توسعه آموزش ها ی مهارتی متناسب با نیاز روز / تربیت نیروی ماهر و متخصص، مطابق با نیاز بازار کار، ضرورت اشتغال پایدار است/ آموزش های فنی و حرفه ای پیش‌ نیاز توسعه و بهره وری و پیشگیری از معضلات اجتماعی است


توسعه آموزش ها ی مهارتی متناسب با نیاز روز / تربیت نیروی ماهر و متخصص، مطابق با نیاز بازار کار، ضرورت اشتغال پایدار است/ آموزش های فنی و حرفه ای پیش‌ نیاز توسعه و بهره وری و پیشگیری از معضلات اجتماعی است

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با تاکید بر توسعه آموزش ها ی مهارتی متناسب با نیاز روز، گفت: تربیت نیروی ماهر و متخصص، مطابق با نیاز بازار کار، ضرورت اشتغال پایدار است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با تاکید بر توسعه آموزش ها ی مهارتی متناسب با نیاز روز، گفت: تربیت نیروی ماهر و متخصص، مطابق با نیاز بازار کار، ضرورت اشتغال پایدار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، در کشورهای صنعتی و جوامعی که به سمت صنعتی شدن پیش می روند مهارت آموزی حرف اول را می زند که این مهم از سوی دانشگاه ها و سازمان فنی و حرفه ای پیگیری می شود و این مهم در کشور ما هم با توجه به قدمت آموزش های فنی و حرفه ای، سالهای اخیر با قوت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است و مهارت آموزی یکی از نیازهای مهم برای ایجاد اشتغال است.

فراگیری مهارتهای فنی و حرفه ای کلید اشتغال پایدار در کشور است و براساس همین امر و با توجه به رشد بالای بیکاری در نقاط مختلف کشور و استان مازندران، نیاز است تا ترویج فرهنگ مهارت آموزی با همت همه دستگاههای اجرایی و همه مردم در جامعه گسترش یابد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران می گوید: توسعه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز روز از نیازهای مهم جامعه امروز در شهر و روستا است و تربیت نیروی ماهر و متخصص، مطابق با نیاز بازار کار، ضرورت اشتغال پایدار است.

با سید حسین درویشی به گفتگو نشستیم؛ گفتگویی که حول محور توسعه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز روز در جوامع شهری و روستایی آغاز شد و به موضوع لزوم توجه به آموزش های لازم به دکل بندان و کاهش خطرات ناشی از این اشتغال در استان مازندران ختم شد.

آموزش های مطابق با نیاز روز باید توسعه یابد

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: آموزش های مطابق با نیاز روز از موارد مهم در جوامعه شهری و روستایی است و حمایت از آموزش های مختلف از برنامه های ماست و آموزش براساس نیاز جامعه در جوامع شهری و روستایی است .

درویشی افزود: توسعه بخش خصوصی، حمایت از بخش خصوصی و کوچک کردن دولت از تاکیدات موکد است و برهمین اساس با برنامه ریزی باید هر سال تعدادی از این 186 کارگاه فعال را به بخش خصوصی واگذار کرده و ناظر بر حسن انجام کار باشیم و حامی آنان باشیم.

وی اظهار کرد: مازندران به دلیل طرح های تحقیقاتی و مبتنی بر نگاه آموزشی، دارای اثربخشی فراوان بود و دو سند در این بخش تدوین شد که سند مهارتی بانوان که بخش عمده ای از افراد ما را بانوان تشکیل می دهند در دستور کار است و این سند براساس نیازمندی کنونی و آینده نگری مبتنی بر پیشرفت تکنولوژی روز است و اینکه در پنج سال آینده آموزش های فنی و حرفه ای به کجا می رسد.

توسعه آموزش ها ی مهارتی متناسب با نیاز روز / تربیت نیروی ماهر و متخصص، مطابق با نیاز بازار کار، ضرورت اشتغال پایدار است/ آموزش های فنی و حرفه ای پیش‌ نیاز توسعه و بهره وری و پیشگیری از معضلات اجتماعی است

این مسئول بیان داشت: استفاده از فناوری نوین در آموزش فنی و مهارتی که با توجه به اینکه با این اعتبارات بسیاری از تجهیزات گران قیمت را نمی توان تهیه کرد؛ باید ببینیم چه تجهیزاتی را می توان جایگزین کرد که سند تدوین شد.

درویشی ادامه داد: سند آمایشی هم داریم و از تلفیق این سند و برآورد نیاز انجام شده، سند آمایش تدوین شده است و سند در حوزه گردشگری، کشاورزی و فناوری اطلاعات با توجه به نیازهای نهفته استان تدوین شود و نیازها به تفکیک گرفته شده است.

وی با اعلام اینکه در ابتدای سال هم به دلیل حساسیت موضوع، تلاش شد تا از نظرات صاحبان صنایع ، مربیان، کارآفرینان، بنگاههای اقتصادی کمک بگیریم و نیازهای منطقه ای را ارائه کنیم؛ خاطر نشان کرد: در شهرستان های مختلف توسط رووسا و مسئولان فنی و حرفه ای هر شهرستان، انجام شد و براساس همان استنتاج نیازها، آموزش ها در دستور کار است؛ اما تاکنون به طور کامل اجرایی نشد .

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از تعهدات آموزشی ما در مراکز آموزشی در مراکز ثابت است؛ و همچنین تجهیزات گران قیمت است؛ تعهدات آموزشی از قبل ارائه شده است و اگر بخواهیم مسیری را که از قبل پیش بینی شده است را تغییر جهت دهیم؛ نیازمند فرصت و زمان مشخص هستیم.

عملیاتی شدن بیش از 72 درصد از تعهدات آموزشی دولتی فنی و حرفه ای مازندران

درویشی اظهار کرد: امسال تعهد آموزشی ما در بخش دولتی 6 میلیون و 300 هزار نفر ساعت است و تاکنون بیش از 72 درصد از تعهدات آموزشی دولتی ما انجام شد که شامل پادگان، روستایی، دانشگاهها و مراکز ثابت است.

وی افزود: آموزش در سکونتگاههای غیررسمی و حاشیه شهرها یکی از گروههای هدف ما است که 45 هزار و 191 هزار نفر آموزش داده شد که تعهد ما 100 هزار نفر ساعت است.

این مسئول بیان داشت: آموزش های فنی و حرفه ای پیش‌ نیاز توسعه و بهره ‌وری و پیشگیری از معضلات اجتماعیاست.

مهارت آموزی در محیط کار واقعی، سیاست مهم فنی و حرفه ای

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با اشاره به اینکه مهارت آموزی در محیط کار واقعی و اینکه چقدر مهارت آموزی توانسته است موفق عمل کند، از دیگر موارد مهم در آموزش ها است؛ یادآور شد: باید بدانیم کلید واژه طرح کاد، استاد شاگردی را در گذشته داشتیم و اکنون به مهارت آموزی در محیط کار واقعی تغییر نام داده است و از سیاست های مهم است که مکلف شدیم این آموزش ها در استان به اجرا درآید.

درویشی افزود: مصداق عینی این است که فرد بعنوان مددجو به اصناف مراجعه و آموزش های لازم براساس استاندارد ارائه شده و در محیطی کار می کند و مشکلات بیمه ای و کار و کارگری ندارد و پس از اتمام دوره با کمک اتحادیه مجوز و جواز کسب داده می شود تا براساس آن برای خود اشتغال ایجاد کند.

وی ادامه داد: فرد با مهارت آموزی در محیط کار واقعی، آموزش کارآفرینی گرفته، رونق کسب و کار و مراوده با مشتری پیدا کرده و فرد قابلی در حوزه اشتغال شده و اشتغال ایجاد می کند که البته مشابه این آموزش وجود دارد؛ اما این نوع آموزش اثربخش تر است و محیط واقعی کار را درک می کند.

این مسئول همچنین با اشاره به آموزش های مختلف این سازمان در مازندران خاطر نشان کرد: آموزش در جوار دانشگاه از دیگر آموزش های مهم ما بوده است که 170 هزار نفر ساعت، تعهد فنی و حرفه ای مازندران است که 163 هزار و 877 نفر ساعت آموزش دیدند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: تعهد سالانه ما در حوزه نفر 80 هزار نفر است که بیش از 85 درصد از این افراد را جوانان تشکیل می دهند.

درویشی اظهار کرد: آموزش در مناطق عشایری 8 هزار نفر ساعت است که یک هزار و 760 نفر ساعت آموزش دادیم.

وی آموزش در پادگان های نظامی را یک آموزش اثربخش دانست که با نظر منطقه مازندران به سازمان ارائه و پذیرفته شد و طرح ملی شناخته شد و تفاهم نامه ای بین سازمان فنی و حرفه ای و نیروهای مسلح منعقد شد و همه نیروهای نظامی و انتظامی آموزش ها در محیط پادگان را در دستور کار دارند و 209 هزار و 492 نفر ساعت آموزش ارائه شد که تعهد ما 150 هزار نفر ساعت است و بیش از 140 درصد تعهد رشد داشته ایم.

درویشی گفت: با توجه به وجود بیش از 20 مرکز ثابت از شرق گلوگاه تا غرب رامسر مازندران با 186 کارگاه آموزشی و 233 مربی آموزشی؛ آموزش در مراکز ثابت فنی و حرفه ای مازندران با تعهد 3 میلیون و 855 هزار و 400 نفر ساعت که به دو میلیون و 485 هزار و 637 نفر ساعت و به 65 درصد آموزش رسیدیم.

بیش از 55 درصد آموزش های مهارتی مازندران متعلق به مراکز ثابت است

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران اضافه کرد: بیش از 55 درصد از آموزش استان مازندران را مراکز ثابت به خود اختصاص داده اند.

درویشی گفت: اشتغال پایدار و غیر پایدار وقتی وارد مساله مهارت می شوند؛ مسیرشان از هم جدا می شود و نمی توان فردی را یافت که آموزش مهارتی دیده باشد و شغلی نداشته باشد چرا که آموزش های ما براساس استاندارد است و بنگاههای اقتصادی، اندیشمندان، فرهیختگان و مربیان نظر می دهند.

وی افزود: از سوی دیگر سهم آموزش عملی ما بیش از 75 درصد است و قطعا" تاثیر آن در ایجاد اشتغال موثر است و برای اینکه آموزش مهارت به اشتغال پایدار تبدیل شود و تولید به بازار برسد؛ باید در بخش مهارتی تلاش شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: کسی که به دنبال مهارت آمد؛ ابتدا و انتها را برای خود مشخص می کند و لذا اشتغال پایدار ایجاد می شود؛ مگر اینکه مناسبات اقتصادی و سیاست های دولتی بر نوع کسب و کار اثرگذاشته و فرد دوام و بقای کاری نبیند؛ وگرنه نوع آموزش و مهارت، منجر به تولید و اشتغال می شود.

توسعه آموزش ها ی مهارتی متناسب با نیاز روز / تربیت نیروی ماهر و متخصص، مطابق با نیاز بازار کار، ضرورت اشتغال پایدار است/ آموزش های فنی و حرفه ای پیش‌ نیاز توسعه و بهره وری و پیشگیری از معضلات اجتماعی است

آموزش های مهارتی به روستاییان یکی از دغدغه های مهم است

درویشی با بیان اینکه آموزش در روستاها از مسایل مهمی است که باید در رابطه با آموزش اشتغال کارا و ارائه مدرک مهارتی برای اشتغال افراد متقاضی در روستاها فعالیت های خود را آغاز کنیم؛ یادآور شد: تاکنون حدود 30 درصد این افراد آموزش مهارتی دارند و باید با جدیت بیشتر برای افراد مانده برگزار کنیم.

این مسئول افزود: آموزش در مناطق روستایی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و امسال ماموریت وژه داریم چرا که با توجه به ارائه وام کارا برای توانمندسازی روستاییان، باید حتما افرادی که می خواهند صاحب کسب و کار شوند از مهارت لازم فنی و حرفه ای در آن حرفه و اشتغال برخوردار باشند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران اظهار کرد: جلسات متعدد تشکیل و شورای مهارت در استان تصویب شد و در شهرستان ها هم تشکیل می شود و باید این آموزش ها در روستاهای مختلف تعریف شود.

وی گفت: آموزش های مهارتی به روستاییان، یکی از دغدغه های مهم است که در این بخش با تمام توان ظاهر شدهایم چرا که معتقدیم؛ آموزش در روستاها دارای حسن فراوان است که موجب توسعه یافتگی روستاها، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد کسب و کار و توسعه اقتصادی، جلوگیری از فقرزدایی از محاسن آن است.

درویشی افزود: خلاء های مهارتی دانشگاهها باید با قدرت و ورود بیشتری وارد شویم که حدود 40 درصد در سال جاری اجرا شد و باید مابقی دانشگاهها هم در دستور کار باشد و کمترین خروجی آن این است که حداقل می توانیم سازمان خود را به جامعه و افراد و اقشار مختلف معرفی کنیم.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای در کل کشور دچار فقر فرهنگ مهارتی است

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با اعلام اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای در کل کشور دچار فقر فرهنگ مهارتی است و ترویج مهارت های فنی و حرفه ای از برنامه های مهم ماست ؛ خاطر نشان کرد: باید در کشور اجرا شود و باید کمک شود تا مردم ما را بشناسند و ماموریت و رسالت ما را بدانند و به نقش جلوگیری از معضلات اجتماعی و آسیب ها با ایجاد مهارت پی ببرند.

این مسئول بیان داشت: در بخش پادگان ها، روستاها و دانشگاهها از مهمترین آموزش هاست که تلاش داریم تا این آموزش ها از مراکز ثابت کم و به بخش خصوصی واگذار شود تا بار مالی دولت کم شود و اثربخش تر باشد.

درویشی گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای با 34 دستگاه طرف دوم قرار دارد که بسیج سازندگی، کمیته امداد و بهزیستی سه سازمانی است که همکاری بیشتری دارد و کمیته امداد بیشترین تلاش را دارد که آموزش های مختلف کشاورزی، فرهنگ و هنر، صنعت و گردشگری تعامل و همکاری داریم و حسن مهارت جویان امداد و بهزیستی، نسبت به سایر دستگاهها این است که براساس استانداردها از ما آموزش می گیرند و براساس اولویت ها و برنامه ریزی های خود به بانک های عامل معرفی می کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: حلقه مفقوده بین آموزش و صنعت مربوط به اکنون و دوره فعلی نیست و در دهه 80 هم این کلیدواژه به کار برده می شد؛ مهمترین علل توسعه یافتگی کشور، تربیت نیروی انسانی است که در دانش نظری و کسب مهارت شکل می گیرد.

این مسئول اظهار داشت: دانش مبتنی بر مهارت می تواند در کاهش فقر، اشتغال و کسب و کار جدید و ایجاد درآمد و توسعه یافتگی اثرگذار باشد.

درویشی گفت: فقر مهارت در نظام آموزش عالی و نظام آموزش متوسطه وجود دارد و دانشجویان فارغ التحصیل نیازمند مهارت هستند و اگر این آموزش ها در دانشگاهها رشد یابد؛ افراد فارغ التحصیل در هر بنگاه اقتصادی پذیرش می شوند.

وی ادامه داد: همچنین ارتباط فنی و حرفه ای با صنعت آنجا نشان داده می شود که توجه همه ما ایجاد ، تثبیت و حفظ اشتغال است و برای از دست ندادن دانش باید مهارت را افزایش دهیم و وقتی مهارت مبتنی بر دانش روز باشد در اشتغال هم اثرگذار است و لذا تولید مناسب تولید شده و توجه افراد به سمت کالای خارجی کمتر خواهد شد که شعار امسال رهبری در سال جدید هم حمایت از تولید و کالای داخلی بود.

درویشی گفت: لذا توجه به مهارت به عنوان حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه می تواند هم در ایجاد مهارت در دانشگاه و هم در ارتقاء در صنعت و همچنین ایجاد و تثبیت اشتغال اثرگذار باشد.

مرکز رشد، از مخترعات و پژوهشگران حمایت می کند

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با اشاره به اینکه در بخش نخبگان، مرکز عالی پژوهشی بسیج سازندگی، مجوز مرکز رشد را به ما دادند؛ یادآور شد: کسانی که جزء مبتکران و مخترعات، المپیادها، نخبگان مهارتی، دانشجو و دانش آموز هستند؛ و وقتی تولیدات و اختراعات آنان مورد تایید قرار گرفت و به تجاری سازی و تولید انبوه رسیدند؛ حمایت می شوند.

درویشی گفت: نگاه نخبه پروری به واسطه مرکز رشد که در استان فعال است؛ می توان در این بخش کمک کار نخبگان و توسعه فعالیت های آنان باشد.

ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی برای افزایش کیفیت کالای ایرانی ضروری است

وی اظهار کرد: ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی منجر به افزایش کیفیت کالای ایرانی و گرایش مردم به مصرف کالای داخلی می شود و در این بخش با برنامه ریزی وارد شده ایم تا با افزایش مهارت نیروی انسانی در تولید کالای ایرانی تلاش شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: در راستای تحقق شعار سال، برنامه های توانمندسازی نیروی انسانی و مهارت آموزی با قوت پیگیری می شود و افزایش مهارت و توانمندسازی نیروی انسانی برای تولید با کیفیت و افزایش بازار فروش داخلی در دستور کار است.

بهره مندی سه هزار نفر از آموزش های مختلف دکل بندی در برنامه است

درویشی، در ادامه سخنان خود با اشاره به توجه به آموزش دکل بندان خاطر نشان کرد: گلوگاه به عنوان مهد دکل بندان براساس آمار اعلام شده حدود 1200 کشته و زخمی و مصدوم در این بخش دارد که آموزش در این بخش مغفول مانده بود که با هماهنگی انجام شده و استانداردهای

تعریف شده بدون فوت وقت آموزش دکل بندی در گلوگاه از خرداد ماه امسال در شهرستان گلوگاه اجرایی شد و 160 ساعت آموزش تئوری و عملی به افراد ارائه می شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده باید حدود 3 هزار نفر از آموزش های مختلف دکل بندی در این دوره ها بهره مند شوند که در اولین گام 100 نفر در این دوره از کلاس ها شرکت کردند و این دوره ها تا پایان سال ادامه دارد.

درویشی افزود: برهمین اساس، شرکتی از کارشناسان و صاحب نظران دکل بندی با رعایت و تدوین استانداردهای لازم فنی و حرفه‌ای زیر نظر این سازمان وارد کار شده و آموزش های لازم را با استفاده از کادر فنی به صورت رایگان ارائه می کنند و حتی نیروهای حق التدریس هم به صورت رایگان ارائه خدمت می کنند و تلاش داریم تا منابع حق التدریسی به طور مستمر و دائم اجرایی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول