هندیجان از شهرستان های پر ظرفیت در حوزه شیلات است


هندیجان از شهرستان های پر ظرفیت در حوزه شیلات است

به گزارش ایرنا، نبی اله خون میرزایی یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی پدافند غیرعامل شهرستان هندیجان که با موضوع تهدیدات زیستی در حوزه آبزیان برگزار شد اظهار داشت: ما باید از دارایی ها و توانمندی های خود پاسداری و صیانت کنیم تا...

به گزارش ایرنا، نبی اله خون میرزایی یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی پدافند غیرعامل شهرستان هندیجان که با موضوع تهدیدات زیستی در حوزه آبزیان برگزار شد اظهار داشت: ما باید از دارایی ها و توانمندی های خود پاسداری و صیانت کنیم تا در مقابل تهدیدات طبیعی و نیز تهدیدات هدفمند تاب آوری و مقاومت بالایی داشته و در عین عبور از این تهدیدها، به اهداف شایسته نظام نیز دست پیدا کنیم.
وی گفت: در حوزه تهدیدات زیستی به طور طبیعی با تغییرات اقلیم و خشکسالی و کاهش منابع آب شیرین روبرو هستیم و این مسائل بخشی از تهدیدات جهانی هست و اگر نتوانیم به این تغییرات پاسخ درخور دهیم و آمادگی لازم را کسب کنیم به خوبی نتوانسته ایم از دارایی ها و توانایی های خود صیانت و متناسب با نیاز پیش رو پاسخ دهیم.
مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه اخیراً با مساله تلفات ماهیان پرورشی در عراق روبرو شده ایم گفت: با کسب اطلاعات و اخبار لازم ضمن حفظ آمادگی کامل در شهرستان های شمالی،غربی و جنوب غربی استان، همه همکاران روزانه کلیه مزارع و بازارهای عرضه آبزیان را چک و کنترل می کنند و گزارشها به صورت روزانه دریافت و به اداره کل پدافند غیر عامل، اداره کل بحران و سایر ارگان های مسئول ارسال می شود.
خون میرازیی تاکید کرد: بررسی های فنی ما نشان می دهد برای تلفات ماهی در عراق یک مشکل فنی و تخصصی دخیل بوده ولی ما سطح آمادگی خود را در حد پدیده بیوتروریسم ارتقا داده و آن را برای خودمان از جنس بیوتروریسم تعریف کرده ایم و فرض نکرده ایم که یک تلفات عادی ماهی در عراق رخ داده است.
وی گفت: در سطح آمادگی،مقابله، و بازسازی برای رویارویی با مسائل تهدید کننده و بحران های استان آمادگی لازم در اداره کل شیلات خوزستان وجود داشته و برای جلوگیری از غافلگیری برای هر تهدیدی پاسخ مناسب وجود دارد تا مجبور نشویم هزینه و بهای بالاتری بپردازیم.
مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه هندیجان یکی از شهرستان های پرظرفیت شیلاتی است گفت: گرچه در گذشته تمام تولیدات شیلاتی در زمینه صید تعریف می شد و هندیجان جایگاه ویژه ای در سطح استان و کشور داشته است ولی در سال های اخیر که فعالیت های آبزی پروری هم در کنار صید به عنوان یکی از دو زمینه تولیدات شیلاتی تعریف شده ،این شهرستان مورد غفلت قرار گرفته است و غفلت در این زمینه را ما باید جبران کنیم تا تمام ظرفیت تولیدات شیلاتی ما محدود به صید نباشد.
خون میرزایی افزود: هندیجان در حوزه شیلاتی حدود 6 هزار شغل ایجاد کرده و بیش از 170 فروند لنج و 400 قایق در آن فعال هستند و حدود 37 درصد صید استان(13 تا 17 هزار تن تولیدات صید) در این شهرستان استحصال می شود و باید فعالیت ها در حوزه آبزی پروری نیز گسترش یابد .
وی در خصوص تهدیدات زیستی احتمالی در حوزه آبزیان در این شهرستان گفت: امکان ورود و راهسازی انواع گونه های غیر بومی آلوده در صیدگاه های استان هم به صورت غفلتی و هم به صورت یک تهدید عامدانه ،تخلیه آب توازن کشتی ها، آلوده شدن به مواد نفتی ناشی از استخراج انتقال، صید غیرمجاز در فصول تخم ریزی، ادوات و صید غیر مجاز وجود داشته و ما باید به آن ورود و از حوزه آبزیان صیانت نماییم.
مدیرکل شیلات خوزستان افزود: ورود شناورهای بیگانه به صیدگاه های استان برای ما یک تهدید است و جلوگیری از ورود شناورهای صیادی کشورهای همسایه به صیدگاه های استان در دستور کار و پایش همیشگی یگان حفاظت شیلات و دریابانی استان بوده است.
وی گفت: تکثیر و رهاسازی گونه های بومی برای بازیابی ذخایر دریایی که تا کنون مورد غفلت بوده است را با یادگیری فرایند تکثیر به عنوان یک برنامه در دستور کار قرار داده ایم و به منظور حفظ و صیانت از ذخایر دریایی خود ایجاد زیستگاه های مصنوعی در سطح استان به خصوص در صیدگاه های استان در دستور کار بوده و تا کنون حدود یک هزار و 800 زیستگاه مصنوعی در صیدگاه بحرکان مستقر شده اند.
خون میرزایی ادامه داد: مطالعات و پایش این برنامه در سال 96 انجام شده و در سال 97 هم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی انجام و امسال نیز تعدادی از این زیستگاه های مصنوعی در صیدگاه های هندیجان مستقر خواهند شد که آبزیان در پناه آن ها از آسیب ناشی از صید غیرمجاز و روشهای تخریب در امان باشند.
مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه در حال جبران عقب ماندگی گذشته در حوزه آبزی پروری در شهرستان هندیجان هستیم افزود: یک زمین پنج هزار هکتاری برای پرورش میگو در این شهرستان در نظر گرفته شده و اعتباری مصوب شده ای هم برای احداث زیرساخت آن مشخص شده است و امیدواریم با آغاز بکار و رفع مشکلات شرکت های خصوصی که درگیر برخی بروکراسی های اداری و یا تکمیل پرونده های خود هستند به زودی شاهد کلنگ زنی و آغاز ساخت این مجتمع ها باشیم.
وی با اشاره به اینکه در سال 97 چهار برنامه تخصصی برای اجرا درسال 97 در شهرستان هندیجان پیش بینی شده است گفت: مطالعه 6 هزار هکتار از زمین های محدوده منطقه بوطاهری برای سایت آینده پرورش میگو، اجرای الگوی ترویجی پایلوت ماهیان دریایی(شور دوست) در استخرهای بتنی، لایروبی اسکله سجافی و تکمیل اسکله بحرکان و تبدیل به یک اسکله صیادی تفریحی از عمده برنامه هایی است که در سال 97 در این شهرستان اجرا خواهند شد.
شهرستان هندیجان با 95 کیلومتر مرز آبی در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی این استان است.
7163/6002
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار