ضریح مطهر شهدای کربلا در قم رونمایی شد


ضریح مطهر شهدای کربلا در قم رونمایی شد

قم - ایرنا - آیین رونمایی از ضریح مطهر شهدای کربلا، یکشنبه شب با حضور جمعی از علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه، نماینده بیوت مراجع عظام تقلید، جمعی از مسئولان استانی و قشرهای مختلف مردم در قم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین، آیت الله محمد مومن نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سید علی سیستانی در ایران، سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم، رضا سیار فرماندار و احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
رییس هیات امنای ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) و شهدای کربلا در این آیین با اشاره به مقام شامخ و والای شهیدان کربلا گفت: شهدای کربلا و یاران صدیق امام حسین(ع) در عمل نشان دادند که عاشق شهادت و انسان های نمونه بودند.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد خاطرنشان کرد: در طول ساخت ضریح مطهر حضرت امام حسین(ع) از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله سیستانی و مراجع عظام تقلید بهره بردیم.
عضو هیات امنای ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) و شهدای کربلا نیز در این آیین گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران به واسطه ولایت فقیه، وحدت آفرین، وحدت بخش و منشاء خدمات و خیرات فراوانی بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تکیه ای خاطرنشان کرد: دشمن درصدد بود، مراسم اربعین حسینی(ع) را در سال جاری تضعیف کند، اما مشاهده کردیم که باشکوه تر نیز برگزار شد.
وی گفت: در ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) که توفیق ساخت آن نصیب مردم شهر مقدس قم شده بود، قشرهای مختلف مردم با توان های مالی گوناگون مشارکت داشتند و در ساخت آن از رهنمودهای مراجع عظام تقلید بهره بردیم.
تکیه ای اضافه کرد: در ادامه ساخت ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) در قم، کار ساخت ضریح مطهر شهدای کربلا نیز انجام گرفت که از دست اندرکاران آن تقدیر می نماییم.
همچنین یکی دیگر از اعضای هیات امنای ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) و شهدای کربلا گفت: برای ساخت این ضریح نیز استاد محمود فرشچیان همچون ساخت ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) طرح و نقشه ‌ای هنرمندانه طراحی کرد که از یک سال پس از نصب ضریح مطهر امام حسین(ع) کار ساخت آن شروع شد.
محمود پارچه باف خاطرنشان کرد: بعد از ساخت و تکمیل ضریح مطهر حضرت امام حسین(ع) با نظر موافق هیات ‌امنا، مقدمات ساخت ضریح شهدای کربلا آغاز شد.
وی در رابطه با تاخیر ساخت این ضریح بیان کرد: با توجه به توسعه و نازک ‌کاری ستون‌ های مَضجَع شریف امام حسین(ع) روند کار مقداری با تغییر و دقت نظر مجدد انجام شد.
وی با بیان این که هنرمندان مختلفی در رشته های گوناگون در ساخت این ضریح مطهر مشارکت داشته اند، گفت: برای ساخت آن از 11 متر مکعب چوب ساج، 284 کیلوگرم مس، 32 کیلوگرم برنج، 252 کیلوگرم استیل، حدود 803 کیلوگرم نقره و نزدیک به 9 کیلوگرم طلا استفاده شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که ان شاءالله به زودی این ضریح مطهر به کربلای معلا منتقل و در حرم مطهر امام حسین(ع) نصب شود.

* کتاب «شش گوشه» رونمایی شد
همچنین در این آیین از کتاب «شش گوشه» به نویسندگی حامد حجتی و با بازنویسی حمیدرضا آزادگان که توسط انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری منتشر شده است، رونمایی شد.
در این کتاب وقایع نگاری مراحل نصب ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلای معلا به رشته تحریر درآمده است.
طراحی ضریح مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) توسط استاد محمود فرشچیان از هنرمندان بِنام کشور صورت گرفت و خطاطی آن را سید محمدحسین موحد برعهده داشت و توسط کار گروهی به مدت 6 سال در شهر مقدس قم ساخته شد و کار ساخت آن در سال 1391 به پایان رسید و پس از آن به کربلای مُعلا در کشور عراق منتقل و در حرم مطهر امام حسین(ع) نصب شد.
7406/ 1175

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد