اعطا کننده مدال به قاتل کودکان ایرباس درگذشت


اعطا کننده مدال به قاتل کودکان ایرباس درگذشت

جرج هربرت واکر بوش چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا در سن 94 سالگی درگذشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ جرج بوش (پدر) رئیس جمهور اسبق آمریکا در سن 94 سالگی درگذشت. این خبر را فرزندش جرج دبلیو بوش اعلام کرد. وی چهل و یکمین رئیس‌ جمهور آمریکا بود که در بین سال‌های 1989 تا 1993 عهده‌دار تصدی ریاست کاخ سفید بود. بوش پدر در دوران زمامداری ریگان در سمت معاون وی مشغول به فعالیت بود.
وی در طول سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و مدیر سازمان سیا در سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ بود و قبل از آن در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ میلادی سفیر ایالات متحده در جمهوری خلق چین بود. او در سال ۱۹۹۲ انتخابات را به بیل کلینتون واگذار کرد.
جرج هربرت واکر بوش که ۹۴ سال داشت؛ در تاریخ ایالات متحده آمریکا بیش از همه رؤسای جمهور این کشور عمر کرد.
گزارش اختصاصی خبرنگار سرویس بین المللل از نیویورک
جلوه‌ای از حقوق بشر آمریکایی در پرواز شماره 655 ایران ایر
بوش پدر ، اعطا کننده مدال به قاتل 66 کودک ایرانی
در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی قرار گرفت. این هواپیما در زمانی که ایران در نبرد با متجاوزین بعثی قرار داشت با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیرو‌های تجاوزگر و جنایت پیشه شیطان بزرگ قرار گرفت. هواپیما حامل 290 مسافر و خدمه بود که تمامی آن‌ها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با این جنایت به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان این هواپیمای مسافربری، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشور‌های خارجی نیز بودند که کشته شدند.
پس از سقوط این هواپیما و با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری و رایانه‌ای و همچنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً تعمدی و خصمانه بوده است. با این حال مقام‌های آمریکایی پس از چندی، مدال شجاعت بر گردن «ویلیام سی راجرز سوم» ناخدای این ناو انداختند.
مخالفت بوش ها با هم حزبی هایشان
جرج هربرت واکر بوش فرزند پرسکات بوش، سناتور ایالات متحده در سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۳ و دوروتی واکر بوش است و جرج بوش پسر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جب بوش چهل و سومین فرماندار فلوریدا از فرزندان وی هستند.
بوش ها با وجودی که از چهره های سرشناس حزب جمهوری خواه آمریکا هستند؛ اما در انتخابات سال ۲۰۱۶ به جای دونالد ترامپ، از هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها حمایت کردند.
جرج بوش پدر دو سال گذشته بارها از دونالد ترامپ انتقاد کرد و او را شایسته مقام ریاست‌جمهوری ندانست. بوش پدر در کتاب اخیرش آقای ترامپ را "لاف زن" خوانده بود.
۱۹۸۹-۱۹۹۳ جرج بوش از حزب جمهوریخواه
در اولین سال حکومت جرج بوش پدر (۱۹۸۹)، طی عملیاتی با نام آرمان عادلانه (Operation Just Cause)، نیروهای ارتش آمریکا، پاناما را به اشغال خود در آوردند. این اشغال به عنوان اینکه (نوریگا) کارتل مواد مخدر بوده و مواد مخدر را به آمریکا وارد می کند انجام گرفت. این اشغال نظامی با سرپیچی و نادیده گرفتن قوانین بین المللی صورت گرفت. نوریگا به آمریکا آورده شد و تحت محاکمه قرار گرفت و محکوم شد اما این دادگاه هیچ گاه علنی برگزار نشد. هدف اصلی آمریکا حضور در کانال پاناما و جلوگیری از شکل گیری حکومتی ضد آمریکایی در این منطقه بود.
در دسامبر ۱۹۸۹، آمریکا با پرواز هواپیماهای جنگی از حکومت (کورازون اکوینو) در برابر شورشیان نظامی فیلیپینی حمایت کرد و در فیلیپین نیز حضور یافت.
در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۱ بعد از نشان دادن چراغ سبز به صدام حسین برای اشغال کشور همسایه (کویت)، کابینه بوش پدر به عنوان رها سازی و آزاد کردن کویت به عراق حمله ور شد. با اینکه در همان زمان می توانستند رژیم صدام حسین را سرنگون کنند، از انجام این کار خودداری نمودند. صدامی که همه جهانیان می دانستند که دستانش به خون مردم ایران و حتی مردم عراق، بخصوص شیعیان جنوب عراق، آغشته است، اما ایالات متحده تنها در قالب سلسله عملیات های (سپر صحرا) و (طوفان صحرا) ، صدام را از کویت خارج کردند.
در سال ۱۹۹۲، آمریکا با عنوان حمایت از عربستان در برابر حمله عراق، وارد عربستان شد و دراین کشور نیز حضور نظامی یافت.
در دسامبر ۱۹۹۲، آمریکا در عملیات (حفظ دموکراسی) یا (Operation Uphold Democracy)، در راستای حمایت از رئیس جمهور مخلوع سومالی (ژان برتراند آریستید)، وارد این کشور شد و به سرکوب مخالفان پرداخت.
در اواخر ۱۹۹۲، آمریکا همچنین در عملیاتی با نام احیای امید، با عنوان کمک های انسان دوستانه وارد سومالی شد و در امور این کشور مداخله کرد.
افشاگری درباره آزارهای جنسی
شکایت ششمین زن از آزار جنسی بوش پدر
پس از افشاگری پنج زن درباره فساد اخلاقی چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا، «روزلین کاریگان» ششمین بانویی بود که از آزار جنسی بوش پدر پرده برداشت.
بعد از افشاگری پنج زن از جمله دو بازیگر هالیوود درباره آزار جنسی چهل یکمین رئیس جمهور آمریکا، «روزلین کاریگان» ششمین بانویی بود که از آزار جنسی بوش پدر پرده برداشت. او در مصاحبه با مجله تایم گفت: در نوامبر ۲۰۰۳ مراسمی برای ماموران امنیتی و خانواده‌های آن‌ها در وودزلند تگزاس برگزار شد تا با رئیس جمهور پیشین دیدار کنند. در آن زمان، من ۱۴ سال داشتم و دیدار با رئیس جمهور را بهترین فرصت برای تحقق آرزوهایم که ورود به عرصه سیاست بود، یافتم.
وی ادامه داد: من فرصت یافتم با رئیس جمهور عکس بگیرم. در حالی که برای عکس گرفتن کنار رئیس جمهور ۷۹ ساله اسبق آمریکا ایستاده بودم، او مرا مورد آزار قرار داد. بدون شک، نخستین واکنش من به این حرکت وحشت بود. من واقعا از برخورد وی در این دیدار گیج شده بودم.
پیش از این «هیزر لیند»، بازیگر ۳۴ ساله و «جوردانا گرولنیک»، بازیگر زن هالیوودی فاش کردند آن‌ها نیز تجربه آزار جنسی از سوی «جرج ایچ دابلیو بوش» را داشته اند که مراتب عذرخواهی بوش را به دنبال داشت.
هیزر لیند در سال 2017 در صفحه خود در اینستاگرام نوشته بود: چهار سال قبل هنگام عکس گرفتن با جرج بوش پدر که روی ویلچر نشسته بود، بوش در حضور باربارا ، همسرش ضمن انجام حرکات و رفتاری غیراخلاقی ، حتی یک جمله مستهجن را به عنوان شوخی بر زبان آورد.
خانم لیند اعلام کرد بوش پدر به جای خدمت به جامعه و ایفای نقش مظهر دموکراسی ، از موقعیت خود علیه وی و تعداد زیاد دیگری از زنان استفاده کرده است.
بازیگر آمریکایی چند ساعت بعد بدون توضیح، مطلب خود را حذف کرد.
رئیس جمهور اسبق آمریکا به این اتهام پاسخ داده و گفت: تا به حال هیچکس را بطور عمدی آزار نداده و اگر تلاش وی برای شوخی باعث آزردگی خانم لیند شده، صمیمانه از وی معذرت می خواهد.
چند زن دیگر نیز در سال ۲۰۱۸ جرج بوش پدر را به آزار جنسی متهم کردند. سخنگوی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا رسما پذیرفت که جرج بوش پدر بیماری جنسی داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق