جراحان باواریا!


جراحان باواریا!

عصر خودرو- مبحث تیونینگ در دنیای خودرو مبحث چندان تازه ای نبوده اما در قرن 21 اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. در حال حاضر تیونینگ جایگاه ویژه ای در صنعت خودرو داشته و حتی شرکت های خودروسازی بزرگ نیز اقدام به تاسیس تیونر های اختصاصی خود کرده اند.

به عنوان مثال اکنون شرکت هایی همچون AMG، V اسپرت، F اسپرت و ... به ترتیب به عنوان تیونر های اختصاصی برند های مرسدس، کادیلاک و لکسوس شناخته می شوند. اما دیگر شرکت های تیونینگ توسط برخی افراد به صورت شخصی راه اندازی شده که معمولا بر روی محصولات و خودروهای یک یا چند کمپانی خودروسازی فعالیت می کنند. معمولا شرکت های تیونینگ اهداف مختلفی را دنبال می کنند که شامل ارتقای پرفورمنس و ویژگی های فنی خودرو، ارتقای کیفیت متریال ساخت و امکانات رفاهی و لوکس، بهبود طراحی و ویژگی های بصری خودرو و ... می شود. برند BMW در صنعت خودرو جهان نماد خودروهای اسپرت و جوان پسند بوده که دارای روح و شخصیتی پویا است. همین ویژگی کافیست تا برند BMW به سیبل اصلی تیونر های مختلف در سراسر جهان بدل شود! بله در حال حاضر BMW از جمله کمپانی هایی است که شرکت های تیونینگ زیادی علاقه مند به فعالیت بر روی محصولات آن هستند. اگر بخواهیم به لیست تمامی تیونر هایی که بر روی خودروهای BMW کار کرده اند بپردازیم، نیازمند یک لیست بلند و بالا از اسامی مختلف در نقاط مختلف جهان هستیم. اما اگر بخواهیم معروف ترین تیونر هایی که به صورت اختصاصی یا عمده بر روی خودروهای این کمپانی باواریایی فعالیت می کنند را معرفی کنیم، به نام هایی همچون BMW M، ALPINA، AC Schnitzer، G-Power، Manhart و Hartge از کشور آلمان، 3D Design از ژاپن، dÄHLer از سوئیس، IND از ایالات متحده آمریکا و ... خواهیم رسید. معروف ترین و شناخته شده ترین تیونر های نام برده همگی آلمانی بوده و هموطن BMW به حساب می آیند. در ادامه به معرفی 5 تیونر معروف این برند اصیل آلمانی خواهیم پرداخت.

BMW M

یا به عبارت دیگر M Power تیونر رسمی خودروهای BMW بوده و توسط خود گروه BMW تاسیس شده است. در میان تیونر های اختصاصی موجود در جهان، BMW M را می توان جزو قدیمی ترین و با تجربه ترین ها دانست. این تیونر باواریایی در سال 1972 در آلمان تاسیس و فعالیت خود را ابتدا در عرصه خودروهای مسابقه ای آغاز کرد. پس از شروع به کار BMW M در زمینه مسابقات اتومبیلرانی و خودروهای BMW Motorsport ، مدیران این شرکت علاقه زیادی به تولید خودروهای اسپرت قابل استفاده در خیابان ها را داشتند که نتیجه این تصمیم ساخت خودروی BMW M1 به عنوان اولین سوپراسپرت تاریخ BMW بود که در سال 1978 تحقق یافت. این خودرو به طور مستقل توسط این تیونر تولید شده بود اما پس از آن دیگر خبری از خودروی اختصاصی از سوی BMW M نبود و این شرکت تنها در زمینه ارتقا و تیون خودروهای معمولی BMW فعالیت می کند. اکنون می توان این تیونر آلمانی 46 ساله را یکی از ابر قدرت های عرصه تیونینگ دانست! در حال حاضر این شرکت خودروهایی همچون M2 کوپه، M3 سدان، M4 کوپه و کانورتیبل، M5 سدان، X5 M و X6 M را عرضه می کند. البته به زودی باید منتظر مدل هایی همچون M8 کوپه و گرن کوپه، X3 M و X4 M نیز باشیم. این یکی از کامل ترین سبد های محصولی به حساب می آید که تیونر می تواند آن را به مشتریان خود ارائه دهد.

جراحان باواریا!

ALPINA

اگر صحبت از قدمت و تاریخچه در میان تیونر های BMW باشد هیچ شرکتی به پای آلپینا نخواهد رسید! حتی BMW M! در سال 1962 آقای Burkard Bovensiepen کار بر روی تیونینگ خودروی BMW 1500 را آغاز کرد. وی پس از گذشت دو سال موفق به دریافت تائیدیه از BMW شد و مورد تحسین مدیران کمپانی قرار گرفت. پس از دریافت تائیدیه، در سال 1965 شرکت آلپینا با هدف تیونینگ خودروهای BMW توسط وی در آلمان تاسیس شد. در سال 1983 وزارت حمل و نقل آلمان شرکت آلپینا را بر خلاف دیگر شرکت های فعال در زمینه تیونینگ خودرو، به عنوان یک تولید کننده خودرو شناخت. در حال حاضر نیز خودروهای آلپینا در نمایندگی های BMW نیز عرضه شده و همچنین از گارانتی معتبر این کمپانی برخوردار هستند. حتی بخشی از روند تولید خودروهای این تیونر آلمانی بر روی خط تولید کمپانی BMW انجام می شود. یکی از ویژگی های مهم این تیونر تولید خودروهای بنزین سوز و دیزلی تیونینگ شده است. آلپینا از حرف B برای نامگذاری خودروهای بنزین سوز و حرف D برای نامگذاری خودروهای دیزلی خود استفاده می کند. در حال حاضر در ویترین محصولات این تیونر 56 ساله آلمانی خودروهای B3، B4، B5، B7، D3، D4، D5 و XD3 موجود می باشد.

جراحان باواریا!


AC Schnitzer

شرکت AC Schnitzer یکی از شناخته شده ترین نام ها در زمینه تیونینگ خودروهای BMW بوده که مدل های زیادی از این کمپانی آلمانی را تیونینگ کرده است. AC Schnitzer برای اولین بار در سال 1987 تاسیس شده و به عنوان یک تیونر خودروهای BMW شناخته شده است. اما اکنون این تیونر آلمانی پا فراتر گذاشته و علاوه بر خودروهای BMW، به تیونینگ محصولات برند های مینی، جگوار، لندرور و موتورسیکلت های BMW نیز مشغول است. از نکات قوت این تیونر، ارائه خدمات تیونینگ به اکثر خودروهای BMW است. گستردگی خدمات AC Schnitzer به قدری زیاد بوده که حتی برای BMW سری 2 اکتیو تورر هم خدمات تیونینگ ارائه کرده است. البته ایده تیونینگ سری 2 اکتیو تورر یک ایده نه چندان جالبی بوده که استقبال از آن بعید به نظر می رسد. چون این خودرو یک خودروی کاملا خانوادگی بوده و ویژگی اسپرتی ندارد! در حال حاضر پکیج های تیونینگی که AC Schnitzer عرضه می نماید شامل حال خودروهای سری 1 سه در و پنج در، سری 2 کوپه، کانورتیبل و اکتیو تورر، سری 3 سدان، استیشن و گرن توریسمو، سری 4 کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه، سری 5 سدان و استیشن، سری 6 کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه، سری 7، X1، X2، X3، X4، X5، X6، i8 کوپه و رودستر، M2، M3، M4 کوپه و کانورتیبل، M5، M6 کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه، X5 M و X6 M می شود.


جراحان باواریا!

G-Power

یکی دیگر از تیونر های معروف BMW شرکت G-Power می باشد. G-Power که نامی مشابه به نام M Power تیونر رسمی BMW دارد ابتدا به صورت تخصصی در زمینه ساخت پکیج های تیونینگ بر روی خودروهای BMW فعالیت کرده اما در حال حاضر به طرز عجیبی در کنار عرضه مدل های تیونینگ BMW، مدل های تیونینگ شده رقیب اصلی و دیرینه آن یعنی مرسدس AMG را نیز عرضه می کند. فعالیت همزمان برای دو رقیب اصلی از سوی G-Power اقدام عجیبی بوده که جای تعجب دارد! اما به هر حال باید به این موضوع نیز اشاره کرد که همچنان مدل های BMW این تیونر معروف تر از مدل های مرسدس آن است! اکنون خودروهای سری 1 سه در و پنج در، مدل های مختلف سری 2 و M2، مدل های مختلف سری 3 و M3، مدل های مختلف سری 4 و M4 کوپه و کانورتیبل، سری 5 سدان و استیشن و M5، سری 6 کوپه، کانورتیبل، گرن کوپه و گرن توریزمو و M6 کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه، سری 7، X1، X3، X4، X5، X6، X5 M و X6 M خودروهایی هستند که در ویترین شرکت G-Power با پکیج تیونینگ حضور دارد. قدمت و تاریخچه این تیونر آلمانی به سال 1971 باز می گردد و اکنون می توان آن را یک تیونر با تجربه 47 ساله دانست.

جراحان باواریا!

Manhart

منهارت تکمیل کننده پازل معروف ترین تیونر های BMW در جهان بوده و همچون چهار تیونر قبلی اصالتی آلمانی دارد. این شرکت نیز همچون دیگر تیونر های معرفی شده دارای قدمت و اصالتی دیرینه بوده و اکنون حدود 30 سال است که به تیونینگ باواریایی ها می پردازد. عمده فعالیت منهارت بر روی خودروهای BMW بوده و از گذشته تاکنون به تیون BMW ها پرداخته است. البته به تازگی این شرکت به صورت محدود اقدام به تیون خودروهای شرکت های مختلف از جمله مینی، مرسدس، آئودی و مکلارن کرده است. با این حال همچنان فعالیت اصلی آن بر روی باواریایی ها بوده و بخش عمده ای از ویترین محصولات آن را خودروهای BMW تشکیل می دهد. یکی از بزرگترین پروژه های تیونینگ منهارت را می توان پروژه MHX6 800 دانست. این پروژه که بر روی نسل فعلی BMW X6 M انجام شده خروجی بسیار عجیب و غریبی دارد. در حال حاضر خودروی MHX6 800 تبدیل به یک تانک قدرتمند شده که بازده باورنکردنی 823 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. فعالیت های منهارت فراگیر بوده و به طور کلی می توان گفت شامل حال اکثر مدل های فعلی BMW می شود. سری 1، سری 2، سری 3، سری 4، سری 5، سری 6، سری 7، i8،X5 ،X6 و مدل های M آن ها اکنون سوژه های منهارت بوده که در بخش های مختلفی همچون بادی کیت، بخش مکانیکی و الکترونیکی مورد تقویت قرار می گیرد. در حال حاضر گستره فعالیت های این تیونر آلمانی بسیار وسیع بوده که شامل 25 کشور از تمامی قاره های جهان می باشد. کشور آفریقای جنوبی از قاره آفریقا، مالزی و اندونزی از جنوب شرق آسیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا از آمریکای شمالی، شیلی، آرژانتین و پرو از آمریکای جنوبی، امارات متحده عربی، چین، قطر، قزاقستان، هند، تایوان، کره جنوبی و ژاپن از آسیا، بلژیک، آلمان، فرانسه، بریتانیای کبیر، روسیه، سوئیس، اسپانیا، اوکراین و مجارستان از اروپا کشور هایی هستند که نمایندگی فعال منهارت در آن ها فعالیت می کند.

منبع: هلدینگ داتیس

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی