توسعه قراردادهای اعزام نیروی کار به خارج/راه اندازی مرکز حمایت از نیروی ایرانی در دانمارک


توسعه قراردادهای اعزام نیروی کار به خارج/راه اندازی مرکز حمایت از نیروی ایرانی در دانمارک

اعزام نیروی کار به خارج از مصوبات برنامه پنج ساله چهارم توسعه کشور است و در راستای توسعه قراردادهای اعزام نیروی کار به خارج «مرکز هدایت و حمایت نیروی ایرانی» علاوه بر کشورهای استرالیا، کانادا، عمان و ترکیه در دانمارک نیز راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، اعزام نیروی کار از ایران به سایر کشورهای جهان یک اتفاق جدیدی در مملکت نیست. اعزام نیروی کار گسترده به ژاپن در دهه ۶۰ مثال بارزی در این حوزه است.

اعزام نیروی کار به کشورهای دیگر مستلزم روابط اقتصادی و سیاسی مناسب ومطلوب است. به اعتقاد کارشناسان ایران در حوزه اعزام نیروی کار از حیث نوع نیرو در دنیا تک است چرا که بخش عمده ای ازجویندگان کار در کشور اقشاردانش آموخته دانشگاهی و متخصص هستند. کشورهای دیگری در دنیا مانند بنگلادش، فلیپین، مالزی و غیره برنامه اعزام نیروی کار به خارج از کشور را در دستور کار خود دارند منتها بیشتر این اعزام ها در سطوح کارگری است.

قوانین کار کشورهای اروپای غربی و ممالک عضو اسکاندیناوی در حوزه های مختلف به ویژه حقوق کارگر، نحوه محاسبه بیمه بیکاری، درمان و بسیاری موارد دیگر خیلی مترقی تر از ایران است. توسعه اعزام نیروی کار به چنین کشورهایی در دنیا موجب تحول و به روز رسانی قانون کار جمهوری اسلامی می شود.

اعزام نیروی کار به خارج از مصوبات برنامه پنج ساله چهارم توسعه کشور است. اجرای این برنامه هرچند با تاخیر زمانی همراه بوده ولی تحولی مثبت و رو به جلو است. توسعه قراردادهای اعزام نیروی کار به خارج بدون شک موجب پیشرفت کشور می شود.

این در حالی است که در ادامه سیاست های کلان کشور در این حوزه در برنامه ششم توسعه اولویت اقتصادی در سیاست خارجی کشور، جذب دانش و نوآوری از کشورهای صاحب فناوری، توسعه بازارهای صادراتی، خدمات فنی و مهندسی و کالاهای ایرانی و اعزام نیروی کار به خارج عنوان شده است.شناسایی بازارهای هدف شغلی و تسهیل اعزام نیروی کار ایرانی به خارج از جمله وظایف و ماموریتهای پیش بینی شده برای دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در کشورهای خارجی است.

در این راستا «محمد اکبرنیا»، مدیر کل دفتر هدایت نیرو و کاریابی‌های وزارت کار مهرماه سال گذشته راجع به اعزام نیروی کار به خارج از کشور به تسنیم گفته بود: «با همکاری وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کشورهایی که احتمال اعزام نیروی کار به آنجا وجود دارد هماهنگی‌های لازم صورت گرفت.»

توسعه قراردادهای اعزام نیروی کار به خارج/راه اندازی مرکز حمایت از نیروی ایرانی در دانمارک

اکبرنیا بیان کرد: «خوشبختانه هماهنگی‌هایی صورت گرفته است و موفق شدیم 4 دفتر کاریابی در کشورهای استرالیا، عمان، ترکیه و تاجیکستان راه‌اندازی کنیم و از این طریق بتوانیم نیرو به آن کشورها اعزام کنیم.»

مدیر کل دفتر هدایت نیرو و کاریابی‌ها اضافه کرد: «این دفاتر اعزام نیروی کار را تسهیل می‌بخشند، کنار این موضوع برنامه حمایت از شاغلین ایرانی نیز طراحی شده است که این دفاتر بتوانند با همکاری وزارت امور خارجه از شاغلین در این کشورها حمایت‌های حقوقی و اجتماعی داشته باشد.»

همچنین «محمد حسن احمدپور»، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین المللی به ایسنا گفته است: «با توجه به جایگاه اعزام نیروی کار به خارج در اسناد بالادستی و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری، ضرورت توسعه و تقویت اشتغال خارج از کشور به ویژه بحث صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله سیاستهایی است که با همکاری دستگاهای اجرایی و سایر نهادهای مرتبط دنبال می کنیم.»

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی کشورهایی همچون فیلیپین از محل اعزام نیروی کار مهاجر به دست می‌آید،‌ تاکید کرد: «در بسته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که به منظور رونق تولید و اشتغال به دستگاهها ابلاغ کرده، ۱۲ تکلیف بر عهده وزارت کار گذاشته شده است که در 2 مورد اعزام نیروی کار به خارج مورد تاکید قرار گرفته است.»

توسعه قراردادهای اعزام نیروی کار به خارج/راه اندازی مرکز حمایت از نیروی ایرانی در دانمارک

احمدپور در ادامه از انعقاد قرارداد اعزام نیروی کار ایرانی به انگلستان خبر داد و درباره جزییات آن گفت: «به موجب تفاهم‌نامه‌ای که با موسسه ITWR انگلستان بر مبنای لیست مشاغل مورد نیازشان به امضا رساندیم، اعزام نیروی کار در پنج رشته پرستاری، کامپیوتر، مکانیک، الکترونیک و عمران صورت می‌پذیرد. طبق این تفاهم‌نامه در مرحله نخست برای ۱۰۰ پرستار صلاحیت دار، فرصت شغلی فراهم شده است اما در مورد سایر مشاغل، مراحل اعزام مطابق ضوابط قانونی این کشور به شکل موردی و برای هر داوطلب با ارائه رزومه و بررسی موقعیتهای شغلی موجود صورت می‌گیرد.»

به گفته رییس هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین المللی آلمان دیگر متقاضی نیروی کار ایران است و در اینب اره گفته است: «با توجه به ظرفیت بازار کار رشته پرستاری در این کشور و توافقی که به منظور آموزش کمک پرستاری منعقد کرده ایم قرار است متقاضیان به فعالیت در رشته کمک پرستاری در آلمان پس از گذراندن ۲۴۰ ساعت دوره‌ آموزش تئوری در ایران، ۲۴۰ ساعت دوره آموزش بالینی در برلین و ۸۰ ساعت دوره توجیهی در برلین، به عنوان کمک پرستار در این کشور مشغول به کار شوند.»

این در حالی است که برای توسعه قراردادهای اعزام نیروی کار به خارج مرکز هدایت و حمایت نیروی ایرانی در دانمارک راه اندازی شده است. محمد اکبرنیا درباره موضوع فعالیت مراکز هدایت و حمایت نیروی کار ایرانی در خارج از کشور به مهر گفته است: «این مراکز که پیش از این در چهار کشور استرالیا، کانادا، عمان و ترکیه راه اندازی شده بود، در کشور دانمارک نیز تاسیس شده است و به صورت دوسویه فعالیت می کند. فعالیت این دفاتر در چهار کشور استرالیا، کانادا، عمان و ترکیه از حدود یکسال پیش و به تازگی در کشور دانمارک راه اندازی شده است.»

توسعه قراردادهای اعزام نیروی کار به خارج/راه اندازی مرکز حمایت از نیروی ایرانی در دانمارک

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار گفت: «یکی از وظایف این مراکز، جستجوی فرصت های شغلی در این کشورها برای کاریابی‌های بین المللی در ایران است؛ همچنین وظیفه دیگر این مراکز رسیدگی به حق و حقوق و مشکلات ایرانیان شاغل در این کشورها است.»

این مقام مسئول در وزارت کار با بیان اینکه راه اندازی مراکز هدایت و حمایت شاغلان ایرانی خارج از کشور زمینه ساز تسهیل اعزام نیروی کار ایرانی به این کشورها نیز است، افزود: «این مراکز با هماهنگی وزارت امور خارجه در کشورهای مذکور راه اندازی شده است. طی مکاتبه وزارت کار با وزارت امور خارجه و به تبع آن مکاتبه وزارت خارجه با سفارت ایران در این کشورها، صلاحیت و فعالیت این دفاتر مورد تایید قرار گرفته و به همین منظور سفارت‌خانه‌های ایران در این کشورها از این مراکز پشتیبانی می کنند.»

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار، با اشاره به اینکه مدیریت و نظارت بر فعالیت این مراکز بر عهده اداره کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار است، گفت: «این مراکز توسط کاریابی‌های بین المللی فعال در داخل کشور راه اندازی می شوند و مجوز تاسیس آن نیز صرفا به مدیران کاریابی‌های بین المللی فعال در داخل کشور داده می شود.»

اکبرنیا گفت: «مراکز هدایت و حمایت نیروی کار ایرانی کاملا خصوصی هستند و می توانند محلی برای رایزنی نمایندگان کاریابی های بین المللی با بخش خصوصی این کشورها به منظور تسهیل اعزام نیروی کار و همچنین حمایت از شاغلان ایرانی با پشتیبانی سفارت ایران باشد. یکی از بهترین مزیت های این مراکز این است که شاغلان ایرانی در این کشورها می توانند با مراجعه به این مراکز از پشتیبانی‌های حقوقی بهره مند شوند.»

یادآور می شود: اعزام نیروی کار به خارج از کشور بستگی به شرایط کشور هدف دارد و معمولا بیشتر کشورهایی که تقاضای نیروی کار دارند نیروهای دارای مهارت را به نیروهای ساده ترجیح می دهند و از آنها برای شغل های مورد نظر خود استفاده می کنند.

در چند سال اخیر با توجه به شرایط تحریم، بسیاری از کاریابی های خارجی در بحث اعزام نیروی کار با رکود مواجه شدند ولی با توجه به توانمندی های خود و ارتباطات بین داخل و خارج کشور توانستند در سطح محدودی فعالیت داشته باشند. در طول سالهای گذشته صرفنظر از صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب شرکتهای پیمانکاری، به طور میانگین سالانه بین 2 تا چهار هزار نیروی کار ایرانی اعزام شده که این میزان به دلیل تحریم های حاکم بر اقتصاد و بازار کار کشور هر سال متغیر بوده است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!