سال 98؛ ورود اولین قطار ایرانی به آلمان


سال 98؛ ورود اولین قطار ایرانی به آلمان

حمل و نقل ریلی کشور پیشرفت های بسیاری را در طی سال های اخیر داشته است تا جایی که امروز به گفته معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن بنابر مذاکرات صورت گرفته با مقامات آلمانی قرار است سال آینده نخستین قطار ایران وارد آلمان شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، توسعه بخش حمل و نقل و زیرسخات های مربوط به این حوزه در دستور کار دولت قرار دارد. زیرسازی و ریل‌ کشی نزدیک به 2 هزار کیلومتر راه‌ آهن جدید، ورود 7 فروند هواپیمای جدید، ساخت بیش از 15 هزار کیلومتر انواع راه، نوسازی ناوگان جاده ای و برگزاری مناقصه های تعیین اپراتورهای بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی و اقدام به توسعه این بنادر حیاتی کشور، گلچینی از عملکرد دولت در توسعه حمل و نقل و زیرساخت های مرتبط به این حوزه است.

در بین شقوق مختلف حمل و نقل، تاکید دولت یازدهم بر توسعه راه آهن بود و بارها این جمله که «راه آهن از دولت به یادگار می ماند» از زبان دولتمردان در سطوح عالی نقل شد. دولت دوازدهم هم در بخش حمل و نقل سیاست های دولت قبل را دنبال می کند و قرار بر این است که گسترش راه آهن درصدر برنامه های دولت در بخش ساخت زیربناها و توسعه حمل و نقل کشور باشد.

بنابراین گزارش، در راستای توسعه حمل و نقل ریلی کشور امروز به گفته معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مذاکرات انجام شده با مقامات آلمان برای راه اندازی قطار بین دو کشور ثمربخش بوده است و سال آینده نخستین قطار ایران وارد آلمان می شود.

ایرنا در این رابطه به نقل از «مژگان کردبچه» در بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه (UIC) نوشته است: «این مذاکرات در 2 سال گذشته انجام شده است و اکنون برای راه اندازی قطار بین دو کشور در حال رایزنی برای حل مسائل مقرراتی هستیم. این قطار برای حمل بارهای صادراتی از ایران و بارهای وارداتی از اروپا راه اندازی می شود.»

معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن افزود: ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی باری بین المللی، ارتباطات متعددی با کشورها داشته است. در تلاشیم تا قطارهای باری کانتینری از چین با گذار از کشورهای شرق آسیا، به ایران وارد و امکان سیر آنها تا ترکیه میسر شود. از سال 2015 میلادی تاکنون هشت قطار کانتینری در این مسیر حرکت کرده اند.»

این گزارش می افزاید: در راستای توسعه ارتباطات بین المللی ریلی کشور توافق هایی بین راه‌ آهن‌ های ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان برای راه اندازی کریدور جنوب - غرب به صورت حمل و نقل ترکیبی برای جذب بارهای هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی به سمت اروپا انجام شده و درباره تعرفه و مدت زمان سیر این قطارها نتایجی نیز حاصل شده است. برای توسعه مسیر غربی کریدور شمال - جنوب توافق هایی با کشورهای آذربایجان، روسیه و بلاروس حاصل و این کریدور فعال شده است.

همچنین از چند سال پیش مذاکراتی بین ایران با کشورهای آسیای میانه شروع شده است تا کالاهای این کشورها را از مسیر سرخس به ایستگاه رازی و از آنجا به ترکیه انتقال یابد.

بنابراین گزارش، در سال های اخیر توسعه و تکمیل شبکه زیربنایی ریلی کشور مورد توجه قرار گرفته است. احداث و بهره برداری از راه آهن گرگان - اترک - برکت به طول 926 کیلومتر که سه کشور ایران- ترکمنستان و قزاقستان را به هم متصل می کند از جمله این طرح هاست. از دیگر طرح ها می توان به خط ریلی قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر در مسیر شمال -جنوب در غرب دریای خزر اشاره کرد که آخرین مراحل تکمیلی خود را طی می کند و بهمن امسال به صورت رسمی افتتاح می شود.

این در حالی است که میزان بار جا به جار شده در بخش حمل و نقل بین ‌المللی راه آهن جمهوری اسلامی در سال جاری 17 میلیون تن است و این میزان تا 2 سال آینده باید به بیش از 25 میلیون تن برسد.

یادآور می شود: راه آهن ایران حدود 13 هزار کیلومتر خط، 25 هزار واگن باری، هزار و 900 واگن مسافری و 556 دستگاه لکوموتیو دارد. شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته موفق به حمل حدود 47 میلیون تن بار و 24 میلیون و 500 هزار نفر مسافر شد. در برنامه پنج ساله ششم توسعه(از سال 95 تا 1400) افزایش سهم راه‌ آهن در حمل بار از 12‌ به 30 درصد و مسافر از 8 به 20 درصد پیش بینی شده است.

طبق گزارش های رسمی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بخش حمل و نقل ریلی کشور برای دستیابی به اهداف راه آهن در برنامه ششم توسعه (تا سال 1400) به 83 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

براساس سند برنامه ششم و طبق مصوبه مجلس در طول چهار سال آینده سهم حمل بار ریلی به 30 درصد و سهم حمل مسافر از طریق راه آهن باید تا 20 درصد افزایش پیدا کند. همچنین در سال جاری حجم جابه جایی کالا از طریق ریل باید به 62 میلیون تن برسد درحالی‌ که در سال 1395 این رقم حدود 40.2 میلیون تن بوده است که این آمار نشانگر رکورد در تاریخ حمل و نقل ریلی در ایران محسوب می شود./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید