بافت تابلو فرش «مولانا» در کبودراهنگ


بافت تابلو فرش «مولانا» در کبودراهنگ

تاریخچه فرش بسیار پرقدمت است و از زمان‌های دور بشر به این هنر ارزنده علاقه زیادی داشته است. قالیبافی در ایران و در زمان صفوی، شاه طهماسب و شاه عباس کبیر به اوج خود رسید و از ارزش بسیار بالایی برخوردار شد، این هنر در عصر حاضر هم طرفداران خاص و خوش‌ذوق خود را دارد که دست به خلق آثار زیبایی می‌زنند.

یکی از این هنرمندان زبردست، «حبیب کرم‌زاده» است، او در شهر تبریز متولد شده و اکنون در شهرستان کبودراهنگ زندگی می‌کند. نقشی از مولانا جدیدترین اثر خلق شده به دستان این هنرمند قالیباف است.

حبیب کرم‌زاده در توضیح اثر خود به خبرنگار ایسنا، منطقه همدان، گفت: برای بافتن این فرش به علت رعایت ظرافت‌های موجود در نقشه، از نخ‌های ویژه بافت ‌پارچه استفاده کرده‌ام.

وی با بیان اینکه در بافت بعضی از تابلو فرش‌ها از نخ نقره استفاده کرده‌ام، افزود: تابلویی با نقش کعبه بافته‌ام که در ورودی آن با نخ طلای ۲۲ عیار بافته شده اما به علت مشکلات مالی، نیمه‌کاره مانده است.

این هنرمند قالیباف درباره طراحی تابلو فرش مولانا، بیان کرد: هم طراح و هم بافنده هستم، طرح تابلوی تمثال مولانا را از نقاشی رنگ روغنی الهام گرفته‌ و آن را تکمیل کردم.

کرم‌زاده با بیان اینکه ۷ ماه بافتن این اثر زمان برده است، ادامه داد: در تابلو فرش‌های معمولی حداکثر ۷۰ رج بافته می‌شود این درحالیست که در این تابلو ۱۴۵ رج بافته شده است.

این بافنده‌ خوش‌ذوق اظهار کرد: از لحاظ مالی به جایی وابسته نیستم و تمام هزینه‌ها را خود تأمین می‌کنم اما در حال حاضر به علت مشکلات مالی تصمیم به فروش بعضی از آثارم دارم.

سرپرست اداره‌ صنعت، معدن و تجارت شهرستان کبودراهنگ نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آثار حبیب کرم‌زاده اظهار کرد: این هنرمند متقاضی دریافت تسهیلات نیست و به صورت خصوصی کار می‌کند.

مرتضی افشاری ادامه داد: نمی‌توانیم به فردی که متقاضی دریافت کمک و تسهیلات نیست، کمک کنیم.

وی درباره افراد متقاضی نیز بیان کرد: اگر فردی تقاضای دریافت تسهیلات داشته باشد، باید تحت پوشش اداره‌ صنعت دربیاید تا از این طریق از صندوق توسعه وام اشتغال دریافت کند.

وی افزود: در کبودراهنگ بافنده‌ فرش بسیاری وجود دارد اما بافنده‌ای که بتواند طراحی نیز انجام دهد تنها حبیب کرم‌زاده است که او هم زادگاهشان تبریز است.

افشاری درباره برگزاری نمایشگاه فرش اظهار کرد: به تنهایی توانایی برگزاری چنین نمایشگاهی را نداریم اما هنرمندان علاقمند می‌توانند در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود، شرکت کنند.

سرپرست اداره‌ صنعت، معدن و تجارت شهرستان کبودراهنگ تأکید کرد: هنر و آثار هنرمندان قالیباف بسیار حیرت‌انگیز و تحسین‌برانگیز است و باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !