حجاب با گشت ارشاد درست نمی‌شود


حجاب با گشت ارشاد درست نمی‌شود

آرمان (/fa/component/roojanews/frame.html?href=http://www.armandaily.ir)- همایش «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب» مراسمی بود که در آن به بررسی وضعیت حجاب پرداخته شد و به ابهاماتی که...

آرمان- همایش «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب» مراسمی بود که در آن به بررسی وضعیت حجاب پرداخته شد و به ابهاماتی که از سوی برخی مطرح می‌شود پاسخ داده شد. کارشناسان این حوزه معتقدند که باید فلسفه حجاب به درستی تبیین و تشریح شود تا بانوان با علم به چرایی آن حجاب مطلوب داشته باشند. پروانه سلحشوری از زنان مجلس است که از پوشش چادر استفاده می‌کند و بیش از سایر نمایندگان زن در این حوزه تخصص دارد. بنابراین هرگاه موضوع حجاب باشد از این نماینده برای سخنرانی دعوت می‌شود مانند همین همایش «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب». پروانه سلحشوری از عملکرد دستگاه‌های تبلیغاتی کشور در مورد حجاب با وجود بودجه‌های هنگفت، انتقاد کرد. وی حجاب را از مباحث پر چالش بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: خصوصا بحث حجاب اجباری از موضوعاتی است که مطرح می‌شود. تا قبل از سال ۶۲ حجاب اجباری وجود نداشت اما بعد از آن این مساله به وجود آمد البته اوایل انقلاب اعتراضاتی وجود داشت.

اعتقاد به حجاب

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه بیشتر مردم ایران هنوز معتقد به حجاب هستند و آن را باور دارند، یادآور شد: البته دختران و زنانی هستند که این باور را ندارند. قطعا نهادهای سیاستگذار و مجری اشتباهاتی داشته‌اند که نتوانسته‌ایم حجاب را برای اقشار جامعه نهادینه کنیم. سلحشوری خاطرنشان کرد: من معتقدم که الزاما پوشیدن چادر به معنای حجاب کامل نیست. گاهی برخی با همین پوشش چنان آرایشی دارند که خود حجاب را زیر سوال می‌برد. باید بگویم ما نه تنها باعث اعتقاد جوانان‌مان به حجاب نشده‌ایم بلکه باعث گریزان شدن آنها از خیلی از آموزه‌ها شدیم. این نماینده مجلس با بیان اینکه دخترانی که پوشش بهتری دارند زودتر ازدواج می‌کنند و در رابطه عاطفی با جنس مخالف موفق‌تر عمل می‌کنند ادامه داد: ما فقط روی ظاهر اسلامی کار کردیم و ریاکاری کردیم. در حالی که محتوا را رها کردیم و اصل دین را به جوانان خوب آموزش ندادیم. سلحشوری با اشاره به سابقه تحصیل و زندگی خود در هند گفت: من ۱۰ سال در هند زندگی کردم. در آنجا چادر و مقنعه چانه‌دار به سر می‌کردم، ما باید نوع این موضوع را تعریف کنیم که جلوی آسیب‌ها را بگیرد.

ظاهر دیندار لزوما نشانه باطن دیندار نیست

وی همچنین گفت: در دین اسلام حجاب مورد تاکید قرار گرفته و من به عنوان یک زن مسلمان به آن معتقدم و آن را رعایت می‌کنم. اما سوال این است آیا برای کسی که نماز نمی‌خواند یا روزه نمی‌گیرد گشت ارشاد تعیین می‌شود؟ وی همچنین یادآور شد: سوال این است چرا کشورهای خاورمیانه و خصوصا ایران بیشترین آمار مصرف لوازم آرایش را دارند؟ حتی زنان ایرانی ما در خارج از کشور هم به این نوع آرایش عادت کرده‌اند. ما یکی از مظاهر جامعه اسلامی را حجاب تعریف کردیم ولی نتوانستیم آن را به نسل بعد از خودمان منتقل کنیم. ما شاهد این هستیم در ترکیه با وجود فیلم‌هایی که فرهنگ منحطی را نشان می‌دهند زنان با حجاب هر سال افزایش پیدا می‌کنند و این تغییر در ترکیه بسیار ملموس است، نباید ظاهر را ترویج کنیم. مگر اخلاق دروغ نگفتن، ریا نکردن و ده‌ها صفت دیگر جزو صفات اسلامی نیست؟ پس چرا دروغگویی در کشور ما بیداد می‌کند؟ ظاهر دیندار ما لزوما نشان دهنده باطن دیندار نیست.

سیاستگذاری‌های ناموفق

نماینده تهران در مجلس با اشاره به بودجه میلیاردی صداوسیما اظهار کرد: نهادهای مختلفی در حوزه فرهنگی مسئولیت تبلیغات را بر عهده دارند. ما باید بپذیریم سیاستگذاری‌های گذشته ما موفق نبوده است وگرنه تلویزیون به صورت انحصاری تبلیغات می‌کند. الان چند سال است که شبکه‌های مجازی باب شده است. سوال این است این دستگاه‌ها با چنین بودجه‌هایی چرا موفق نشده‌اند جوان مسلمان در حد انتظار تربیت کنند؟ مثلا حوزه علمیه با بودجه میلیاردی چرا در این زمینه موفقیت لازم را نداشتند؟ چرا دستگاه‌های تبلیغاتی با این بودجه‌های هنگفت در این موضوع کارآمد نبوده‌اند؟

حجاب با شتاب در حال افول است

معاونت زنان در شورای انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر در زمینه حجاب با افول روبه‌رو هستیم و قطعا این افول بیشتر خواهد شد. فرشته روح افزا در مناظره پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب در پاسخ به این سوال که در حال حاضر حجاب در کشور یک ارزش تلقی می‌شود؟ گفت: نمی‌توانم در خصوص همه آحاد جامعه اظهارنظر کنم، چرا که آحاد جامعه شامل جوانان، میانسالان، افراد مسن، فرهیختگان، دانشگاهیان، کم‌سوادان و بی‌سوادان و... در کشور می‌شوند و نمی‌توان در خصوص همه این افراد اظهارنظر کرد، اما باید بگویم در برخی از آحاد جامعه حجاب ارزش است، اما برای برخی افراد دیگر مانند سلبریتی‌ها حجاب قابل قبول نیست. وی درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت حجاب در آینده گفت: اگر با این روال پیش برویم و با این مدل قدم برداریم قطعا در این زمینه افت خواهیم کرد، چرا که در حال حاضر درباره حجاب با افول روبرو هستیم، اما قطعا این افول بیشتر خواهد شد. روح افزا با بیان اینکه در سال‌های گذشته حجاب افول داشته، اما شتابی در آن دیده نمی‌شود، گفت: در حال حاضر حجاب با شتاب در حال افول است، البته مولفه‌های دیگری نیز تاثیرگذار است مانند اشتغال، تحصیلات، موضوعات اقتصادی و اجتماعی که در جامعه با آن روبرو هستیم نیز بر افت حجاب تاثیر مستقیم دارد و این شتاب را بیشتر می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر