کنفرانس بین المللی محصولات 'حلال' در استانبول برگزار شد


کنفرانس بین المللی محصولات 'حلال' در استانبول برگزار شد

آنکارا- ایرنا- ششمین کنفرانس بین المللی محصولات 'حلال' با حضور نمایندگانی از سازمان ملی استاندارد ایران در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، این کنفرانس در حاشیه اجلاس سی و چهارمین نشست کمیته دائمی همکاری های اقتصادی و بازرگانی سازمان همکاری اسلامی (کومسک) برگزار شد.
محمدحسین شجاعی مشاور رییس سازمان ملی استاندارد ایران با شرکت در این کنفرانس قابلیت های محصولات حلال تولید شده در ایران را برای عرضه در سطح کشورهای اسلامی تشریح کرد.
همچنین در حاشیه این کنفرانس بین المللی، نمایشگاه محصولات حلال نیز با شرکت 72 کشور در استانبول دایر شده است.
در این نمایشگاه 400 شرکت شامل 250 شرکت خارجی از کشورهای مختلف و 150 شرکت ترک محصولات و فرآورده های تولیدی خود را با استاندارد حلال عرضه کرده اند.
نمایندگان کشورها و شرکت های حاضر در بخش نمایشگاهی این کنفرانس چهار روزه، به ارائه دیدگاه ها و معرفی محصولات خود و تشریح شرایط تولید و عرضه محصولات حلال پرداخته و راه های توسعه مناسبات تجارت کالاهای حلال را بررسی می کنند.
در این نمایشگاه که فرصتی برای آشنایی با شرکت های مهم جهانی فعال در عرضه محصولات حلال محسوب می شود، تولیدات و خدمات حلال در زمینه مواد غذایی، جهانگردی، پزشکی، خدمات بسته بندی، سبک زندگی اسلامی و نساجی عرضه شده است.
بازار سالانه محصولات حلال در سطح جهان حدود چهار هزار میلیارد دلار برآورد می شود و 2 میلیارد نفر مشتری در جهان دارد.
استفاده از محصولات حلال از حوزه کشورهای اسلامی فراتر رفته و در حال تبدیل شدن به نماد جهانی کیفیت و اعتماد است به طوری که علاوه بر جمعیت مسلمان جهان، غیرمسلمانان نیز به دلیل پاکی و سالم بودن این محصولات، از آن مصرف می کنند.
حدود 20 درصد کل تجارت جهانی در محصولات غذایی مربوط به بازار جهانی محصولات حلال است.
در میان شورهای مسلمان، مالزی و ترکیه در بحث محصولات غذایی حلال پیشگام بوده و ایران هم سهمی کمتر از 50 درصد در بازار مواد غذایی حلال دارد.
از مجموع بازار چهار هزار میلیارد دلاری تجارت محصولات 'حلال'، سهم ایران حدود 6 میلیارد دلار برآورد شده این در حالی است که همه محصولات تولیدی ایران 'حلال' تولید می شود.
تولید محصولات با شناسه‌ 'حلال' نزدیک به سه دهه است که در جهان آغاز شده اما ایران به شکل رسمی تنها 7 سال است که محصولاتی با این شناسه وارد بازار جهانی می کند و تجارت رسمی در این عرصه را بسیار دیر آغاز کرده است.
دیروز در جریان سی و چهارمین نشست کمیته دائمی همکاری های اقتصادی و بازرگانی سازمان همکاری اسلامی (کومسک) در استانبول، برگزاری اکسپو حلال در نوامبر سال 2019 (آبان/ آذر 1398) به میزبانی ایران تصویب شد.
خاورم/1905شبس**1613

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس