العهد: استفاده آمریکا از فسفر سفید در سوریه برای خدمت به‌داعش


العهد: استفاده آمریکا از فسفر سفید در سوریه برای خدمت به‌داعش

خبرگزاری آریا - پارس‌تودی- درحالی که تصاویر و فیلم‌های موجود، به طور واضح استفاده ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا را از بمب‌های حاوی فسفر سفید در شرق سوریه اثبات کرده است، این ائتلاف اما استفاده از این بمب‌ها را تکذیب می‌کند.

العهد: استفاده آمریکا از فسفر سفید در سوریه برای خدمت به‌داعش
خبرگزاری آریا - پارس‌تودی- درحالی که تصاویر و فیلم‌های موجود، به طور واضح استفاده ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا را از بمب‌های حاوی فسفر سفید در شرق سوریه اثبات کرده است، این ائتلاف اما استفاده از این بمب‌ها را تکذیب می‌کند.
«شارل ابی نادر» افسر بازنشسته ارتش لبنان در مقاله‌ای که در پایگاه خبری العهد منتشر شد، به بررسی دلایل استفاده آمریکا از فسفر سفید به ویژه در عملیات هوایی خود در شهرک‌های «هجین»، «السوسه» و «الباغوز» در جنوب شرق «دیرالزور» پرداخته است.
در تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از حملات هوایی آمریکا به جنوب شرق «دیر الزور»، نحوه بمباران این مناطق و تلفات ناشی از آن کاملا مشخص است و نیروهای ائتلاف آمریکا به تلفات غیرنظامیان و پیامدهای خطرناک ناشی از این نوع حملات و یا واکنش‌های بین‌المللی و سوری به آن هیچ توجهی ندارند.
نیروهای آمریکایی در حقیقت به واکنش‌ها و موضعگیری‌های بین المللی درباره استفاده از تسلیحات ممنوعه و مغایر با قانون بین المللی بی‌اعتنا هستند زیرا اساسا حضور آنها در سوریه غیرقانونی و برخلاف همه اصول و قوانین بین‌المللی است.
اما دلایل و انگیزه استفاده مکرر نیروهای آمریکایی از بمب‌های حاوی فسفر سفید چیست؟ آیا هدف از این اقدام آسیب رساندن و نمایش قدرت نظامی به‌عنوان سلاحی موثر علیه دشمنان است و یا دلایل نظامی، امنیتی و میدانیِ دیگری در این رابطه وجود دارد که به طور کلی می‌تواند بر اقدامات و عملیات این نیروها در شرق سوریه تاثیرگذار باشد؟
با توجه به این که استفاده از این نوع بمب‌ها، پیامدهای بسیار خطرناکی به دنبال داشته و جنایتی فراتر از هدفگیری اهداف نظامی است، بدون تردید نمی‌توان هدف نیروهای آمریکایی از استفاده از این نوع تسلیحات را برای آسیب زدن به افراد و اماکن، انکار کرد.
به طور کلی آثار و پیامدهای استفاده از فسفر سفید با اثرات تسلیحات شیمیایی تفاوت چندانی ندارد به ویژه آن که از نظر علمی نیز فسفر یکی از انواع مواد شیمیایی به‌شمار می‌رود و چه بسا به همین سبب در دسته تسلیحات ممنوعه بین‌المللی قرار گرفته است.
با این وجود از نظر قانونی در معاهدات مربوط به تسلیحات ممنوعه، هیچ بند روشنی در ممنوعیت به کارگیری فسفر سفید، ذکر نشده است و فقط به خاطر این که نتایج استفاده از این ماده که شبیه به مواد شیمیایی ممنوعه است، فسفر سفید در دسته سلاح‌های ممنوعه قرار گرفته است.
به‌رغم مشکلات بین‌المللی که می‌تواند استفاده از بمب‌های حاوی فسفر سفید برای نیروهای آمریکایی ایجاد کند، اما روشن است که این نیروها به دلایلی، در عملیات و اقدامات نظامی خود در شرق سوریه به استفاده از این نوع بمب‌ها نیاز دارند.
این اقدامات را می‌توان به این صورت خلاصه کرد: واحدهای نظامی ارتش آمریکا در عراق و سوریه هنگام اجرای عملیات نظامی علیه گروه «داعش»، بارها اقدامات مبهمی را از طریق هواپیماهای باری و یا بالگرد که برای پرواز و فرود به باند فرودگاه نیاز ندارد، انجام داده‌اند.
انتقال نیروها، تسلیحات و مهمات و نیازهای لجستیکی و یا در برخی موارد، خارج کردن عناصر تروریستی و جنگجویان به دیگر مناطق، از جمله اقداماتی است که توسط بالگردهای آمریکایی در این مناطق دوردست انجام می‌شود.
به دنبال شکست‌های اخیر داعش در مناطق «الرقه»، «وادی الفرات» در جنوب شرق «دیر الزور»، «المیادین» تا «البوکمال» نیز چنین اقداماتی از سوی نیروهای آمریکایی در این مناطق انجام شده است.
این اقدامات واحدهای نظامی ارتش آمریکا را می‌توان نظارت پنهان برعملکرد گروه تروریستی داعش، اداره فعالیت‌ها و کنترل قدرت آن، به نحوی دانست که نه باعث گسترش دامنه فعالیت آن و نه به طور کامل باعث نابودی این گروه شود.
118/120
کلیدواژه سوریه سلاح های شیمیایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا