حل مشکل آب شهر‌ها و روستا‌های قزوین با اجرای طرح انتقال آب سد طالقان


حل مشکل آب شهر‌ها و روستا‌های قزوین با اجرای طرح انتقال آب سد طالقان

کم آبی و کیفیت نامناسب آب شرب در بسیاری از مناطق به ویژه در شهرستان‌های آبیک و بوئین زهرا در استان قزوین که از سال‌ها پیش شروع شده همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، مشکلی که به یکی از جدی‌ترین معضل برای مردم تبدیل شده به طوری که می‌گویند: با مشکل طعم و کمبود آب شرب دست به گریبانند.
کارشناسان هم معتقدند نداشتن برنامه ریزی دراز مدت و اصولی همچنین اشتباه محاسباتی در این حوزه مهم و حیاتی، موجب بروز چنین چالش‌های جدی شده است.
مشکل آب شرب دراستان قزوین ابتدا با فروکش کردن آب چاه‌ها کلید خورد؛ با توجه به اینکه آب شرب از طریق چاه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود با خشکسالی‌های پی درپی درسال‌های گذشته و فروکش کردن آب چاه ها، مشکلات کم آبی آغاز شد و مناطق زیادی از استان قزوین دچار بحران کم آبی شد.
حل مشکل آب شهر‌ها و روستا‌های قزوین با اجرای طرح انتقال آب سد طالقان
افزایش عمق چاه‌ها و تغییر در طعم آب شرب
تأمین آب شرب تنها با بهره گیری از چاه ها، موجب ادامه مشکلات این حوزه حیاتی شدو مسولان اداره آب برای مقابله با بحران به افزایش عمق چاه‌ها اقدام کردند.
هرچند تعدادی چاه جدید نیز وارد مدار شد، اما افزایش عمق چاه‌ها موجب افزایش املاح آب و در نتیجه سنگینی و تغییر طعم آب شرب شد و بروز این مشکل زندگی شهروندان را به شدت تحت تأثیر قرارداده بطوریکه شهروندان زیادی مجبور به استفاده از دستگاه تصفیه آب شدند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری می‌گو ید: کمبود آب شهر قزوین یکی از مهم‌ترین مشکلات آب و فاضلاب شهری استان به شمار می‌رود.
داراب بیرنوندی می‌افزاید: با بروز پدیده خشکسالی و افزایش بی رویه مصرف آب و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی بحران آب دراستان جدی و بحرانی شده است و درصورت تداوم روند موجود تامین آب شرب در استان قزوین با مشکلات جدی تری روبروخواهد شد.
بگفته بیرنوندی کاهش نزولات جوی و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، خشکسالی و به حداقل رسیدن جریان‌های آب سطحی، آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها از یک طرف و ازدیاد جمعیت در شهر‌ها و توسعه بی‌رویه شهرنشینی و صنعت و کشاورزی از سوی دیگر بر مشکلات آب افزوده است.
او اضافه می‌کند: کارشناسان پیش بینی می‌کنند تا ۲۵سال آینده طبق برآورد‌ها و بررسی‌ها دشت قزوین به بیابان تبدیل خواهد شد و از آن پس باید شاهد مهاجرت مردم این دشت به سایر نقاط کشور باشیم.
معاون عمرانی استانداری قزوین نیز می‌گوید: بحران آب دراین استان جدی است و برای صیانت از این منبع حیاتی باید برنامه مدونی تهیه شود.
حل مشکل آب شهر‌ها و روستا‌های قزوین با اجرای طرح انتقال آب سد طالقان
علی فرخزاد اضافه می‌کند: مجموع تولید آب استان قزوین حدود دو میلیارد و ۶۰۰میلیارد مترمکعب است که ۹۱درصد آن در بخش کشاورزی، پنج درصد در شرب و چهار درصد در بخش‌های صنعت و خدمات مصرف می‌شود.
اواضافه می‌کند: درحال حاضر میزان آب‌های سطحی استان قزوین بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰میلیون مترمکعب است که فقط نیمی از آن مهار می‌شود و حدود ۸۰۰میلیون مترمکعب آن از استان خارج می‌شود که به علت نداشتن سد برای مهار، هدر می‌رود.
او می‌گوید: با ساخت سد و مهار آب‌های سطحی و هدایت آنها دربخش کشاورزی وصنعت باید آب شرب شهروندان بدون مشکل تامین شود.

خالی شدن ۲۰۰ روستا در ۱۰ سال گذشته
بگفته فرخزاد در ۱۰سال گذشته شاهد خالی شدن ۲۰۰روستای استان قزوین از سکنه بودیم و در حال حاضر تعداد روستا‌ها از یک هزار مورد به حدود ۸۰۰روستا کاهش یافته که یکی از دلایل اصلی آن مشکل کم آبی است.
حسین معصومی از اهالی شهر آبیک می‌گوید: مردم ازکمبودوطعم آب شرب در آبیک ناراضی اند و مسئولان باید به درخواست مردم توجه داشته باشند و مشکل طعم آب شرب را پیگری و رفع کنند.
محمد نوری هم از سا کنان شهر بوئین زهرا می‌گوید: کیفیت آب شرب این شهر هم نگران کننده است.
علی علیپور نیز یکی از ساکنان روستای فتح آباد بوئین زهرا می‌گوید: با تانکر به ما آب رسانی می‌شود.
او می‌افزاید:مسئولان هم مدتی از این آب‌ها استفاده کنند تا متوجه بیماری‌های گوارشی مردم شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قزوین فرونشست زمین و برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های آب کشاورزی در بویین‌زهرا را علت اصلی گل آلود شدن آب شرب روستا‌های شهرستان بوئین زهرا عنوان می‌کند.
محمد علیزاده معتقد است: دربخش‌هایی از شهرستان بویین‌زهرا به علت برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های آب کشاورزی فرونشست زمین را شاهد هستیم که باعث تخریب چاه‌ها شده است و این موضوع کدورت آب را در پی دارد.
این مسئول همچنین گفت: این پدیده در بخش مرکزی شهرستان بویین‌زهرا بیشتر به چشم می‌خورد.
پیامد‌های کمبود آب شرب در کمین ۷۰ درصد جمعیت شهری
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان قزوین هم می‌گوید: ۷۰درصد جمعیت شهری استان قزوین شامل ۶۸۳هزار نفر در شهر‌های مختلف استان به ویژه در فصل گرما با تنش کمبود آب آشامیدنی مواجه می‌شوند.
مهدی حسین خانی می‌افزاید: میزان آب شرب مورد نیاز شهر قزوین در ایام گرم به هزار و ۶۷۶لیتر در ثانیه می‌رسد که حداکثر می‌توان هزار و ۲۰۰لیتر در ثانیه تولید کرد.
حسین خانی اضافه می‌کند: در شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان هم، نیاز آبی ۴۳۸لیتر در ثانیه است که در این زمینه ۹۸لیتر در ثانیه کمبود وجود دارد.
وی در باره تامین آب شرب شهر تاکستان هم می‌افزاید: در این شهر طی روز‌های گرم سال ۲۹۵لیتر در ثانیه مورد نیاز است که فقط می‌توان ۲۷۵لیتر در ثانیه تولید کرد.
معاون بهره برداری شرکت آبفای استان در مورد وضعیت تامین آب شرب شهر آبیک هم گفت: با توجه به ظرفیت سازی صورت گرفته تنها ۱۱ لیتر در ثانیه در این شهر کمبود آب طی ایام گرم سال وجود دارد.
حسین خانی افزود: نرم استاندارد کارکرد چاه‌ها و تاسیسات استحصال آب ۱۵ساعت در شبانه روز است که به علت شرایط خاص بالارفتن مصرف و کاهش حجم آبدهی چاهها، این کارکرد به ۲۴ساعت می‌رسد.

عزم دولت برای حل اساسی مشکل آب شرب استان قزوین
استاندار قزوین می‌گوید با طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین بصورت اساسی این مشکل برطرف می‌شود.
عبدالمحمد زاهدی می‌افزاید: این طرح هم اکنون پنج و نیم درصد پیشرفت دارد و در صورت تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی شتاب بیشتری خواهد گرفت.
حل مشکل آب شهر‌ها و روستا‌های قزوین با اجرای طرح انتقال آب سد طالقان
بگفته زاهدی ۶۰درصد عملیات اجرایی این طرح مربوط به خرید لوله است و در صورت خرید و تامین لوله مورد نیاز پیشرفت فیزیکی طرح خیلی سریعتر محقق خواهد شد.
استاندار قزوین اضافه می‌کند: انتقال آب از سد طالقان به قزوین مهترین طرح عمرانی استان است، چون با اجرای این طرح مشکل آب ۱۴شهر از ۲۵شهر استان و ۱۹۴روستا از حدود ۸۰۰روستا بطور کامل برطرف می‌شود.
زاهدی می‌گوید: این شهر‌ها و روستا‌ها با مشکل جدی کم آبی رو به رو هستند و اجرا نشدن این طرح چالش‌ها و مشکلات جدی تری را در سال‌های آینده برای استان قزوین به دنبال خواهد داشت.

۹هزارمیلیارد ریال برای اجرای طرح انتقال آب سد طالقان به قزوین
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین هم می‌گوید: ۲۹۸میلیون مترمکعب سهم آب استان قزوین از سد طالقان است که ۶۰میلیون مترمکعب آن برای آب شرب ۱۴شهر و ۱۹۴روستای استان در نظر گرفته شده است.
حمید پویا با بیان اینکه کل اعتبار این طرح ۹هزار میلیارد ریال است می‌افزاید: تاکنون ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان برای اجرای طرح پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: در صورتی که مقدمات و اعتبار لازم فراهم شود می‌توان امیدوار بود که ظرف سه سال آینده کل طرح انتقال آب سد طالقان به استان قزوین به بهره برداری برسد.
بگفته پویا این طرح در کنار احداث تصفیه خانه یک خط انتقال به طول ۱۲۱کیلومتر دارد که در صورت تکمیل شدن مشکل کم آبی ۸۰درصد جمعیت استان قزوین رفع خواهد شد.
طرح انتقال آب ازسد طالقان به قزوین ازمصوبات سفر سال۹۶ رییس جمهوری به استان قزوین است.
حل مشکل آب شهر‌ها و روستا‌های قزوین با اجرای طرح انتقال آب سد طالقان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟