با خداحافظی از زانتیا به طبیعت خدمت کنید


با خداحافظی از زانتیا به طبیعت خدمت کنید

رپورتاژ: زمانی که زانتیا به ایران پا باز کرد، برای فرانسوی‌ها تبدیل به یک خودرو از رده خارج شده بود. با این حال این خودرو در کشور ما مانند همه خودروهای دیگر عمر طولانی پیدا کرد و تا 10 سال بعد توسط سایپا تولید شد. زانتیا خودرو تماما منفی نیست که برای فروش آن به... نوشته با خداحافظی از زانتیا به طبیعت خدمت کنید به صورت اختصاصی برای مجله پدال....

رپورتاژ: زمانی که زانتیا به ایران پا باز کرد، برای فرانسوی‌ها تبدیل به یک خودرو از رده خارج شده بود. با این حال این خودرو در کشور ما مانند همه خودروهای دیگر عمر طولانی پیدا کرد و تا 10 سال بعد توسط سایپا تولید شد.

با خداحافظی از زانتیا به طبیعت خدمت کنید
زانتیا خودرو تماما منفی نیست که برای فروش آن به مشکل بربخورید. بسیاری از خریداران زانتیا از موتور آن برای نصب در خودرو خودشان (مانند پیکان‌های قدیمی و تزیین شده یا پرشیا) استفاده می‌کنند تا شتاب خودرو خود را افزایش دهند. چراکه هنوز بسیاری از خودروهای داخلی نتوانسته‌اند تولیدات خود را به موتوری با دو لیتر حجم و همزمان چهار سیلندر 16 سوپاپه مجهز کنند. همچنین موتور هیچ یک از خودروهای پژو در ایران به بالای 1600 سی‌سی نمی‌رسد. برای همین فروش زانتیا مشتریان خودش را هم دارد.

سیستم تعلیق خاصی که در این خودرو فرانسوی به کار رفته هم‌زمان می‌تواند افراد را برای خرید و هم فروش زانتیا قانع ‌کند. این سیستم به افزایش تعادل خودرو به خصوص برای افرادی که در جاده‌های پر پیچ‌وخم رفت‌وآمد زیادی می‌کنند کمک بزرگی است اما فراموش نکنید که نباید این سیستم تعلیق را به حال خود رها کرد. مکانیسم شکننده آن باعث می‌شود تا از راننده مراقبت زیادی بخواهد و مدام نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشد.

با خداحافظی از زانتیا به طبیعت خدمت کنید
شایعه قدیمی سعی می‌کند به بازار ثابت کند که زانتیا از بدنه قوی برخوردار است اما واقعیت این است که بدنه زانتیا از آنچه تصور می‌کنید ضعیف‌تر است. در یکی از آزمون‌هایی که از این خودرو گرفته شد حتی از 206 هم عملکردش ضعیف‌تر ارزیابی گشت.

جای خالی امکانات رفاهی از دلایلی است که می‌تواند افراد را به فروش زانتیا قانع کند. در روزهایی که افراد خودرو چینی با امکانات بیشتر را در شرایط مالی برابر به خودرو کره‌ای ترجیه می‌دهند زانتیا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی چرمی، بلوتوث و بسیاری دیگر از تجهیزات جدید برای زانتیا مثل یک حسرت است. در صورتی که اگر زانتیا خود را بفروشید و با پول آن خودرو جدیدتری بخرید به این امکانات دست خواهید یافت.

اگرچه زانتیا سال‌ها در ایران حضور داشته اما این دلیل نمی‌شود که هفت سال بعد از توقف تولید لوازم یدکی آن را بتوانید به راحتی پیدا کنید. از شرکت سیتروئن هم در حال حاضر تنها یک خودرو دیگر تولید می‌شود که کمک چندانی به شما نمی‌کند. برای رفع نگرانی خود از استهلاک بالای این خودرو و نایاب بودن بسیاری از لوازم بهتر است آن را بفروشید. با ذخیره هزینه‌ بالایی که برای آن صرف می‌کنید می‌توانید خودرویی بخرید که نمایندگی فعال‌تری در ایران داشته باشد. از سوی دیگر کمبود تعمیرکار آشنا به زیر و بم زانتیا گزینه‌ای جز فروش این خودرو باقی نمی‌گذارد.

با خداحافظی از زانتیا به طبیعت خدمت کنید
یکی دیگر از معایب زانتیا کابین قدیمی این فرانسوی سالخورده است. داشبورد قدیمی و کاربری پایین آن به همراه دکمه‌های قدیمی شیشه بالابر می‌تواند خیلی زود شما را از این خودرو و اتاق آن خسته کند. کنسول ساده میانی خودرو هم نمی‌تواند از کسل‌کننده بودن این خودرو بکاهد.

با فروش زانتیا به عنوان خودرویی با استاندارد آلایندگی یورو دو به طبیعت خدمت بزرگی می‌کنید. ضمن اینکه با خرید خودرو دیگر میزان مصرف بنزین خود را کاهش می‌دهید. زانتیا در مصرف شهری به ازای هر 100 کیلومتر 12 لیتر بنزین می‌سوزاند که با توجه به داشتن 16 سوپاپ در موتور آن مصرف عجیبی هم به نظر نمی‌رسد.

منبع : ویرلن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت