قفسه کتاب یا استودیوی اینستاگرام!


قفسه کتاب یا استودیوی اینستاگرام!

وارد هر اداره و سازمانی که می‌شویم معمولاً قفسه‌هایی مملو از کتاب‌های قطور و سنگین وجود دارد که در نگاه اول این سؤال را در ذهن بیننده نکته‌سنج تداعی می‌کند که آیا مسئول و مدیر پشت‌میزنشینی که گاه عکس‌های ویترینی خوبی هم با کتابخانه‌اش می‌گیرد تاکنون سراغ قفسه‌های پرزرق‌وبرق کتاب‌هایش رفته است؟ در این گزارش این موضوع را بررسی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، هفته کتاب سال 97 هم تمام شد؛ مانند هر سال مصاحبه‌ها، نشست‌ها و جشن‌ها انجام شد و مسئولان از فعالیت‌هایی که برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام داده بودند گفتند، با این همه سرانه‌ی مطالعه در ایران همچنان پایین است.

اختصاص هفته‌ای باعنوان کتاب و کتاب‌خوانی یادآور این مطلب است که پرداختن به مقوله کتاب‌خوانی امری مهم و اساسی به شمار می‌رود اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا تمهیدات و شرایط لازم برای فراهم کردن بستر مناسب جهت مطالعه در استان قزوین فراهم‌شده یا همانند بسیاری از مقوله‌ها، این مسئله هم ابتر مانده است.

ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی موضوعی است که نباید محدود به هفته کتاب شود؛ در حالی که گاه در هفته کتابخوانی هم به موضوع کتاب آن‌طور که باید و شاید پرداخته نشده چه برسد به ایام دیگر سال.

مدیران و مسئولان می‌توانند در زمینه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نقش مؤثری داشته باشند؛ اما مسئولانی که دغدغه کتاب خواندن ندارند آیا می‌توانند اثرگذاری مثبتی در ترویج فرهنگ مطالعه داشته باشند؟ یا باید برای آن‌ها سیر مطالعاتی اجباری برگزار کرد!

با یک سوال به سراغ مسئولان استانی رفتیم و از آن‌ها خواستیم نام آخرین کتابی که خوانده‌اند را بلافاصله بگویند! برخی از مسئولان دقایقی فکر کردند و دست‌آخر یا پاسخی نداشتند و یا نام یکی از کتاب‌های مطرح را بیان کردند.

البته قضاوت یک‌سویه از جانب رسانه‌ای که همواره بدون حب و بغض به بررسی مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی پرداخته است جایز نیست و باید گفت در مصاحبه‌ها مدیرانی هم بودند که بدون تأمل، نام آخرین کتابی که مطالعه کرده‌اند را عنوان می‌کردند.

به گزارش ایسنا، اقدامات فرهنگی همواره موردتوجه مردم بوده و تجربه نشان داده فعالیت‌های فرهنگی در هرزمانی که صورت می‌گیرد مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت ازجمله آن می‌توان به حضور پرشور مردم در سومین سالگرد شهادت و تولد آسمانی شهیدان حمید سیاهکالی مرادی، الیاس چگینی و زکریا شیری و تجمع باشکوه مخاطبان کتاب «یادت باشد» اشاره کرد؛ با این تفاسیر باید دید مسئله ترویج کتابخوانی به چه اندازه برای مسئولان اولویت دارد؟

همه چی دانیم!

احد چگینی عضو شورای اسلامی شهر قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: اگر ما بخواهیم دانش خود را بالا ببریم باید مطالعه کنیم ایرادی که همه ما داریم این است که فکر می‌کنیم «همه چی دانیم» و در همه حوزه‌ها هم اظهارنظر می‌کنیم.

وی تأکید می‌کند: اساساً ما در همه حوزه‌ها به‌زعم خود کارشناس هستیم و اظهارنظر می‌کنیم که این ازجمله آسیب‌هایی است که در جامعه ما وجود دارد.

چگینی می‌گوید: قانون مدنی آخرین کتابی بود که به‌واسطه دانشجو بودنم مطالعه کردم و هر شب نیز بخشی از آن را مطالعه می‌کنم.

رویا اسماعیلی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان «یادت باشد» را آخرین کتابی که مطالعه کرده معرفی می‌کند کتابی که به خاطره گویی همسر شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی می‌پردازد.

مهدی عبدالرزاقی عضو شورای اسلامی شهر قزوین از آخرین کتابش که جمع‌آوری خاطراتی از زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است می‌گوید و معتقد است که باوجود فضای مجازی و گردش آزاد اطلاعاتی که هر روز اتفاق می‌افتد قطعاً مسئولان و مردم از فضای کتاب‌خوانی و کتاب خواندن دور شده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین خاطرنشان می‌کند: این مسئله به‌عنوان یکی از آسیب‌هایی است که در جامعه ما ایجادشده و قطعاً در کشورهای توسعه‌یافته چنین مسائلی مطرح نیست و باوجوداینکه دسترسی آزاد اطلاعات دارند بازهم سرانه مطالعه آن‌ها سرانه مطلوبی است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر اطلاع دقیقی از سرانه مطالعه در کشور ندارم می‌گوید: قطعاً سرانه مطالعه پایین است و امیدوارم مسئولان امر در این حوزه فعالیت مناسبی را انجام دهند و فرهنگ‌ کتاب‌خوانی را در بین آحاد مردم تزریق کنند.

مسئولان متکی به اینترنت شدند

مهدیه سادات قافله‌باشی عضو شورای اسلامی شهر قزوین، می‌گوید: در حال حاضر مسئولان‌متکی به اینترنت شدند؛ من هم برای حضور در یک جلسه به اینترنت مراجعه می‌کنم تا مطالب موردنیازم را از اینترنت پیدا کنم البته که کفایت نمی‌کند؛ اما برای خیلی از مسئولان این موضوع در حال اتفاق افتادن است.

وی عنوان می‌کند: کتاب «عاشقانه‌ها» آخرین کتابی بود که مطالعه کردم و در صفحه اینستاگرام خود نیز این کتاب را معرفی کردم تا افراد بیشتری آن را مطالعه کنند.

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: همواره در حال مطالعه کتاب‌های اقتصادی و مرتبط با کارم هستم، ضمن اینکه نهج‌البلاغه و دیوان مولانا را نیز مطالعه می‌کنم اما «شازده کوچولو» ازجمله کتاب‌هایی است که بسیار به آن علاقه‌مندم و اخیراً هم دوباره آن را مطالعه کردم.

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان می‌گوید: «پایی که جا ماند» آخرین کتابی بود که مطالعه کردم.

حسن پسندیده مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان می‌گوید: آخرین کتابی که مطالعه کردم کتابی مرتبط با نوع فعالیتم در حوزه مدیریت پسماند بود.

احساس نیاز به کتاب را در مردم ایجاد کنیم

به گزارش ایسنا این موضوع که کتاب وارد سبد خانواده‌ها نشده است و مردم به دلیل استفاده از شبکه‌های مختلف اجتماعی و گاه «خودنخبه پنداری» تمایلی به خواندن کتاب ندارند در جامعه عمومیت پیدا کرده؛ موضوعی که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و با حرکت‌هایی که مختص هفته کتاب و کتابخوانی است نمی‌توان به نتیجه مطلوب در جامعه رسید.

توجه به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نه تنها به افزایش آگاهی عموم کمک می‌کند بلکه اثرات مثبتی هم در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و علاوه بر آن سبب می‌شود مسئولان و مردم در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان خود با اندیشه و تفکر گام بردارند.

ترویج کتاب‌خوانی که منجر به توسعه فرهنگی و در نهایت توسعه پایدار خواهد شد نیازمند همت بلند مسئولان است؛ مسئولانی که باید خودشان دغدغه مطالعه و کتابخوانی داشته باشند و به این موضوع نه به صورت گزارش‌کاری بلکه با نگاهی عمیق بنگرند؛ نگاهی که باعث می‌شود طی فعالیت‌های مختلف در میان مردم احساس نیاز به خواندن کتاب ایجاد شود؛ همانگونه که احساس نیاز به غذا خوردن وجود دارد.

گزارش از طهورا قلی‌پور برزگر خبرنگار ایسنا منطقه قزوین


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !