معترضان در کابل: اگر علیپور آزاد نشود، اعتراض‌مان را ادامه می دهیم


معترضان در کابل: اگر علیپور آزاد نشود، اعتراض‌مان را ادامه می دهیم

صدها شهروند غرب کابل صبح امروز دوشنبه ۴ آذر/قوس از منطقه برچی به سمت ارگ ریاست جمهوری حرکت کردند تا به دستگیری «فرمانده علیپور» اعتراض کنند. آقای علیپور رهبری یک گروه مسلح را برعهده دارد. وی از حدود سه سال پیش وپس از کشته شدن شماری از...

صدها شهروند غرب کابل صبح امروز دوشنبه ۴ آذر/قوس از منطقه برچی به سمت ارگ ریاست جمهوری حرکت کردند تا به دستگیری «فرمانده علیپور» اعتراض کنند.

آقای علیپور رهبری یک گروه مسلح را برعهده دارد. وی از حدود سه سال پیش وپس از کشته شدن شماری از غیرنظامیان هزاره توسط شورشیان مسلح مخالف دولت گروهی به نام «مقاومت مردمی» را شکل داده است.

برخی خبرها حاکی از این است که طبق وعده حکومت فرمانده علیپور تا فردا دوشنبه آزاد خواهد شد؛ وعده‌ای که به بحث میان کاربران شبکه‌های اجتماعی منجر شده و عده‌ای با تردید در مورد وعده حکومت صحبت می‌کنند.

اعتراضاتمان را ادامه می‌دهیم، اگر علیپور آزاد نشود

معترضان در پایان روز دوشنبه اعلام کردند که اگر فرمانده علیپور تا هفت شب آزاد نشود، اطراف خانه سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور، جمع می‌شوند و روز دوشنبه در مقابل پارلمان تجمع خواهند کرد. آنان همچنین اعلام کردند که فردا هیچ کارمندی از قوم هزاره در ادارات دولتی حضور پیدا نخواهد کرد.

شاهدان عینی می‌گویند تظاهرکنندگان در پی برگزاری یک تظاهرات مسالمت آمیز بودند اما در ساعات اولیه این تظاهرات، پلیس با فیر(شلیک‌های پیاپی) باعث زخمی شدن چند نفر از معترضان شد. به دنبال این رفتار پلیس تظاهرات به خشونت کشیده شد و معترضان یک رنجر و حوزه (پاسگاه پلیس) را به آتش کشیدند.

یک راه حل اساسی برای آزادی فرمانده علیپور

در نشست میان نمایندگان معترضان و معاون دوم رئیس‌جمهور از طرف حکومت به معترضان وعده داده شد که این مساله به صورت اساسی و ریشه‌ای با حضور نمایندگان مردم و همکاری ادارات دولتی و شخص اقای علیپور حل و فصل خواهد شد.

دکانداران (مغازه‌داران) منطقه «قلعه قاضی» در غرب کابل می‌گویند که صبح روزیکشنبه صدای مردی را شنیده‌اند که می‌گفته «من علیپورم، نمانید (نگذارید) که مرا ببرند.»

آن‌ها می‌گویند که لباس‌ شخصی‌ها صورت وی را با پارچه پوشانده بودند و او تلاش می‌کرد تا با کنار زدن پارچه از روی صورتش خود را به مردم نشان دهد تا متوجه هویت او شوند. لباس شخصی‌ها با تهدید اسلحه از نزدیک شدن دکانداران به وی جلوگیری کردند. دقایقی پس از این ماجرا رسانه‌های محلی از بازداشت فرمانده علیپور خبر دادند.

در ساعات اولیه پس از پخش خبر بازداشت فرمانده علیپور صدها معترض در کابل، پایتخت افغانستان و ولایت بامیان تظاهرات کردند که پلیس با معترضان برخورد کرد. شهر کابل برای ساعاتی از روز با راه‌بندان شدید همراه بود و از رفت و آمد مردم ممانعت به عمل آمد. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز کارزاری به نام «علیپور را آزاد کنید» به راه انداخته‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

مقابله پلیس با معترضان

بعد از انفجار در تظاهرات جنبش روشنایی دوم اسد/مرداد ۱۳۹۵ که منجر به کشته شدن حدود هشتاد تظاهرکننده و صدها زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد، برخی کارشناسان مدعی شدند که حرکت‌های مدنی در افغانستان به بن‌بست رسیده و امیدها برای اصلاحات اجتماعی و سیاسی افغانستان از طریق ابزارهای مدنی به یاس مبدل شده است. با این وجود پس از این تاریخ نیز جنبش‌ها و تظاهرات مسالمت‌آمیز دیگری از جمله جنبش رستاخیز شکل گرفت که گاهی اوقات با حملات انتحاری و دخالت پلیس همراه بود.

نبی احمدی، استاد دانشگاه از فعالان حرکت های مدنی در گفتگو با یورونیوز می‌گوید: «معترضان پس از بازگشت از میدان دهمزنگ که با ممانعت پلیس همراه بود از رفتن به نزدیک ارگ ریاست جمهوری منصرف شدند و در مصلی «شهید مزاری» جمع شده‌اند و منتظر پاسخی از حکومت درباره فرمانده علیپور هستند. همه معترضان، خواهان آزادی فرمانده علیپور هستند.»

زخمی‌های حادثه، پلیس یا معترضان؟

آقای نبی احمدی، با استناد به منابع موثقی گفته است که حدود ۱۵ نفر از معترضان در نتیجه شلیک پلیس زخمی شده‌اند اما از میزان کشته شده‌های احتمالی اطلاع دقیقی ندارد. در همین حال فرمانده پلیس امنیه کابل می‌گوید که ۲۰ نفر از سربازان پلیس در نتیجه شلیک‌های معترضان زخمی شده‌اند. با این حال آقای احمدی این ادعا را رد کرده و معتقد است که کسی از معترضان سلاح به دست نداشته است.

گزارشگر یورونیوز با تعدادی از شاهدان عینی مصاحبه‌های انجام داده است. حسن رضایی یکی از شهروندان شهر کابل در این باره به یورونیوز گفت که بخاطر نبود وسایل نقلیه و بسته شدن راه های مواصلاتی مجبور شده است که با پای پیاده از میدان دهمزنگ عبور کند. وی شاهد رنجرهای (خودروهای) پلیس بود که ابتدا در برابر معترضان آب پاشی کردند ولی این حرکت پلیس سبب متفرق شدن معترضان نشد. معترضان بدون سلاح بودند و حتی با سنگ به طرف پلیس حمله نکردند. آنها فقط می‌خواستند که از میان رنجرهای پلیس به سمت مرکز شهر بروند اما با تیراندازی‌های شدید از طرف پلیس مواجه شدند. وی در ادامه افزود به سختی و از چند قدمی مرگ از این میدان گذشته است.

زندگی بسیاری از شهروندان غرب کابل مختل شده است و حتی افرادی که در جریان اعتراض نبوده‌ و به سمت منازل خود در حرکت بودند، از سوی پلیس مورد هدف قرار گرفتند. رنجرهای پلیس در همه خیابان‌های غرب کابل به چشم می‌خورد و صدای تیراندازی‌های پیاپی تا ساعت هشت شب ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: گفتگوی اختصاصی یورونیوز با «فرمانده علیپور» پس از متواری شدن از حمله کماندوها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران