قرص مزالازین چیست و در چه مواردی تجویز می‌شود؟


قرص مزالازین چیست و در چه مواردی تجویز می‌شود؟

قرص مزالازین (Mesalazine) از داروهای ضدالتهاب است که به منظور درمان برخی مشکلات گوارشی مثل کولیت روده مورد استفاده قرار می‌گیرد. تهوع، سردرد، استفراغ و اسهال برخی از عوارض مصرف مزالازین است.

قرص مزالازین چیست و در چه مواردی تجویز می‌شود؟
ستاره |
سرویس سلامت - مشکلات گوارشی انواع مختلفی دارد و بسیاری افراد را درگیر کرده است. شاید به جرات بتوان گفت یکی از دلایل بروز چنین مشکلاتی داشتن تغذیه ناسالم است. با اصلاح شیوه تغذیه و مصرف مواد غذایی مفید می‌توان تا حد زیادی از بروز چنین مشکلات و بیماری‌هایی که درمان طولانی‌مدت هم دارند، پیشگیری کرد. یکی از مشکلات گوارشی بیماری "کولیت روده" است. این بیماری، یکی از بیماری‌های مزمن روده است که با ایجاد التهاب طولانی مدت در بخشی از سیستم گوارشی، باعث بروز دردهای فراوان شکمی در افراد می‌شود. متاسفانه هنوز درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است. اما با مصرف برخی از داروها می‌توان تا حد زیادی علائم آن را کاهش داده و شدت درد را کنترل کرد. قرص مزالازین یکی از داروهای تجویزی در این زمینه است که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.

قرص مزالازین چیست؟

مزالازین یک داروی ضدالتهاب است که برای درمان برخی مشکلات گوارشی نظیر کولیت، کرون، اولسراتیو، پروکتیتیس و پروکتوسیگموئیدیتیس تجویز می‌شود. علاوه بر قرص، این دارو به اشکال دیگری مانند شیاف هم وجود دارد.


نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام‌های تجاری
Biosacol, Asacol, Pentasa, Meclozineو mezatin
موارد مصرف رفع مشکلات گوارشی
عوارض سردرد، درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، نفخ شکم، یبوست، آکنه، ریزش مو، خارش، کهیر، سوء هاضمه، خستگی، افسردگی، اضطراب، تب و لرز، درد قفسه سینه
تداخل دارویی آنتی‌اسیدها، اس امپرازول، رابپرازول، آزاتیوپرین، تیوگوانین


مقدار و نحوه مصرف قرص مزالازین

میزان مصرف این دارو به نوع بیماری و ضعف یا شدت آن بستگی دارد و حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول به منظور درمان بیماری در بزرگسالان، مقدار ۸۰۰ میلی‌گرم از دارو به صورت خوراکی و به تعداد ۳ بار در روز، مصرف می‌شود. متوسط طول درمان با این دارو، ۳ الی ۶ هفته است.
قرص مزالازین چیست و در چه مواردی تجویز می‌شود؟


نکاتی که در رابطه با مصرف قرص مزالازین باید بدانید

این دارو در افراد با بیماری نارسایی کبد، با احتیاط فراوان باید تجویز شود. در صورتی که سابقه هر نوع حساسیت را نسبت به این دارو دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ‌ها، به پزشک خود اطلاع دهید. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. دارو را طبق دستورالعملی که پزشک داده است، مصرف کنید. در صورتی که استفاده از یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید. چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این‌ها نشانه‌های حساسیت شما به این داروست. طی درمان با داروی مزالازین، بررسی عملکرد دوره‌ای کلیه‌ها لازم است. به بیمار توصیه نمایید دارو را به طور کامل و بدون خرد نمودن، میل نماید. مصرف دارو برای کودکان و برای بچه‌‌های زیر ۱۵ سال مجاز نیست. در صورت باردار بودن، درباره مصرف یا عدم مصرف قرص مزالازین، با پزشک مشورت کنید. استفاده از این دارو در دوران شیردهی، توصیه نمی‌شود. چنانچه علائمی از بهبودی مشاهده نکردید، از قطع خودسرانه دارو پرهیز کنید. زیرا سریعا ممکن است موجب عود بیماری شود. اگر نسبت به آسپرین حساسیت دارید، قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را آگاه سازید. توصیه می‌شود دارو را قبل از صرف غذا و یا هنگام خواب و با آب فراوان مصرف کرد.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتی که تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این‌باره دارید، تجربیات خود را در انتهای همین صفحه در قسمت "ارسال نظر" با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی