مسجد 720 ساله نطنز مسجدی زیبا از دوره ایلخانی


مسجد 720 ساله نطنز مسجدی زیبا از دوره ایلخانی

یکی از زیباترین بخش های مسجد جامع نطنز، مناره بلند و استوار این مسجد است که بعد از گذشت 720 سال از ساخت آن، همچنان محکم و استوار ایستاده و خودنمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، یکی از این آثار تاریخی زیبا و منحصر به فرد، مجموعه مسجد جامع نطنز است که شامل، مسجد، بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی و خانقاه زیبا است که تاریخ کهنی را با خود به دنبال دارد.

به استثنای شبستان گنبد دار که از بناهای دوره دیلمی است و قدمتی بیش از 1000 سال دارد، بقیه مربوط به دوره ایلخانان مغول است که در فاصله سال‌های 704 تا 725 هجری قمری بنا گردیده و قدمتی بیش از 730 سال دارد.

پیرامون موقعیت مسجد باید گفت که از سمت شمال و مشرق و جنوب محدود است، به کوچه باریکی که چون به ورودی بزرگ مسجد و مقابل مناره و درگاه خانقاه می‌رسد، وسعت یافته و مبدل به میدان کوچکی می‌شود.مسجد سه ورودی دارد که یک ورودی جنوبی و دو ورودی شمالی هستند که ورودی‌های سمت شمال هم‌سطح حیاط هستند، ولی ورودی جنوبی دهلیزی است که با 12 پله بلند به کف راهرو مسجد می‌رسد.

مسجد 720 ساله نطنز مسجدی زیبا از دوره ایلخانیوقتی داخل راهرو باشید، سازه قرار گرفته در پشت اولین درِ چوبی سمت راست، بنای اصلی و قدیمی‌تر مسجد جامع نطنز است که متعلق به دوره دیلمی و به قرن چهارم هجری قمری بر می‌گردد.

محراب این بخش دارای کاشی‌های فاخر و زیبای زرین فام بوده که متأسفانه زمان قاجاریه سرقت شده و در حال حاضر در موزه "لوور" فرانسه نگه‌داری می‌شود. در قسمت شمال بخش 1040 ساله بنا، بخش 720 ساله و زمان ایلخانی قرار دارد که دارای چهار ایوان است که به سبک مساجد چهار ایوانی در کشور ساخته شده است.

مسجد 720 ساله نطنز مسجدی زیبا از دوره ایلخانی

در کتیبه ایوان شمالی مسجد جامع نطنز، به خط ثلث سفید بر زمینه آبی آیات 9 و 10 سوره جمعه و آیه 114 سوره هود در زمان صفویه به خط امامی اصفهانی نقاشی شده و دنباله کتیبه به عبارات "قال النبی صلی الله علیه و آله یا علی الائمه بعدی اثنی عشر اولهم انت و آخرهم القائم الذی یفتح الله علی یدیه مشارق الارض و مغاربها قال من کان القرآن حدیثه و المسجد بیت نبی الله له بیتاً فی الجنته کتبه محمد رضا الامامی" ختم می‌شود.

مسجد 720 ساله نطنز مسجدی زیبا از دوره ایلخانیکتیبه گچ‌بری هلال داخل ایوان شمالی شامل آیه 18 و 19 سوره توبه است و قسمت آخر کتیبه به تاریخ سبع و سبعمائه یا همان 707 هجری قمری ختم می‌شود.

در قسمت فوقانی یکی از ورودی‌های ایوان شمالی که این ایوان را به ساختمان‌های مجاور آن اتصال می‌دهد به خط نستعلیق سفید بر زمینه قهوه‌ای گچ بری نوشته شده است‌، یکی دیگر از زیباترین اثر این مجموعه تاریخی زیبا، مناره بلند و استوار این مسجد است که بعد از گذشت 720 سال از ساخت آن، همچنان محکم استوار ایستاده و خودنمایی می‌کند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هند چگونه می تواند جای چین را بگیرد؟/ نسخه دهلی نو برای دور زدن رقبا+نمودار