سه ماه دوم بارداری، چه حالاتی را تجربه می کنید؟


سه ماه دوم بارداری، چه حالاتی را تجربه می کنید؟

در سه ماهه دوم بارداری از لحاظ فیزیکی تقریباً خبرهای خوشی برای شما وجود دارد.

در سه ماهه دوم بارداری از لحاظ فیزیکی تقریباً خبرهای خوشی برای شما وجود دارد. اول متوجه خواهید شد بعضی از بوهای بخصوص دیگر شما را آزار نمی دهد و معده تان مقدار بیشتری غذا را تحمل می کند. (اگر چه ممکن است بعضی از مواد مورد تنفر مانند قهوه تا پایان ماه نهم آزار دهند باشند.) همانطور که انرژی تان افزایش می یابد نیاز شما به خواب کمتر می شود و خودتان متوجه می شوید که دوباره می توانید تا دیر وقت بیدار بمانید. همچنین خواب بهتری در شب خواهید داشت زیرا همانطور که رحم بزرگ می شود به سمت بالا کشیده شده و مثانه به اندازه قبلی خود بر می گردد و کمتر مجبور می شوید برای رفتن به دست شویی از خواب بیدار شوید. (حداقل تا ماه هفتم و هشتم یعنی زمانی که وزن کودک شروع به فشردن دوباره آن بکند.)
بطور کلی این تغییرات به محض شروع سه ماهه دوم بارداریتان یکمرتبه بوجود نمی آیند. همانگونه که علائم اولیه بارداری به تدریج از بین می روند و قسمت اعظم آن به علت سازش بدن با هجوم هورمون های بارداری است. به هرحال هیچ خانم بارداری وجود ندارد که از دست این علائم آسوده باشد. حتی عده کمی از خانم ها هستند که حالت تهوع و بیماری صبحگاهی را به مدت طولانی تری تحمل می کنند. خستگی هم ممکن است همچنان همراه شما باشد مخصوصا اگر کودک دیگری نیز داشته باشید. (با داشتن کودکان نوپا، استراحت کردن بسیار مشکل است.)
تا پایان سه ماهه اول تقریبا کمتر از 5/2 کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنید و معمولا تا هفته بیستم 5/4 تا 5/6 کیلوگرم خواهد بود. بعد از هفته بیستم هر هفته 250 تا 450 گرم وزن اضافه می کنید. از این به بعد بدن برای تقویت بارداری آماده می شود. کودک بیشترین رشد خود را در پیش دارد. در نتیجه، اشتهایتان افزایش می یابد.

چه حالات دیگری را ممکن است تجربه کنید؟
سوزش معده (اختلال در اسید معده)
اگر قبلا فکر می کردید با بزرگ شدن شکمتان همه ناراحتی هایی که داشته اید برطرف و جبران می شود اشتباه کرده اید. از هفته 14 تا 28 رحم بزرگتر می شود. اولین اثر آن فشار بر روی معده است و باعث می شود اسید آن به مری برگردد و هنگام بازگشت در گلو و قفسه سینه خود احساس سوزش می کنید.
هر چه که کودک رشد می کند و بزرگتر می شود سوزش معده بدتر می شود. هورمون پروژسترون با شل کردن دریچه ای که معمولا بسته است و مانع بازگشت غذا از معده به مری می شود، این مشکل را تشدید می کند. هضم غذا دو برابر کندتر از حالت عادی صورت می گیرد.
پیشگیری بهترین درمان است. به آرامی غذا بخورید و کاملاً غذا را بجوید تا غذا بهتر از دستگاه گوارش شما بگذرد. مقدار غذا را کم و تعداد دفعات آن را زیاد کنید زیر در این صورت غذا بهتر هضم می شود تا اینکه سه وعده سنگین داشته باشید. بعضی از غذاها سوزش معده را افزایش می دهند، سعی کنید آنها را بشناسید و از خوردن آن اجتناب کنید. نوشابه های گازدار، حبوبات، سوسیس، مرکبات، غذاهای ادویه دار و غذاهای چرب جزء این غذاها هستند. بسیاری از خانم ها تجربه کرده اند که اگر کمی ماست قبل از غذا بخورند، سوزش معده کاهش پیدا می کند. سیگاریها غالبا بیشتر از غیر سیگاریها دچار سوزش معده می شوند و این می تواند انگیزه خوبی برای ترک سیگار باشد.
هنگامی که سوزش معده بوجود می آید نباید دراز بکشید. ایستادن باعث می شود جاذبه زمین به فروکش کردن اسید معده کمک کند. از نوشیدن مقدار زیاد مایعات همراه غذا خودداری کنید. مصرف داروهای ضد اسید که حاوی منیزیم، آلومینیم و کلسیم هستند هم در دوران بارداری بی خطر است و نیز می توانید یک راه ساده غیر پزشکی یعنی نوشیدن یک فنجان چای کم رنگ داغ را امتحان کنید. اگر قبلا هم سوزش معده داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.
یبوست / هموروئید
همان عواملی که باعث سوزش معده و سوء هاضمه می شوند می توانند کلا سیستم گوارشی را متوقف کنند. سه راه برای جلوگیری از یبوست عبارتند از: (1) خوردن مواد فیبردار مانند غلات، میوه ها و سبزیجات؛ (2) نوشیدن هشت تا 10 لیوان آب در روز و (3) انجام تمرینات ورزشی بطور منظم، به مقدار کم و با اجازه پزشک، هر روز نیم ساعت پیاده روی کنید.
اگر اجابت مزاج با سختی انجام گیرد باعث هموروئیدی دردناک که همان متورم شدن رگهای دور مقعد است می شود. هموروئید که بیماریی دردناک و در ضمن ترسناک است در حقیقت مجموعه ای از بافتهایی که هر یک به اندازه یک دانه انگور هستند می باشد که یا در درون مقعد تشکیل می شود (هموروئید درونی) و یا درست در لبه بیرونی آن هستند (هموروئید خارجی). هموروئید ممکن است ایجاد خارش و خونریزی کند یا در نشستن و راه رفتن مشکل ایجاد کند. هموروئید مخصوصا در دوران بارداری بسیار شایع است و علت آن افزایش جریان خون در محیط لگن است.
برای تسکین آن از کیسه یخ استفاده کنید. یا یک وان صندلی دار که باعث نفوذ آب به داخل معقد می شود، را امتحان کنید. از بالشهای حلقوی شکل مخصوص هموروئید هم می توانید استفاده کنید البته این وسیله موقتا تسکین می دهد و ممکن است فشار بیشتری روی آن منطقه وارد کند. پزشک ممکن است برای درمان داروهای ملین یا شیافهای آنتی هموروئید را تجویز کند. از روغن های ملین یا معدنی استفاده نکنید.
واریس
ممکن است هر خانم بارداری با مشاهده علائم قرمز یا خطوط نقره ای و یا رگهای آبی برآمده که ناگهان روی ماهیچه ساق پا بوجود می آیند، نگران شود. واریس رگها هنگامی بوجود می آید که دیواره رگهای خونی آنقدر زیاد کشیده می شوند که دریچه هایشان درست عمل نمی کنند و باعث انباشته شدن خون در رگها می شوند و به صورت لکه های بنفش یا برآمدگی هایی روی رگها ظاهر می شوند که این مسئله به این علت است که علاوه بر وزن رحم که به جریان خون قسمت پایین بدن اثر می گذارد، میزان خون در بارداری نیز افزایش می یابد. بیشتر این حالت در رگهای پا دیده می شود، اگر چه ممکن است در هر جایی از بدن حتی در گردن یا در فرج بوجود بیاید. (در حقیقت هموروئید واریس رگها در ناحیه مقعد است.)

آیا واریس همه گیراست؟
حدود 40 درصد خانم های باردار دچار واریس رگها می شوند. اگر مادر شما واریس داشته است احتمال اینکه شما هم مبتلا به آن شوید زیاد است. همچنین اگر وزنتان زیاد باشد و یا اگر در طول روز به مدت زیاد بایستید یا روی صندلی بنشینید بیشتر در معرض خطر هستید. این حالت ممکن است در منطقه واریس خارش بوجود آورد و یا ممکن است فقط به صورت لکه هایی ظاهر شوند. مشکلات مزمن گردش خون یا بوجود آمدن لخته های خون بعید است که در نتیجه واریس بوجود بیایند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ omîd resûlpûr saqî derwêşan ساقی درویشان امید رسول پور