حیات اجتماعی از منظر قزآن


حیات اجتماعی از منظر قزآن

گروه معارف- انسان در قرآن موجودی اجتماعی و مسئول است؛ موجودی اجتماعی که بر او فرض شده در همه ابعاد زندگی، مسائل انسانی را که جایگاه خلیفه اللهی او را تثبیت می کند، رعایت کند.

حیات اجتماعی از منظر قزآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، یکی از کامل‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط است. فعالیت‌هایی نظیر بازاریابی، چانه‌زنی، تبلیغات، جلسات مشورتی، معاملات و ... به مدد عنصر گفتگو تحقق می یابند.
گفت‌وگو و ارتباطات به عنوان یک ابزار استراتژیک برای نیل به اهداف سازمانی می‌تواند عامل مهمی در کاهش هزینه‌ها و مشکلات سازمان‌ها و مؤسسات قلمداد شود.
انسان در قرآن موجودی اجتماعی و مسئول است؛ موجودی اجتماعی که بر او فرض شده در همه ابعاد زندگی، مسائل انسانی را که جایگاه خلیفه اللهی او را تثبیت می کند، رعایت کند.
به نظر می‌رسد که خداوند متعال‌، هدفش از برقراری ارتباطات و انجام گفت‌وگو به معنی عام در قرآن، همانا، سعادت، کمال و رستگاری مخاطبان خود است.
در واقع به تعبیری، خداوند متعال به انسان نوعی مشاوره دلسوزانه و از سر صدق و صمیمیت و خیرخواهی و آن هم بطور رایگان می‌دهد! تا بلکه بشر راه را از چاه باز شناسد و این مبحث مهم و قابل تأملی در روابط عمومی و ارتباطات است.
بشر با کسب اطلاع و ایجاد ارتباط است که می‌تواند به کشف واقعیت‌ها و روابط بین پدیده‌ها دست یابد. انسان در پرتو ارتباط و شناخت می‌اندیشید و به واقعیت‌های آفرینش دست می‌یابد، و بر این اساس نقش تعیین کننده در رسیدن به کمال و سعادت دارد. پر واضح است که یکی از اساسی ترین و استوارترین راه‌های کسب کمال و خوشبختی و رسیدن به آرامش همراه با بینش، آشنایی با قرآن کریم و بهره گیری از اقیانوس بیکران معارف نورانی آن است.
قرآن یگانه معجزه جاویدان پیام آور رحمت و راهنمای انسان از سوی خداوند است. راهنمایی که راه و رسم چگونه زیستن و چگونه تعامل داشتن با دیگران را می‌آموزد با توجه به شرایط دنیای امروز و ضرورت ارتباط اجتماعی بین انسان‌ها، بهره گیری از قرآن کریم به عنوان منشور هدایت و آگاهی بخشی به توده ها بشریت بسیار اهمیت دارد.

انسان نیازمند زندگی گروهی و حیات اجتماعی است
حجتالاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: انسان نیازمند زندگی گروهی و حیات اجتماعی است، چون اجتماعی بودن لازم حیات اوست و بشر با کسب اطلاع و ایجاد ارتباط است که می‌تواند به کشف واقعیت‌ها و روابط بین پدیده‌ها دست یابد.
وی با استناد به آیه 3 سوره ص خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: آگاه باشید که دین خالص بی هیچ شرک و ریا برای خداست و آنان که غیر خدا را چون بتان و فرعونان به دوستی و پرستش برگرفتند، گفتند ما آن بتان را نمی پرستیم مگر برای اینکه ما را به درگاه خدا نیک مقرب گردانند. خدا البته این عذر نپذیرد و میان آنها در آنچه اختلاف می‌کنند حکم خواهد کرد که خدا هرگز آن کس را که بسیار دروغگو و کافر نعمت است هدایت نخواهد کرد.
وی از نیاز انسان به شناخت گفت و بیان کرد: انسان از بدو خلقت برای آنکه به زندگی و حیات خویش معنا ببخشد، نیازمند شناخت بوده است و این شناخت بدون ایجاد ارتباط با خود و پیرامون خود امکان پذیر نبوده است به عبارت بهتر ارتباط انسان با خود، اجتماع، طبیعت و بالاخره منشاء و مبدأ خلقت، خداوند متعال عینیت می‌یابد، در پرتو این شناخت و ارتباط است که می‌تواند بیندیشد و به واقعیت‌های هستی دست یابد و بر این اساس، نقشی تعیین کننده در رسیدن به کمال و سعادت دارد.
امام جمعه هریس، یادآور شد: باید تلاش کنیم با مردم ارتباط خوب و ارزنده داشت باشیم.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع)افزود: امیرمومنان علی(غ)می فرمایند: زبانت را به نرم گویی و سلام کردن عادت بده تا دوستانت افزون شوند و دشمنانت کاهش یابند.
حجت‌الاسلام احمدی، روابط اجتماعی را در یاخت بنیاد جامعه تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: روابط و ارتباطات اجتماعی سالم، بنیاد جامعه را می سازد. روابط اجتماعی، افزون بر اینکه تاثیرات شگرفی بر روان شخص به جا می گذارد و روحیات وی را متاثر می کند، همچنین تاثیرات بسزایی نیز بر جامعه به جا می‌گذارد. هرچه شخصیت فرد قوی و استوارتر باشد، تاثیرات وی بر جامعه بیشتر خواهد بود. کاهش یا افزایش دایره نفوذ هر کسی بر جامعه ارتباط تنگاتنگی باخصوصیات و صفات وی دارد.
جامعه اسلامی براساس محبت و دوستی پایه ریزی شده است
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: جامعه اسلامی براساس محبت و دوستی بین برادران ایمانی پایه ریزی شده است و این محبت ناشی از ایمان به خدا و تکلیف مردمان ایمانی در رعایت حدود و حقوق یکدیگر برمبنای مودت و برادری است.
وی روابط مناسب اجتماعی را از شاخص‌های رشد هر کشور دانست و افزود: یکی از شاخص‌های رشد و پیشرفت هر کشور چگونگی روابط و مناسبات اجتماعی میان آحاد آن جامعه است.
وی با استناد به آیه 159سوره آل عمران خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اى پیامبر، به سبب لطف و رحمت خدا بود که با آنان نرم‌خویى و مهربانى کردى، و اگر درشتخوى و سختدل بودى، به طور قطع از گرد تو پراکنده شده بودند، پس اکنون هم از خطاهایشان درگذر و از خدا برایشان آمرزش بخواه و در تدبیر امور با آنان مشورت کن و چون بر کارى تصمیم گرفتى، بر خدا توکل کن که خداوند توکل کنندگان را دوست مى دارد و آنان را یارى مى کند.
حجت‌الاسلام غفاری، از سخن زیبا به عنوان نوعی احترام به شخصیت دیگران گفت و ادامه داد: سخن زیبا، نوعی احترام به شخصیت دیگران است، بنابراین زیباگویی با هرکس و در هر شرایط سنی موجب می شود که گوینده، جواب مناسب بشنود.
امام جمعه بخشایش، یادآور شد: از آن جایی که انسان موجودی لطیف و کلمه وجودی خاصی است، نوعی ارتباط و معاشرت با او، از نوع پیچیدگی برخوردار است و برای ایجاد ارتباط سالم کامل، لازم است تا لطایفی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به فرموده سیدالساجدین امام سجاد(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: کلام زیبا، مال را زیاد می کند، روزی را رشد و نمو می دهد، عمر را طولانی می سازد، موجب محبوبیت در بین خانواده و ورود در بهشت می شود.
حجت‌الاسلام غفاری، ضمن بازگو نمودن نقش روابط سالم اجتماعی، در رهایی از خسران تاکید کرد: روابط سالم اجتماعی، به عنوان یک عامل رهایی از خسران و دست یابی به رستگاری در محور آموزه‌های قرآنی قرار می گیرد و معاشرت با دیگران از جایگاه مهم و اساسی در زندگی بشر برخوردار می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان