تقابل علی کریمی و جواد نکونام در قاب لیگ


علی کریمی و جواد نکونام سال‌ها تقابل و حرف ناگفته را با خود به ورزشگاه وطنی می‌آورند تا با تیم‌های‌شان شاید برای هم خط و نشان بکشند.

تقابل علی کریمی و جواد نکونام در قابی تازه

علی کریمی و جواد نکونام، هرگز دو چهره‌ای نبودند که بتوان تشابه‌های زیادی بین آن‌ها پیدا کرد. نه از نظر اخلاقی و نه نوع فوتبال شاید آنقدر تفاوت داشتند که حتی مقایسه‌شان کار منطقی به حساب نمی‌آمد. اتفاقاً همین تفاوت‌ها هم بود که آن‌ها را بارها مقابل یکدیگر قرار داد و امروز که قرار است در قامت سرمربی دو تیم قوتبال رو در روی یکدیگر قرار بگیرند، بهترین فرصت باری بازخوانی همه درگیری‌ها و تقابل‌هایی است که با هم داشته‌اند. آن‌ها سال‌ها تقابل و حرف ناگفته را با خود به ورزشگاه وطنی می‌آورند تا با تیم‌های‌شان شاید برای هم خط و نشان بکشند. از ماجرای بازوبند کاپیتانی تیم ملی تا جدایی علی کریمی و زمزمه‌هایی که درباره نقش نکونام در این جدایی به گوش می‌رسید، همه و همه حرف‌های ناگفته‌ای است که بین این دو نفر باقی مانده است.

تقابل این هفته نساجی مقابل سپیدرود، جدا از همه حساسیت‌هایی که رویارویی فوتبال مازندران و گیلان با هم دارد، تقابل جواد نکونام و علی کریمی است. دو چهره فوتبالی که درگیری‌ها و اختلاف‌های‌شان در تیم ملی هنوز از یادها نرفته و ورودشان به عرصه مربی‌گری ماجرای مشابهی بوده که با همه تفاوت‌ها، امروز آن‌ها را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. همین پیشینه است که جدا از جایگاه تیم‌های نساجی و سپیدرود در جدول رده‌بندی، امتیاز گرفتن از این بازی را برای شخص نکونام و کریمی با اهمیت می‌کند.

کلیدی‌ترین تفاوت نکونام و کریمی

برگردیم به تیرماه سال 95. وقتی جواد نکونام با انتشار پیامی بلندبالا از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. درست همان زمان بود که یکی از بارزترین تفاوت‌های او با علی کریمی به طور عجیبی عیان شد. صبح روز بعد از خداحافظی نکونام، بی‌ اعتنایی مطبوعات به این خداحافظی، خیلی‌ها را به یاد تیرماه سال 93 انداخت که علی کریمی به شکل مشابهی از دنیای بازیگری خداحافظی کرده بود و روز بعد نه تنها عکس او جلد همه روزنامه‌های ورزشی را به خود اختصاص داده بود که روزنامه‌های سیاسی هم خبر خداحافظی‌اش را پوشش داده بودند. در مورد نکونام اما قصه فرق داشت. وجه تشابه کریمی و نکونام این بود که هیچ‌کدام در تیم‌های مورد علاقه‌شان خداحافظی نکردند و هر دو هم در نامه وداع، به این حسرت اشاره کردند. نه جادوگر توانست با لباس پرسپولیس کفش‌هایش را بیاویزد و نه این اتفاق برای نکونام در لباس استقلال رخ داد. با این وجود نوع پرداختن رسانه‌های مجازی و مکتوب به خداحافظی کریمی بسیار متفاوت بود.

اختلاف‌ کریمی و نکونام از کجا شروع شد؟

شاید جرقه اختلافات زمانی زده شد که کارلوس کی روش تصمیم گرفت بازوبند کاپیتانی را از علی کریمی گرفته و بر بازوی جواد نکونام ببندد. گرچه جادوگر ابتدا واکنش نشان نداد اما حرکت جالب او وقتی محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش و جوانان همراه علی کفاشیان راهی کمپ تیم ملی شد، در خاطره‌ها ماند. گودرزی در ابتدای جلسه، علی کریمی را خطاب قرار داد و از مشکلات پرسید اما علی کریمی انگشت اشاره خود را به سمت جواد نکونام برد و گفت: اول کاپیتان تیم ملی...

آن روز خیلی ها از عمق اختلاف جادوگر با جواد نکونام باخبر شدند و رابطه علی کریمی- جواد نکونام دیگر خوب نبود. حتی در بازی تراکتور-استقلال، درگیری هم داشتند. به خصوص که بعد از آن جلسه، گفت و گوی پنج دقیقه‌ای نکونام و کی‌روش به زبان اسپانیایی در اتوبوس تیم ملی به صورت خصوصی، حرف و حدیث‌هایی را به همراه داشت.

تقابل علی کریمی و جواد نکونام در قاب لیگ---

غیبت علی کریمی در جام جهانی برزیل

در آستانه مسابقات جام جهانی 2014 برزیل، علی کریمی در گفتگو با رسانه ها حرف معناداری زد و گفت: «من نیز مانند بقیه بازیکنان هستم و تفاوتی با سایرین ندارم، هر کاری هم نمی کنم که به جام جهانی بروم و حضور من در این رقابت ها بستگی به درخشش، خوب بازی کردن و مثمرثمر بودنم برای تراکتورسازی تبریز دارد. تا جایی هم که می دانیم باید همین موضوع در دعوت شدن به تیم ملی و حضور در جام جهانی مهم باشد، اگر چیز دیگری در دعوت به تیم ملی نقش داشته باشد از من این کارها برنمی‌آید، من کاری به اینکه چه کسانی به تیم ملی می رسند ندارم اما یکسری از الان در مورد مسابقات جام جهانی صحبت می کنند و امیدوارم در جام جهانی برای عوض کردن پیراهن با لیونل مسی در بین بازیکنان خودمان در بازی با آرژانتین دعوایی رخ ندهد.»
گرچه علی کریمی تکذیب کرد اما همان زمان هم شنیده می‌شد که حرف های علی کریمی طعنه به جواد نکونام بوده است، جالب آن که چندی بعد و پس از پایان بازی ایران و آرژانتین در جام جهانی 2014 برزیل، جواد نکونام پیراهن لیونل مسی را به یادگاری گرفت.

تقابل علی کریمی و جواد نکونام در قاب لیگ---
پاداشی که کریمی گرفت و نکونام تقسیم کرد

کمتر کسی بود که نداند در پس انتخاب علی کریمی برای دستیاری کی‌روش چه هدف‌های پنهانی نهفته بود. کارلوس کی‌روش در واقع محبوبیت علی کریمی نزد مردم را بیش از توان فنی او برای حضور در پست مربی‌گری تیم ملی مدنظر قرار داده بود. چیزی اما نگذشت که جادوگر هتل محل اقامت تیم ایران را به نشانه قهر ترک کرد و دیگر رابطه اش با مرد پرتغالی خوب نشد.
ماجرا به اردوی آفریقای جنوبی برمی گشت، جایی که علی کریمی به خواست کادر فنی ملی پوشان با حسین هدایتی در تهران تماس گرفت تا پاداش صعود به جام جهانی را تهیه کند، مالک استیل آذین هم قول همکاری داد و پس از بازگشت به تهران چک رمزدار پاداش صعود که حدود 800 میلیون تومان بود، توسط هدایتی در اختیار علی کریمی قرار گرفت. جادوگر هم که پولی برای خودش نمی خواست تمام و کمال آن را در اختیار سرپرست تیم ملی قرار داد تا بین ملی پوشان تقسیم شود.
فردای همان روز اما علی کریمی در کمال تعجب مشاهده کرد پاداش ها در اردوی تیم ملی توسط جواد نکونام تقسیم می شود انگار او آن را با زحمت تهیه کرده است. آن اتفاق یکی از دلایل قهر و جدایی علی کریمی از تیم ملی شد که دامنه های آن هنوز ادامه دارد.

هر دو به یکباره وارد عرصه مربیگری شدند

علی کریمی و جواد نکونام علاوه بر موفقیت‌هایی که در دوران بازیگری‌شان در لیگ‌های معتبر اروپایی داشتند، در نوع ورود به عرصه مربی‌گری مسیر مشابهی را پیموده‌اند. هر دوی آن‌ها بدون تجربه جدی دستیاری، مشغول سرمربی‌گری شدند. کریمی یک تجربه عجیب و پرحاشیه را در نفت تهران سپری کرد و نکو هم زیر سایه هیاهویی تمام نشدنی، در بابل مشغول به کار شد. به نظر می‌رسید هر دو مربی در اولین انتخاب، مرتکب اشتباه شده‌اند اما هنوز زمان کافی برای جبران این اشتباه‌ها وجود داشت. جواد بعد از ترک بابل، هدایت نساجی را پذیرفت. تیمی که با داوود مهابادی در بحران قرار داشت، با حضور نکونام احیا شد و سرانجام بعد از ۲۴ سال به سطح اول فوتبال ایران رسید. صعود با نساجی به لیگ برتر، یک موفقیت بزرگ برای سرمربی تازه‌کار این باشگاه به شمار می‌رفت. همزمان با نتایج درخشان جواد نکونام، علی کریمی هم ماموریتش در فوتبال رشت را با موفقیت به پایان برد. او روی نیمکت سپیدرود نشست و توانست این تیم را در جدول لیگ برتر حفظ کند.

حالا گرچه علی کریمی به واسطه در دست گرفتن مالکیت سپیدرود، نگرانی بابت برکناری ندارد اما رتبه پانزدهمی سپیدرود در جدول، جایگاهی نیست که برای این تیم راضی‌کننده باشد. در مقابل اما جواد نکونام به نوعی زیر تیغ مسوولان باشگاه است و بعید نیست در صورت شکست در این بازی محکوم به رفتن باشد.

1-11

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان