بخش خصوصی هیچ ارزی برنگردانده است


بخش خصوصی هیچ ارزی برنگردانده است

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بخش خصوصی هیچ ارزی برنگردانده است، گفت: امروز دوران طلایی تولید و تجارت است.

بخش خصوصی هیچ ارزی برنگردانده است
به گزارش فانوس، محمدرضا مودودی پیش از ظهر امروز شنبه در همایش بیست و دومین سالروز ملی صادرات و آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در طول ۵۰ سال گذشته که کشورهای دنیا در حال پیشرفت و برنامه‌ریزی در زمینه ها مختلف بودند امریکا بسترنوین فن‌آوری را برنامه‌ریزی می کرده است که امروز با استفاده از آن بتواند کشورهای مختلف را تحت فشار قرار دهد.

وی افزود: در زمینه‌هایی همچون حل و نقل، مبادلات مالی، پایه مالی دلار و اینترنت امریکا برنامه‌ریزی کرده است و هر یک از آن ها بستری شده است تا هر وقت بخواهد راه‌های مبادلاتی و اقتصادی را به چالش بکشاند و کشورهای مختلف را با مشکل مواجه کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: کشور ما در طول ۴۰ سال گذشته وابسته به امریکا نبوده است که با وضع تحریم با مشکل مواجه شویم اما به هر حال دچار تبعاتی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه امریکا از وضع تحریم‌ها سه هدف اصلی را دنبال می کند، تصریح کرد: هدف اول بالا بردن مصارف ارزی در کشور و پایین آوردن درآمد ارزی است که راهکار آن مدیریت منابع ارزی است چرا که با این مدیریت می‌توان فضای تولید داخلی را مدیریت و به خط تولید کمک کرد و موجب رونق اشتغال شد و در کل این امر موجب می‌شود فرآیند چرخه اقتصادی متوقف نشود.

مودودی بیان کرد: کشور برای چرخه اقتصادی خود نیاز به منابع ارزی دارد و اگر نفت را از آن مستقل کنیم بحث تولید داخل ما فقط باید از طریق صادرات غیرنفتی تامین شود و آنچه به عنوان تعهدسپاری مطرح شده است تفاوتی با پیمان سپاری دارد که به یکی از روش‌های اعلام شده ارز را به چرخه اقتصادی برگردانید.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت در زمینه ارز تصمیم‌گیر نیست و بانک مرکزی طبق جلسه سران سه قوه در شورای عالی در این زمینه تصمیم می گیرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه استان کرمانشاه وابستگی اشتغالی و درآمدی نسبت به حبوبات دارد، عنوان کرد: در زمینه ممنوعیت‌هایی که وجود دارد هم طبق قانون بعد از مجلس به وزارت جهاد رفته است تا محدودیت ها اعمال شود.

وی با بیان اینکه در زمینه دیتا بیس ضعف بنیادی داریم، گفت: اینکه چقدر موجود داریم و چه میزان نیاز کشور است هنوز کامل مشخص نیست و این امر می تواند موجب دلرسدی تولیدکنندگان باشد.

مودودی اظهار داشت: آن چیزی که تحت عنوان تعهدسپاری مطرح می‌شود بر مبنای ۵ محور باید همه ظرفیت‌های آن را در نظر بگیرید.

وی با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده از ۲۷ میلیارد دلار صادرات در ۷ ماه گذشته هفت میلیارد دلار بیشتر بازنگشته است و این امر قابل قبول نیست.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: باید براساس اطلاعات، انجمن ها و اتحادیه های صادراتی، پایه های صادراتی را براساس اقلام صادراتی تحلیل کنند.

وی با بیان اینکه واقعیت قضیه این است که بخش خصوصی هیچ ریال و دلاری از ارز خود را برنگردانه است، تصریح کرد: وقتی می گوییم نیازی در داخل وجود دارد تا آن را تامین کنیم تا چرخه اقتصادی همین کشور را بچرخانیم اگر بنا باشد این ارز برنگردد و یا اینکه نتوانیم رصد کنیم برگشته است این شکاف بی اعتمادی بین دولت و بخش خصوصی بیشتر می‌شود.

مودودی عنوان کرد: بخش خصوصی که سرمایه‌گذاری کرده است یعنی ارز خود را برگردانده است اما بحث آن است که چطور بتوانیم نشان دهیم که این ارز برگشته است و در این زمینه از بخش خصوصی تقاضا می‌کنم که دیدگاه‌های خود را با نگاه به دغدغه دولت ارائه دهد تا روش‌هایی که نگرانی را از دوت بگیرد مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در عین خالی که تحریم ها ممکن است ابعاد منفی داشته باشد و کمتر به جنبه‌های منفی آن می‌پردازیم کشور ما هر گاه با بحران ارزی مواجه شده است تولید داخل تقویت شده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: نوزدهمین بازار بزرگ دنیا هستیم وهمین امر ظرفیت بزرگی است که نباید آن را دست کم گرفت و همچنین سرانه تولید ناخالص داخل ما بسیار بالا است و همچنین در نانو چهارمین کشور بزرگ دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه باید حداکثر توان خود را به کار بگیریم تا صنایع فعال شوند، گفت: توجیه اقتصادی در کشور با وجود کاهش ارزش ریال اما افزایش داشته است.

مودودی با بیان اینکه امروز دوران طلایی تولید و تجارت است، بیان کرد: علی رغم بسیاری از شاخصه های منفی شاهد رشد صادرات هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)