روحانیونی که با گذشت یک سال از زلزله هجدک و کوهبنان مردم را تنها نگذاشته اند


روحانیونی که با گذشت یک سال از زلزله هجدک و کوهبنان مردم را تنها نگذاشته اند

دهم آذر 96 زلزله‎ای به بزرگی 6/1 ریشتر شهر هجدک را لرزاند و 20 روز بعد در زلزله ‎ 5/2 ریشتری روستای جور کوهبنان هم لرزید تا ترس و وحشت در استان کرمان حاکم شود. روحانیون حاضر در این مناطق در کنار نقش تبلیغی و فرهنگی، به همراه دیگره گروه های جهادی حوزویان، وارد میدان خدمت رسانی به زلزله زدگان شدند...

به گزارش بوشهر24، دهم آذر سال 96 زلزله‎ای به بزرگی ۶/۱ ریشتر در شهر هجدک راور واقع شد که لرزش آن را اهالی شهرهای دیگر استان کرمان نیز احساس کردند. زلزله هَجدک تمامی نداشت و پس لرزه‎های آن ادامه داشت تا این که ۲۰ روز بعد و در روز ۳۰ آذر زلزله‎ای به بزرگی ۵/۲ ریشتر روستای جور شهرستان کوهبنان را هم لرزاند و بار دیگر ترس و وحشت در استان کرمان حاکم شد.

زلزله‎هایی که اگرچه تلفات جانی نداشتند، اما خسارت‎هایی که به ساختمان‎های این مناطق زده شد، مشکلات زیادی را برای مردم به ویژه روستائیان به وجود آورد و اهالی این مناطق باید در سرمای پاییز و زمستان، خارج از منازل خود و در زیر چادر به سر میبردند.

روحانیون حاضر در این مناطق در کنار نقش تبلیغی و فرهنگی، به همراه دیگره گروه های جهادی حوزویان، وارد میدان خدمت رسانی شده و وظایف دیگری را هم بر عهده گرفتند و علاوه بر رسیدگی به نیازهای روحی و روانی و معنوی زلزله زدگان، به پیگیری مسائل و مشکلات مردم زلزله زده و تامین امکانات موردنیاز آن‎ها پرداختند و این حضور و پیگیری‎ها تاکنون که یک سال از زمان وقوع زلزله می‎گذرد، ادامه داشته و دارد.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، به سراغ روحانیون حاضر در مناطق زلزله زده هجدک و کوهبنان استان کرمان رفته و پیرامون وضعیت زلزله زدگان و اقدامات صورت گرفته، با آنان به گفتگو نشسته است.

روحانیونی که با گذشت یک سال از زلزله هجدک و کوهبنان مردم را تنها نگذاشته اند

مردم قریب به چهار ماه را در چادرها زندگی کردند

حجت الاسلام محمد جواد واثقی، روحانی طرح هجرت بخش کوهساران و شهر هجدک به اتفاقات پیش آمده در سال گذشته پرداخت و گفت: بعد از وقوع زلزله پیگیر تحویل چادر به مردم شدیم که این امر با کمک هلال احمر تحقق پیدا کرد. در ادامه با توجه به سردسیر بودن منطقه و سردی هوا در این فصل و نیاز فوری مردم به کانکس پیگیر این مساله شدیم که علی رغم دوندگی‎ها تحویل کانکس به مردم با مشکلاتی مواجه بود.

وی ادامه داد: بعد از مدت کوتاهی تعدادی کانکس به مردم روستاهای اطراف تحویل داده شد، اما در بخش هجدک به علت آن که خانه‎ها تخریب نشده بودند، کانکسی تحویل داده نشد؛ مردم هم به علت خسارت‎هایی که به خانه‎ها وارد شده بود، جرأت ورود به منازل خود را نداشتند و قریب به چهار ماه را در چادرها زندگی کردند.

حجت الاسلام واثقی نژاد به دیگر فعالیت‎های خود در کمک رسانی به مردم زلزله زده اشاره کرد و گفت: پیگیری رساندن اقلام مورد نیاز اعم از غذایی یا کالایی به مردم زلزله‎زده یکی از فعالیت‎های مهم ما بوده است که خوشبختانه این امر به خوبی صورت پذیرفت، البته نباید از نقش خیرین در این مسئله غافل شد

روحانیونی که با گذشت یک سال از زلزله هجدک و کوهبنان مردم را تنها نگذاشته اند

گرانی و هزینه‎های سنگین ساختمان سازی و ناتوانی مردم

روحانی طرح هجرت بخش کوهساران و شهر هجدک بیان داشت: مرکز زلزله هَجدک در روستای گورک بود که به همین علت این روستا دچار بیشترین آسیب شد و خانه‎های اهالی این منطقه تخریب شدند. مسئولین پس از بررسی مشکلات به آوار برداری پرداختند و با پرداخت وام به ساکنین آن مناطق، عملیات ساخت خانه‎ها شروع شد، اما مشکل این جا است که به علت گرانی و هزینه‎های سنگین ساختمان سازی این مبالغ پاسخگوی ساخت خانه در آن منطقه نبوده و مردم نتواستند خانه‎های خود را تکمیل کنند.

وی با اشاره به وقوع زلزله در روزهای اخیر در شهر هجدک خاطر نشان کرد: شهر هجدک از مناطق زلزله خیز است و همین دو روز گذشته شاهد وقوع دو زلزله به بزرگی چهار و سه ریشتر بودیم. اکنون مردم به خانه‎های خود بازگشته‎اند و در منازل خود زندگی می‎کنند درحالی که این ساختمان‎ها در زلزله‎های سال گذشته آسیب‎ جدی دیده‎اند.

حجت الاسلام واثقی نژاد افزود: طی برنامه‎ریزی‎ها قرار بر این شده بود تا معدن زغال سنگ هَجدک خانه‎های سازمانی را به شهرداری تحویل دهد و شهرداری نیز طی مراحلی با تحویل این منازل به مردم، مرحله تخریب و اعطای وام برای بازسای را آغاز کند که این مساله به لطف خدا در حال انجام است، اما باید در به نتیجه رسیدن آن با اتخاذ تصمیم‎های صحیح سرعت بخشید تا خدای نکرده شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

روحانیونی که با گذشت یک سال از زلزله هجدک و کوهبنان مردم را تنها نگذاشته اند

حضور گروه‎های جهادی و خیرین در منطقه کمک بزرگی بود

حجت الاسلام اسماعیل بیانی روحانی مستقر دهستان جور شهرستان کوهبنان نیز در رابطه با مشکلات مردم زلزله زده در زمان وقوع زلزله گفت: بعد از وقوع زلزله نیاز به کانکس مهمترین نیاز مردم این منطقه بود که متاسفانه تنها تعداد محدودی کانکس به مردم تحویل داده شد. حضور خیرین و گروه‎های جهادی در این منطقه کمک بزرگی بود و باعث شد تا افراد بیشتری صاحب کانکس شوند اما باز هم مکفی همگان نبود.

وی افزود: همدلی و همراهی مردم با یکدیگر یکی از مهمترین مسایل در رفع نیازها و ساماندهی مشکلات مردم زلزله زده است. در همین راستا من زمانی که دیدم فردی نیازمندتر از خودم به کانکس وجود دارد، کانکس خود را به صورت امانی به او تحویل دادم تا توانسته باشم بر این همدلی بیافزایم و جلوی برخی بی اخلاقی‎ها را گرفته باشم.

حجت الاسلام بیانی در ادامه به فعالیت‎های خود به عنوان روحانی در این منطقه اشاره کرد و گفت: به عنوان روحانی این منطقه سعی کردیم در مرحله اول به موضوع کمک‎ها ورود پیدا کنیم و با مدیریت این مسئله بتوانیم در توزیع صحیح کمک‎ها میان همه مردم موفق باشیم.

وی ادامه داد: دعوت از گروه‎های جهادی و تلاش در رفع مشکلات روحی و معنوی مردم از دیگر برنامه‎های ما بوده که برای این کار حتی بعد از گذشت چندین ماه از زمان وقوع زلزله فعالیت‎های خود را ادامه دادیم. به عنوان مثال از گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت یزد دعوت کردیم و در تابستان برنامه مفصلی را با عنوان طرح تابستانی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و بزرگسال برگزار کردیم. همچنین در چند هفته از گروه‎های جهادی پزشکی دعوت کردیم و آن‎ها با حضورشان در این منطقه به غربالگری میزان سلامت اهالی پرداختند.

روحانیونی که با گذشت یک سال از زلزله هجدک و کوهبنان مردم را تنها نگذاشته اند

حضور روحانیت در قالب گروه‎های جهادی

فعالیت روحانیت در این مناطق به روحانیون مبلغ حاضر در این مناطق محدود نمی‎شود و یکی دیگر از جلوه‎های حضور روحانیت در این مناطق در قالب گروه‎های جهادی است. در طول مدت کمک رسانی به زلزله زدگان گروه‎‌های جهادی متعددی خود را برای کمک رسانی به زلزله زدگان به مناطق زلزله ‌زده رساندن که در این میان گروه جهادی وعاظ انقلابی نقش ویژه‎ای را در رفع مشکلات مردم داشتند.

حجت الاسلام زکریا نیکویی مسئول گروه جهادی وعاظ انقلابی در رابطه با حضور خود در مناطق زلزله‎زده گفت: روحانیت همیشه در بحران‎ها در کنار مردم بوده است و به همین دلیل بعد از وقوع زلزله در استان کرمان، به همراه گروه جهادی وعاظ انقلابی تهران به جمع آوری کمک‎های مردمی در این شهر برای مردم مناطق زلزله‎زده کرمان پرداختیم و بعد در آن مناطق حضور پیدا کردیم.

وی ادامه داد: با حضور در منطقه، پنج گروه در قالب‎های روانشناسی، بهداشت و سلامت، فنی، اسکان و امور خیریه، به سرپرستی روحانیون ایجاد کردیم و به فعالیت پرداختیم که این مساله مورد توجه مسوولین استانی قرار گرفت و باعث شد تا سپاه نیز به کمک ما بیاید.

روحانیت از خود مردم و در کنار مردم است

مسئول گروه جهادی وعاظ انقلابی تاکید کرد: شعار ما این بود که روحانیت از خود مردم است و در کنار مردم است و وظیفه ذاتی روحانیت دفاع از مظلوم است که این مردم در آن زمان مظلوم و نیازمند کمک و همدلی واقع شده بودند. در همین راستا سعی کردیم هرآنچه در توان داریم در خدمت رسانی به مردم انجام دهیم.

وی به دیگر فعالیت‎های گروه وعاظ انقلابی پرداخت و گفت: با کمک خیرین تهران و حتی ایرانیان مقیم کشورهایی چون کانادا توانستیم تعداد ۳۰ کانکس را تهیه و به مردم مناطق زلزله زده کوهبنان اهدا نماییم و در مناطق زلزله زده هَجدک به تعمیر و بازسازی خانه‎های آسیب دیده پرداختیم.

حجت الاسلام نیکویی، استمرار کمک رسانی به مردم زلزله‎زده را از برنامه‎های گروه جهادی وعاظ انقلابی اعلام کرد و گفت: گروه وعاظ انقلابی یکی از وظایف و برنامه‎های خود را استم خدمت رسانی به مردم زلزله زده می‎داند و در همین جهت در ماه‎های گذشته همچنان پیگیر مسائل و مشکلات مردم این مناطق بوده ایم و در همین راستا فعالیت‎هایی چون احیای قنات روستای جور، قرار دادن ۳۰۰ خانوار نیازمند تحت پوشش خیریه‎ها‎، رفع مشکلات مخابراتی روستای گورک و خرید هشت قطعه زمین برای زنان بی‎سرپرست و بد سرپرست و پیگیری ساخت خانه برای آن‎ها را در دستور کار داشته ایم.

/598

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در