بدن مرکب روح است نباید اراده ما متاثر از آن باشد


بدن مرکب روح است نباید اراده ما متاثر از آن باشد

آیت الله صدیقی گفت: بدن مرکب روح و نیازمند به رسیدگی است اما مراقب باشیم اراده ما را تحت تاثیر خود قرار ندهد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله کاظم صدیقی شنبه (۱۰ آذر) در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: انسان دو بعد جسمی و روحی دارد که در بعد جسمی نیازمند غذا است؛ اما باید مراقب باشد که برای برطرف کردن گرسنگی دچار شکم‌بارگی نشود.


امام جمعه موقت تهران افزود: از ابعاد مشترک بین انسان و حیوان بعد مادی و جسم است که به غذا نیاز دارد، قرآن کریم به این وجه مشترک انسان و‌ حیوان اشاره کرده و می‌فرماید کسی که بر محور شکم زندگی کند همچون حیوانات است.


آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه انسان وقتی از بعد مادی خارج شده و به بعد معرفتی هدایت و واصل شود از حیوانیت خارج و به مقام فرشتگان می‌رسد، عنوان کرد: ملائکه و فرشتگان صاحب علم معرفتی هستند. صاحبان علم نیز همچون فرشتگان و‌ ملایک همیشه عند رب و ‌متخلق به اخلاق روحانیون هستند.


امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه غذا در جسم و روح انسان مظهر‌ بقا است و تا زمانی که انسان در این دنیا است به غذا نیاز دارد، اظهار کرد: بدن مرکب روح و نیازمند به غذای مادی است بنابراین انسان موظف است که به مرکب رسیدگی داشته باشد.


تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ع) افزود: بدن باید نشاط، سلامتی و اقتدار داشته باشد که بتواند به واجبات و دستورات الهی عمل کند، اما در رسیدگی به بدن باید مراقب باشیم به عنوان مثال هنگام برطرف کردن گرسنگی مراقب باشیم که اراده ما را تحت تاثیر خود قرار ندهد.


این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر اراده انسان تحت تاثیر غرایز قرار گیرد او را به حیوانیت می‌رساند کسانی که به محض گرسنگی غذا می‌خورند نمی‌توانند به کمال انسانی دست پیدا کنند بنابراین مقداری تحمل گرسنگی خوب است.
وی با بیان اینکه وقتی غذا می‌خورید نیت کنید که انرژی و نیروی حاصل از آن برای رضای الهی صرف شود، ابراز کرد: روزه باید خالصانه برای خدا باشد مراقب باشیم که به آن عادت نکنیم.


آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه وفات حضرت معصومه(س) را در پیش داریم، گفت: حضرت معصومه(س) مادر طلاب است امام راحل همچون حضرت عیسی(ع) که در دامن حضرت مریم(س) تربیت شد در جوار حضرت معصومه(س) تربیت شده و این انقلاب عظیم را انجام دادند.


امام جمعه موقت تهران در پایان خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) جلوه کامل حضرت فاطمه زهرا(س) هستند، ایشان جلوه علم، حکمت، فقاهت، عرفان و ولایت‌مداری هستند شفاعت ایشان شفاعت کبری است که می‌تواند شامل کل شیعه شود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟