کویر کاراکال کجاست؟


کویر کاراکال کجاست؟ مرکز ایران پر از مناطق کویری بکر و دلرباست. کویر کاراکال در استان یزد یکی از کویرهای زیبای ایران است. این کویر در محدوده‌ی ۱۸ کیلومتری شهر بافق و منطقه‌ای به نام صادق آباد قرار دارد....

کویر کاراکال کجاست؟

مرکز ایران پر از مناطق کویری بکر و دلرباست. کویر کاراکال در استان یزد یکی از کویرهای زیبای ایران است. این کویر در محدوده‌ی ۱۸ کیلومتری شهر بافق و منطقه‌ای به نام صادق آباد قرار دارد. اگر از تهران می‌خواهید به این کویر بروید باید ابتدا راهی یزد شوید و از آنجا مسیرتان را به سمت شهر بافق و روستای صادق آباد ادامه دهید.

کویر کاراکال کجاست؟

چرا کویر کاراکال خاص است؟

قدم زدن با پاهای برهنه بر روی شن‌های نرمی که روی آن با گرمای آفتاب داغ شده و عمق آن از فراغش خنک، تنها گوشه‌ای از دلربایی‌های کویر است. در کنار تجربه این لذت، چشمان شما در کویر کاراکال شاهد تماشای مناظر بی‌انتهای کویری خواهند بود؛ مناظری که تنها با یکبار دیدن آن هرسال هوس تجربه دوباره‌اش شما را به سوی سرزمین شن‌ها فرا می‌خواند.

کویر کاراکال کجاست؟

در سفر به کویر کاراکال چه می‌بینیم؟

بافت قدیمی شهر فهرج

برای رسیدن به کاراکال باید از فهرج عبور کنیم. فهرج یا پهره یکی از شهر‌های کوچک یزد است که امروزه از رونق افتاده اما روزگاری یکی از شهرهای بزرگ بوده. این شهر در دل خود کهن‌ترین مسجد ایران را جای داده است. در این شهر می‌توانید از این مسجد و آب‌انبار قدیمی دیدن کنید و با قدم زدن در بافت قدیمی شهر، سفری کوتاه به ایران قدیم داشته باشید.

کویر کاراکال کجاست؟

قلعه باقر آباد

یکی دیگر از شهرستان‌‌های تاریخی استان یزد، بافق، است که قلعه باقر آباد یکی از جاذبه‌های مطرح آن محسوب می‌شود. می‌گویند این دژ تاریخی مربوط به دوره‌ قاجار است و در سه مرحله ساخته شده. در ابتدا فقط برج شمالی قلعه ساخته شده و ده سال بعد از آن نیز برج جنوبی اضافه شده است. در سال ۱۲۹۸ به دلیل نا آرامی‌های کشور مردم این روستا، برای حفاظت از این قلعه دیوارهایی دور آن می‌سازند.

کویر کاراکال کجاست؟

قلعه سریزد

در نزدیکی جاده سریزد به کرمان، یکی از قدیمی‌ترین صندوق امانات ایران و جهان جای گرفته است. قلعه سریزد سه طبقه است و از خشت و گل ساخته شده و فضایی جادویی را در دل کویر ساخته است. در دو طرف فضای داخلی قلعه، راه‌روها و اتاق‌های متعدد حجره مانندی وجود دارد که روستاییان در آن غلات و اشیای گران‌بهای‌شان را ذخیره‌می‌کردند. پیشینه این صندوق امانات به دوره ساسانی می‌رسد.

کویر کاراکال کجاست؟

دروازه فرافر

در منابعی نام قدیم یزد به نام‌های «ایساتیس» یا «فرافر» ذکر شده است. روایت‌های وجود دارد که می‌گویند این بنا گوشه‌ای از دروازه خروجی سریزد و در واقع ورودی شهر یزد یا فرافر بوده. برطبق این روایت قدمت آن به بیش از هزار سال می‌رسد. روایتی دیگر نیز می‌گوید این بنا باقی مانده دیوار جنوبی بقعه چهارضلعی و مکعبی شکل و احتمالا یک خانقاه بوده که در این صورت قدمت آن به قرون هشتم و نهم هجری قمری (قرون 14 و 15 میلادی) می‌رسد.

کویر کاراکال کجاست؟

باغ ثبت جهانی پهلوان پور مهریز

جوی‌های روانی که از میان درختان سرسبز می‌گذرد در میان استان یزد، تداعی بهشتی در دل کویر است. باغ جهانی پهلوان پور شهرستان مهریز از باغ‌های متعلق به دوره‌های اواخر زندیه و اوایل قاجاریه است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد و با همچنین مناظری در دل کویر دلربایی می‌کند.

کویر کاراکال کجاست؟

کویر کاراکال

این کویر نام خود را از گربه‌سانی به همین نام برگرفته است که در این منطقه زندگی می‌کند و متاسفانه رو به انقراض است. کویر کاراکال پر از تپه‌های شنی بکر است. شن‌ها با تلالو نور خورشید صحنه‌های بی‌نظیری را پیش روی چشمان‌تان می‌سازند. وجود این حیوان و مناظر بکر این کویر، آن را به یکی از جاذبه‌های کویری ایران تبدیل کرد است.

کویر کاراکال کجاست؟

چه زمانی به کویر کاراکال برویم؟

بهترین زمان برای سفر به مناطق کویری از اواسط پاییز تا اوایل بهار است. این منطقه با روزهای گرم و شب‌های خنک و رو به سردش میزبان شما خواهد بود.

در سفر به کویر کاراکال چه چیزهایی با خودمان ببریم؟

چند دست لباس خنک برای طول روز و لباس گرم برای پس از غروب با توجه به تعداد روزهای سفرتان بردارید. کفشی مناسب پیاده روی به پا کنید و در صورت داشتن صندل طبیعتگردی آن را در کوله‌تان بگذارید. همراه داشتن یک اسکارف می‌تواند شما را از شر شن‌هایی که با وزش باد در هوا می‌رقصند رهایی بخشد. عینک آفتابی و کلاه نقابدار برای طول روز و کلاه گرم و چراغ پیشانی (هدلمپ) برای شب باعث می‌شود لذت بیشتری از سفر ببرید. کویر کاراکال پر از مناظر بکر و دلرباست یادمان باشد برای حفظ این زیبایی‌ها چیزی جز عکس از آن برنداریم و چیزی جز ردپا در آن به جا نگذاریم.


1397/09/05 | کد مطلب: 4294
کویر کاراکال کجاست؟
کویر کاراکال کجاست؟ پرستو صاحبی
کویر کاراکال کجاست؟

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...



به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...