واژینوز باکتریایی چیست؟


واژینوز باکتریایی چیست؟

وقتی سخن از واژینوز باکتریایی به میان می آید، دقیقا می دانید چیست؟ روزانه، چندین زن، با آن مواجه می شوند؟

وقتی سخن از واژینوز باکتریایی به میان می آید، دقیقا می دانید چیست؟ روزانه، چندین زن، با آن مواجه می شوند؟ آیا فکر می کنید مشکلی است که مقابله با آن بسیار آسان است؟ آیا برای شما مشکلی ایجاد می کند؟ صبور باشید و با ما در پیدا کردن پاسخ این سوالات همراه باشید. این مقاله از بخش بیماری ها و طب سنتی دکتر سلام، 20 درمان موثر خانگی برای درمان واژینوز باکتریایی که همه از مواد 100٪ مطمئن و طبیعی هستند، را به شما آموزش می دهد. برخی از این روش ها حتی بیشتر از سایر روش های درمانی، موثر هستند.

واژینوز باکتریایی چیست؟
واژینوز باکتریایی نوعی عفونت واژن است که از رشد بیش از حد باکتری های مضر به وجود می آید. در واژن، محیطی وجود دارد که حاوی باکتری های "خوب” و "بد” است. واژینوز باکتریایی دارای مقدار بی شماری از باکتری های بد است که تعادل محیط واژن را بر هم می زنند. در واقع، این یک نوع عفونت رایج است که بسیاری از زنان چه رابطه جنسی داشته باشند چه نداشته باشند، ممکن است آن را تجربه کنند.

نشانه های رایج واژینوز باکتریایی چیست؟
- تغییر در مقدار، بو و رنگ ترشحات مهبل (واژن)
- درد در هنگام ادرار و مقاربت جنسی
- تحریک و خارش
- کمی خونریزی از واژن

روش های موثر برای درمان خانگی
اسید بوریک
اسید بوریک دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد قارچی است و برای کاهش ناراحتی هایی مانند خارش، درد و تحریک بسیار مفید است. علاوه بر این، به تعادل PH محیط واژن و تمیزی آن نیز کمک می کند.
درمان
- ابتدا یک عدد کپسول ژلی را بردارید و اسید بوریک را درون آن بریزید.
- سپس کپسول را قبل از خواب داخل واژن بگذارید.
- پس از بیدار شدن، واژن را با آب گرم تمیز کنید.
- شما باید این روش را 1 تا 2 بار در هفته تکرار کنید.
- توجه: به یاد داشته باشید که زنان باردار باید از این روش اجتناب کنند.
چای کیسه ای بابونه برای درمان واژینوز باکتریایی
بابونه حاوی اثرات آرامش بخش و تسکین دهنده است، بنابراین به طوری که تورم، درد، سوزش و احساس خارش را کاهش می دهد. به علاوه، این گیاه در تسکین این علائم موثر است و به طور قابل توجهی به درمان عفونت باکتریایی واژن کمک می کند.
درمان
- ابتدا یک چای کیسه ای بابونه را به یک لیوان پر آب گرم اضافه کنید.
- سپس، بگذارید در حدود 1 دقیقه بجوشد و سپس کیسه را از لیوان خارج کنید.
- اکنون، آن را در حدود 10 دقیقه درون یخچال بگذارید.
- پس از آن، کیسه چای را داخل واژن قرار دهید.
- به یاد داشته باشید که کیسه چای را فشار دهید تا آب کیسه چای بتواند به درون کانال متورم واژن برسد.
- شما باید این روش را 1 تا 2 بار در روز انجام دهید تا علائم این عفونت رفع شود.
زردچوبه
زردچوبه به علت اثرات آنتی بیوتیک و ضد التهابی که دارد، می تواند به طور قابل توجهی تورم را کاهش دهد و علائم عفونت را کنترل کند، از این رو، این گیاه یکی دیگر از داروهای خانگی و طبیعی برای واژینوز باکتریایی است که باید آن را امتحان کنید.
درمان
- ابتدا، 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید.
- حالا، آنها را خوب مخلوط کنید و بخورید.
- این محلول را دوبار در روز بخورید.
- همچنین، شما می توانید زردچوبه را به غذای روزانه خود اضافه کنید.
روغن درخت چای
در واقع، روغن درخت چای شامل اثرات قوی ضد باکتری و ضد قارچی است که ممکن است به درمان موثر واژینوز باکتریایی کمک کند. با توجه به مطالعات کمی که در مورد عوامل ضد میکروبی و شیمی درمانی این ماده، در سال 1999، انجام گرفت، شرکت کنندگان از موفقیت آمیز بودن این روغن برای درمان این نوع عفونت، خبر دادند.
درمان
ابتدا، 5 تا 10 قطره اسانس درخت چای را با 1 اونس روغن حامل (روغن نارگیل، روغن زیتون و غیره) مخلوط کنید سپس با این محلول، واژن خود را شستشو دهید. به یاد داشته باشید که نباید از این روغن بدون مخلوط کردن آن با روغن حامل استفاده کنید زیرا ممکن است پوست نازک آن ناحیه را بسوزاند.
گزینه دیگر، اضافه کردن چند قطره اسانس درخت چای به یک کاسه پر از آب گرم می باشد. آنها را خوب به هم بزنید و واژن خود را با این محلول، بشویید. این درمان را یک بار در روز و به مدت 3 تا 4 هفته انجام دهید.
یا می توانید 3 قطره از اسانس درخت چای را با 3 فنجان سرکه سفید در وان حمام بریزید و 30 دقیقه درون وان بنشینید. شما باید این روش را هر روز و به مدت 1 تا 2 ماه انجام دهید.
توجه: بسیاری از افراد به روغن درخت چای حساسیت دارند. بنابراین، قبل از استفاده برای واژن ، مقداری از روغن رقیق شده را بر روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید. اگر در مدت 1 تا 2 روز هیچ واکنشی دیده نشد، می توانید با خیال راحت استفاده کنید.
آب اکسیژنه و تاثیر آن بر واژینوز باکتریایی
می توان گفت که آب اکسیژنه یکی دیگر از داروهای خانگی و طبیعی برای واژینوز باکتریایی است که مدت ها مورد استفاده قرار می گرفته است. آب اکسیژنه، یک عامل ضد عفونی کننده است که می تواند به از بین بردن باکتری های بد در بدن کمک کند. همچنین، H2O2 به طور کامل عوامل التهابی و عوامل دیگری که موجب بروز واژینوز باکتریایی می شود را از بین می برد. اغلب زنان یک تامپون تمیز را به آب اکسیژنه 3٪ آغشته می کنند و برای درمان واژینیوز باکتریایی مورد استفاده قرار می دهند. این راه حل ممکن است به شما برای ضد عفونی کردن و کنترل رشد باکتری های بد کمک کند. علاوه بر این، به کاهش خارش، درد و التهاب نیز کمک می کند.
بر اساس مطالعه ای که در سال 2003، انجام گرفت، استفاده از یک اونس آب اکسیژنه، روزانه و به مدت یک هفته، می تواند به درمان واژینوز باکتریایی همانند دیگر داروهای سنتی، کمک کند.
درمان
- ابتدا، مقادیر مساوی از آب اکسیژنه و آب را با یکدیگر مخلوط کنید.
- سپس واژن خود را با این محلول تمیز کنید.
- پس از 10 دقیقه، واژن خود را دوباره با آب سرد بشویید.
- این روش را 1 تا 2 بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید.
- نکته: در این درمان فقط از آب اکسیژنه 3 درصد استفاده کنید.
سیر
سیر اثرات ضد باکتریایی قوی دارد و به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی طبیعی برای واژینوز باکتریایی استفاده می شود. بر اساس یک مطالعه در مجله پزشکی هلال احمر ایران در سال 2014، مصرف مکمل سیر می تواند یک گزینه عالی برای درمان واژینوز باکتریایی باشد.
با این حال، به یاد داشته باشید که سیر یا مکمل سیر را فقط بخورید و هرگز سیر را در داخل واژن خود قرار ندهید زیرا پوست نازک و حساس آن ناحیه را می سوزاند.
درمان
ابتدا، 3 تا 4 عدد سیر را له کنید و سپس بر روی منطقه آسیب دیده بگذارید و اجازه دهید در حدود 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. این درمان را 1 بار در روز و برای چند ماه تکرار کنید.
یا می توانید 1 حبه سیر را داخل پارچه تنظیف بپیچید و به مدت 15 تا 20 دقیقه، در داخل واژن قرار دهید. از این درمان 1 بار در روز و برای چند روز استفاده کنید.
گزینه دیگر، خوردن روزانه سیر خام یا پخته شده است، اگر طعم سیر را دوست نداشتید، پس از مشاوره با پزشک، از کپسول سیر استفاده کنید.
تاثیر ماست بر واژینوز باکتریایی
ماست یکی دیگر از داروهای خانگی طبیعی برای واژینوز باکتریایی است که باید امتحان کنید. ماست به عنوان یک پروبیوتیک طبیعی شناخته شده است. بنابراین،حاوی مقدار زیادی باکتری سالم است. خوردن ماست ممکن است به برگشتن باکتری های سالم به بدن و ایجاد یک محیط متعادل در واژن و مبارزه با باکتری های بد کمک کند. برای کسب نتایج بهتر، حداقل 1 وعده در روز، ماست بخورید.
درمان
- ابتدا یک تکه پنبه را در یک فنجان ماست فرو کنید و سپس بر روی منطقه آسیب دیده بگذارید. پس از گذشت 30 دقیقه، با آب بشویید. 3 بار در روز این روش درمانی را انجام دهید تا علائم از بین بروند.
- حتی شما می توانید یک تامپون را با کمی ماست آغشته کنید و سپس آن را در داخل واژن، به مدت 1 تا 2 ساعت قرار دهید. این روش درمانی را دوبار در روز تکرار کنید تا علائم به طور کامل از بین بروند.
- همچنین، مصرف 2 فنجان ماست ساده هر روز، می تواند به بازگرداندن تعادل طبیعی واژن و کاهش رشد باکتری های مضر کمک کند.
پروبیوتیک
اگر چه ماست دارای برخی از پروبیوتیک ها است، اما مکمل های پروبیوتیک زیادی در بازار نیز وجود دارد. بر اساس یک مطالعه در سال 2014، شواهدی بر مصرف روزانه مکمل پروبیوتیک وجود دارد که ممکن است به درمان و جلوگیری از واژینوز باکتریایی کمک کند. پروبیوتیک ها ممکن است به صورت مایع یا قرص باشند. شما با مصرف آنتی بیوتیک، ممکن است هر دو باکتری خوب و بد را از بین ببرید. بنابراین، با مصرف مکمل های پروبیوتیک و خوردن ماست، باید باکتری های خوب را جایگزین کنید.
در واقع، پروبیوتیک های طبیعی مانند ماست، غذاهای تخمیر شده و برخی پنیرهای محلی، ممکن است از کلونی باکتریایی حمایت کنند و باعث حفظ سلامتی واژن شوند.
علاوه بر این، مکمل پروبیوتیک نیز ممکن است کمک کننده باشد. زنان مبتلا به درد ناشی از واژینوز باکتریایی می توانند از یک تامپون پروبیوتیک خنک استفاده کنند.
برای انجام این کار، زنان باید یک اپلیکاتور تامپون آغشته با ماست معمولی سرد را درون واژن قرار دهند. سرد بودن تامپون، درد را موقتا کاهش می دهد و پروبیوتیک می تواند با عفونت مبارزه کند.
حمام سرکه سیب و کاهش واژینوز باکتریایی
سرکه سیب یک ترکیب اسیدی است و همان طور که می دانید یکی از علل بروز واژینوز باکتریایی، تغییر ناگهانی سطح pH واژن است. خاصیت اسیدیته این سرکه می تواند به تنظیم سطح PH و برگرداندن تعادل بدن کمک کند. هنگامی که سطح PH شما تحت کنترل باشد، می توانید رشد باکتری های بد و خوب را تنظیم کنید. علاوه بر این، سرکه سیب دارای اثرات ضد باکتری است که به کشتن باکتری های بد در بدن شما کمک می کند.
درمان
- ابتدا، 1 تا 2 فنجان سرکه سیب را به یک وان پر از آب اضافه کنید. سپس، به مدت 20 دقیقه درون آن بنشینید. پس از آن، به آرامی ناحیه خشک واژن را دست بکشید. این روش را یک بار در روز تکرار کنید تا وضعیت شما بهبود یابد.
- یا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به آب گرم اضافه کنید. سپس، واژن را دو بار در روز و به مدت چند روز تمیز کنید.
- یکی دیگر از گزینه ها این است که 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب و عسل را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و خوب مخلوط کنید و دو بار در روز بخورید.
کمپرس سرد
کمپرس سرد با بی حس کردن ناحیه آسیب دیده، می تواند باعث کاهش ناراحتی، درد، احساس خارش و التهاب شود. زمانی که می خواهید علائم را فورا از بین ببرید، این درمان طبیعی برای عفونت باکتریایی توصیه می شود.
درمان
- در ابتدا، رون یک پارچه تمیز چند تکه یخ بگذارید.
- سپس، به مدت 1 دقیقه بر روی واژن قرار دهید.
- بعد از کمی وقفه، دوباره و به مدت 1 دقیقه دیگر، این کار را تکرار کنید.
- این روش درمانی را چندین بار انجام دهید و به یاد داشته باشید هر زمان که لازم است ، این روش را انجام دهید.
- گزینه دیگر، تمییز کردن و شستن واژن، با آب سرد، و چندین بار در روز می باشد.
شنبلیله
شنبلیله برای درمان واژینوز باکتریایی بسیار موثر است. سطح pH واژن را بهتر می کند و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و روند بهبودی را سرعت می بخشد.
علاوه بر این، سطح هورمون را در حد متعادلی نگه می دارد و باعث تنظیم دوره قاعدگی می شود که برای درمان طبیعی عفونت باکتری ضروری است.
درمان
- ابتدا، 2 قاشق غذاخوری شنبلیله را در یک لیوان آب، به مدت یک شب، خیس کنید. پس از آن، وقتی که معده شما خالی است، آن را بنوشید. این روش را حداقل 1 ماه به طور روزانه انجام دهید تا بهبودی وضعیت خود را مشاهده کنید.
- یا 1 قاشق چایخوری پودر شنبلیله را با 1 فنجان ماست مخلوط کنید و چندین روز و دو بار در روز مصرف کنید تا علائم از بین برود.
- یکی دیگر از گزینه ها این است که به مدت 5 دقیقه ،1 قاشق چایخوری از دانه های شنبلیله را در 1 فنجان آب جوش، بجوشانید و سپس صاف کنید و مقداری عسل به آن اضافه کنید. این چای را 2 تا 3 بار در روز بنوشید.
شیر و کاهش واژینوز باکتریایی
شیر سرشار از باکتری لاکتوباسیل است که به عنوان یکی از داروهای خانگی برای درمان واژینوز باکتریایی به کار می رود. علاوه بر این، شیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا بتواند با باکتری های بد، مبارزه کند.
درمان
در ابتدا، یک تامپون را در شیر خنک فرو ببرید و سپس آن را درون واژن قرار دهید. بعد از 1 تا 2 ساعت، آن را بیرون بیاورید. این روش را یک بار در روز و به مدت چند روز انجام دهید تا علائم از بین بروند.
یکی دیگر از گزینه ها، اضافه کردن 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه به 1 لیوان شیر گرم است این مخلوط را یکبار در روز بنوشید تا وضعیت شما بهبود یابد.
روغن نارگیل
روغن نارگیل دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی طبیعی است که می تواند میکروب هایی که باعث بروز واژینوز باکتریایی می شوند را از بین ببرد و مانع از عود مجدد آن می شود.
درمان
شما می توانید از روغن نارگیل ارگانیک به مدت 3 روز بر روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید تا شاهد بهبود وضعیت خود باشید.
یا می توانید یک تامپون را در کمی روغن نارگیل فرو کنید و آن را درون واژن بگذارید. بعد از چند ساعت، تامپون را بردارید و با آب گرم بشویید. این روش را یک بار در روز و به مدت چند روز انجام دهید.
روغن نارگیل را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و روند بهبودی را سرعت دهید.
یاس بنفش هندی
یاس بنفش هندی که نیم و مارگوسا نیز نامیده می شود حاوی خواص ضد قارچی و ضد باکتری است که می تواند خارش و التهاب را کاهش داده و میکروب هایی که این عفونت را ایجاد می کنند را از بین ببرد.
درمان
- اولا، مقداری برگ مارگوسا را درون تابه ای بریزید و حرارت دهید نیازی به اضافه کردن آب یا مایعات دیگر نیست.
- سپس، بگذارید این برگ ها سرد شوند و آنها را پودر کنید.
- حالا، 2 قاشق چایخوری از این پودر را با آب مخلوط کنید تا خمیر شوند.
- سپس، این خمیر را به مدت 30 دقیقه، در داخل و اطراف واژن بگذارید.
- در آخر، با آب گرم بشویید.
- این روش را دو بار در روز انجام دهید تا علائم از بین بروند.
استفاده از روغن پونه کوهی برای درمان واژینوز باکتریایی
روغن پونه کوهی دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است و می تواند با میکروب های ناشی از واژینوز باکتریایی مبارزه کند. علاوه بر این، می تواند به طور موثری از عود مجدد این عفونت پیشگیری می کند. برای درمان واژینوز باکتریایی، باید از روغن پونه کوهی که حاوی الکل نیست، استفاده کنید.
درمان
ابتد، 3 قطره روغن پونه کوهی را با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. سپس، آن را به ناحیه آسیب دیده بزنید و بگذارید 2 ساعت بماند. این درمان یک بار در روز و تا زمانی که بهبودی حاصل شود، ادامه دهید.
یا می توانید 3 قطره روغن پونه کوهی را به یک لیوان پر از آب گرم اضافه کرده و خوب مخلوط کنید و آن را دو بار در روز بخورید. این درمان را 1 تا 2 ماه تکرار کنید.

پیشگیری از واژینوز باکتریایی با پوشیدن لباس زیر پنبه ای
برخی انواع خاص لباس زیر، از جمله اسپندکس ( پارچه کشی پلی اورتان)، بر خلاف نوع پنبه ای، مانع از تنفس پوست می شوند زیرا از موادی تشکیل شده است که باعث رطوبت شده و محیط کشت و تولید مثل را برای باکتری ها را به وجود بیاورد و ممکن است عفونت باکتریایی واژن را بدتر کند.
برای درمان سریع واژینوز باکتریایی و جلوگیری از عود مجدد این عفونت، از لباس زیر پنبه ای استفاده کنید. علاوه بر این، از پوشیدن شلوارهای تنگ نیز اجتناب کنید.

داشتن یک رابطه جنسی مطمئن
واژینوز باکتریایی ممکن است از طریق رابطه جنسی گسترش پیدا کند. بنابراین، زنی که به واژینوز باکتریایی مبتلا است، باید از رابطه جنسی خودداری کند و یا تا زمانی که عفونت باکتری از بین نرفته، از کاندوم استفاده کند.
اعمال جنسی در تعادل طبیعی باکتری ها درون واژن تاثیر می گذارند که ممکن است موجب بروز واژینوز باکتریایی شوند. استراتژی هایی که این خطر را کاهش می دهند عبارتند از:
استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی. هنگامی که اسپرم با مایعات واژینال مخلوط می شود، ممکن است بوی واژینوز باکتریایی موجود را بدتر کند.
اجتناب از تغییر حالت رابطه مقعدی به رابطه واژنی، زیرا ممکن است مواد مدفوع، داخل واژن شده و باعث واژینوز باکتریایی شود. قبل از تغییر حالت مقعدی به واژن، از یک کاندوم جدید استفاده کنید و هرگز آلتی را که قبلا در مقعد بوده، داخل واژن قرار ندهید مگر اینکه با آّب گرم و صابون آن را بشویید.
بلافاصله پس از رابطه جنسی، ادرار کنید. پس از ادرار کردن، به یاد داشته باشید که واژن و آلت تناسلی خود را با آب بشویید. در برخی از زنان، مایعات و روان کننده های جنسی، pH طبیعی واژن آنها را بر هم می زند که موجب آسیب بیشتر به واژینوز باکتریایی می شود.
از اسپری یا دوش آب استفاده نکنید
اسپری یا دوش آب، یکی از عوامل مهم در بروز عفونت واژن می باشد زیرا تعادل طبیعی باکتری در واژن را بر هم می زند. اسپری یا دوش آب، کمکی به خلاص شدن از عفونت باکتریایی نمی کند. در عوض، با از بین بردن باکتری خوب موجود در واژن، عفونت را بدتر می کند.

عوض کردن تامپون و پیشگیری از واژینوز باکتریایی
در طول دوره قاعدگی، باید از تامپون های پنبه ای ارگانیک استفاده کرده و زود به زود آنها را عوض کنید. علاوه بر این، توصیه می شود از پد های معطر یا تامپون هایی که حاوی مواد شیمیایی، عطر و یا رنگ هستند، استفاده نکنید.
علاوه بر این، می توانید برای پیشگیری از رشد بیش از حد باکتری ها، تامپون ها حداقل 3 بار در روز (حداقل هر 6 تا 8 ساعت) تعویض کنید.

رعایت بهداشت
واژن و مقعد بسیار نزدیک به یکدیگر قرار دارند. با رعایت بهداشت، می توانید به درمان و جلوگیری از واژینوز باکتریایی کمک کنید. به این منظور، برخی از دستورات بهداشتی را ذکر می کنیم:
- به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از دستشویی، باید از سمت جلو به عقب خود را بشویید. به عبارت دیگر، برای پیشگیری از آلوده شدن واژن به مدفوع، باید از سمت واژن به سمت مقعد، عمل شستشو را انجام دهید.
- در زمان قاعدگی، تامپون یا پد خود را در روز، چندین مرتبه تعویض کنید. همیشه اسباب و ادوات جنسی خود را با یک صابون خوب و آب گرم بشویید.
- با استفاده از این روش های مؤثر خانگی برای درمان واژینوز باکتریایی که همگی آنها از موادی طبیعی و مطمئن تشکیل شده اند، می توانید به راحتی علائم این بیماری را کنترل کرده و از عود مجدد آن جلوگیری کنید. با این وجود، اگر در عرض 2 هفته، شاهد هیچ گونه علائم بهبودی نشدید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ جدید مرتضی گودرزی بنام آینه بندون