تولید دیسک های ستون فقرات با استفاده از مهندسی ژنتیک


تولید دیسک های ستون فقرات با استفاده از مهندسی ژنتیک
محققان دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی و مهندسی ژنتیک توانستند دیسک های ستون فقرات یک بز را بسازند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس،‌ سلول های بنیادی مزانشیمی نوعی سلول بنیادی هستند که قابلیت تبدیل شدن به غضروف را دارند. محققان برای ساخت دیسک های ستون فقرات، سلول های مزانشیمی بز را به چهارچوبی از جنس هیدروژل و پلیمر که بین دو صفحه پلیمری قرار داشت، اضافه کردند.

این سلول ها شروع به تکثیر کرده و در نهایت تمام فضای بین دو صفحه پلیمری توسط غضروف پر شد. در مرحله بعد می توان این غضروف را که از سلول های بنیادی بز ساخته شده است، با عمل جراحی درون ستون فقرات آن جایگزین کرد.

محققان پیش از این نمونه های کوچکی از این نوع دیسک ها را درون اسکلت دم موش ایمپلنت کرده اند. نمونه اولیه این دیسک ها ۵ هفته و نمونه جدیدتر آن ۲۰ هفته درون دم موش عملکرد دیسک های طبیعی را با موفقیت شبیه سازی کرد.

در تحقیقات اخیر، محققان بز را به دلیل این که ابعاد دیسک های ستون فقرات آن ها شبیه به انسان است، برای آزمایشات انتخاب کردند.

به گفته محققان نتایج این تحقیقات بسیار امیدوارکننده است و انتظار می رود در آینده نزدیک بتوانند دیسک هایی را تولید کنند که یک جایگزین بیولوژیکی و فیزیکی مناسبی برای دیسک های ستون فقرات انسان بوده و کارکرد طبیعی این دیسک ها را فراهم کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403