کشت زعفران به روش هواکشت در کشور


کشت زعفران به روش هواکشت در کشور

رئیس انجمن مراکز مشاوره کارآفرینی خراسان رضوی گفت: کشت زعفران به صورت هواکشت شیوه نوین و جدیدی در دنیاست که برای اولین بار در ایران در حال انجام است.

محمد مشعوف در گفت وگو با ایسنا، در حاشیه بازدید از کسب و کارهای نوین در مجموعه مهد دانش پارسیان در خصوص تاریخچه این مجموعه، اظهار کرد: این مجموعه از سال 86 ثبت و تاسیس شده، در اینجا آموزش و مشاوره و خدمات کار آفرینی به جامعه مخاطب داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه کارآفرینی با توجه به شرایط اقلیمی کشور، کم آبی، محدودیت منابع و اشتغال روستاییان است. برای این شرایط با همکاران خود به چند طرح ویژه و نوین در بخش کشاورزی رسیدیم که می‌خواهیم به مردم معرفی کنیم تا با فضای کوچک و امکانات محدود و سرمایه پایین کار اقتصادی مناسبی انجام دهند.

مشعوف در خصوص فعالیت‌های اخیر این مجموعه عنوان کرد: در حال حاضر 6 طرح رونمایی شده و در حال ارائه به جامعه هدف است، چند پروژه نوین در مجموعه نیز در حال اجراست که اولین آن کشت زعفران هوا کشت است.

وی افزود: این کشت نوینی در دنیاست که برای اولین بار در ایران در حال انجام است، سه سال مطالعه بر روی این طرح انجام شده است . در این روش زعفران در محیط‌های گلخانه‌ای و مسقف به صورت طبقاتی که پیاز زعفران بدون هیچ بستری در طبقات چیده می‌شود با تغییرات دما و رطوبت و نوری که به پیاز زعفران داده می‌شود، گیاه بدون شروع به ریشه‌یابی و ساقه شکل‌دهنده، رشد می‌کند و بعد از مدت سه ماه گل زعفران با بهترین کیفیت از این روش کشت خواهد شد.

رئیس انجمن مراکز مشاوره کارآفرینی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این روش کشت میزان برداشت از روش سنتی بسیار بالاتر از سال چهارم کشت کشاورز زعفران خواهد بود. امکان دوبار کشت و برداشت در سال نیست اما میزان برداشت در سال چندین برابر کشت معمولی خواهد بود. بهترین مزیت آن هم این است که هرکسی که امکان کار را دارد، می‌تواند به صورت خانگی این کشت را انجام دهند. کیفیت زعفران در این نوع کشت بسیار بالاتر از زعفران با کشت سنتی است.

مشعوف در خصوص طرح‌های در حال اجرای مجموعه بیان کرد : در کنار این طرح، طرح آپو آپونیک به معنای کشت همزمان گیاه و ماهی و در کنار آن تولید جلبک خانگی را نیز داریم.

وی در خصوص تعداد افراد مشغول به کار در این مجموعه گفت: در این مجموعه علاوه بر 10 کارشناس در زمینه کارآفرینی، اشتغال و بازاریابی، 50 کارشناس در زمینه آموزشی نیز مشغول به کار هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس