الحریری درباره تشکیل دولت لبنان: در نهایت به راه حل خواهیم رسید


الحریری درباره تشکیل دولت لبنان: در نهایت به راه حل خواهیم رسید

بیروت-ایرنا-«سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان که با گذشت بیش از 6 ماه هنوز نتوانسته ماموریت خود را به سرانجام برساند گفت: مطمئن هستم که در نهایت به راه حل دست خواهیم یافت و باید این کار را بکنیم.

به گزارش ایرنا، وی روز یکشنبه در اظهارنظری از همه گروه های لبنانی خواست تا به قانون اساسی به عنوان محل اجماع، توجه داشته باشند.
الحریری افزود: درباره مسائل اندکی درباره کشور با هم اختلاف نظر دارید بنابراین باید بر نقاط اشتراک تمرکز کنیم.
سوم خرداد امسال سعد الحریری با کسب حمایت اکثریت پارلمان از سوی رئیس جمهوری لبنان به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه معرفی شد اما به دلیل اختلاف گروه های لبنانی بر سر سهمیه ها و ترکیب کابینه، این ماموریت به سرانجام نرسیده است.
تازه ترین اختلاف در مسیر تشکیل دولت، درباره سهمیه وزیران سنی در کابینه است.
برخی معتقدند از آنجایی که جریان المستقبل به رهبری الحریری تمامی 27 کرسی نمایندگان سنی در پارلمان لبنان را کسب نکرده، نباید سهمیه وزیران سنی به این جریان به طور کامل اختصاص یابد.
6 تن از نمایندگان سنی که خود را «سنی های مستقل» می خوانند و از منتقدان سیاسی الحریری محسوب می شوند با تشکیل فراکسیونی خواهان اعطای یک کرسی وزارتی به خود هستند؛ خواسته ای که الحریری با آن مخالفت کرده است.
حزب الله لبنان نیز از خواسته این نمایندگان دفاع کرده است و تا زمان تعیین تکلیف خواسته آنها از معرفی اسامی وزیران خود در کابینه خودداری کرده است.
شیخ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب الله روز یکشنبه در سخنانی گفت که بحران دولت در لبنان به دلیل نادیده گرفتن نتایج انتخاباتو حق نمایندگان سنی مستقل از سوی نخست وزیر مکلف، پیچیده تر و بیشتر می شود.
وی افزود: این صندوق های رای و نه موضع حزب الله است که به این نمایندگان حق داشتن سهمیه در کابینه را می دهد.
مقام ارشد حزب الله با بیان اینکه این حزب به دنبال تشکیل دولت است تاکید کرد که حل مشکل تنها از سوی نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه است.
خاورم**2054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟