تشخیص فعال شدن آتشفشان دماوند، 2تا 3روزقبل از وقوع


تشخیص فعال شدن آتشفشان دماوند، 2تا 3روزقبل از وقوع

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ضرورت پایش آتشفشان دماوند، گفت: با استفاده از فناوری های روز جهان، تشخیص فعال شدن آتشفشان 2 تا 3 روز قبل از آن عملی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، «محمد شکرچی زاده» افزود: بدون تردید اطلاع از وقوع آتشفشان در کاهش خسارات احتمالی بسیار موثر خواهد بود.
وی تصریح کرد: بر خلاف زلزله که دستگاه های هشداردهنده تنها چند ثانیه قبل از وقوع حادثه هشدار می دهند، در پدیده آتشفشان با مجهز شدن به فناوری های روز می توانیم 2 تا 3 روز قبل هشدارهای لازم را بدهیم و منطقه را از سکنه خالی کنیم.
به گفته وی، در 100 کیلومتری شعاع کوه دماوند، جمعیت چند میلیون نفری ساکن هستند، بنابراین ضرورت دارد سامانه‌های پایش را در منطقه مستقر کنیم و با استفاده از آن ایستگاه‌ها، اطلاعات را مرتب به صورت برخط (آنلاین) دنبال کنیم و اگر زمانی یک حالت غیرعادی را مشاهده کردیم اقدامات لازم را اجرایی کنیم.
وی بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه در رابطه با مخاطرات طبیعی قریب الوقوع تاکید کرد و گفت: در شهریورماه امسال سیلی در منطقه اتفاق افتاد که متخصصان علت مهم آن را افزایش قابل‌ توجه حرارت در اطراف منطقه آتشفشان تعیین کردند.
رئیس مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه سازمان هواشناسی نیز افزایش دما را در منطقه گزارش کرده بود، گفت: اینها می تواند علائمی باشد که فعالیت آتشفشانی منطقه را نشان می دهد و در برداشت های دیگری که دستگاه های دیگر انجام دادند فعال بودن منطقه را نشان می دهد.
شکرچی‌زاده افزود: این بدان معنا نیست که در ماه‌های آینده مواجه با آتشفشان جدی خواهیم بود اما با توجه به دانش زمین شناسی و اطلاعات علمی و فنی که دستگاه های مختلف دارند اینها مخاطرات طبیعی قریب الوقوعی هستند که باید با استفاده از دانش روز نسبت به رخداد آنها آنها آگاه باشیم تا در صورت وقوع کمترین خسارت را ببینیم.
وی بیان کرد: پیش بینی ما این است که ایستگاه اولیه را با دستگاه های مورد نیاز مستقر کنیم و چون این کار به بودجه ای قابل توجه نیاز دارد، باید اعتبار لازم را در بودجه سال 98 در نظر بگیریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو