کاردستی با ملیله کاغذی


کاردستی با ملیله کاغذی

کاردستی با ملیله کاغذی هنری زیبا و جالب است که کاربرد‌های زیادی دارد. از این هنر برای ساخت کاردستی با مقوا و کاغذ نیز می‌توانید استفاده نمایید.

کاردستی با ملیله کاغذی

ستاره | سرویس خانه داری - ملیله کاغذی یا کوئیلینگ شکلی از هنر‌های دستی با استفاده از نوار‌های باریک کاغذ حالت گرفته و چسب است که علاوه بر زیبایی کار بسیار ساده‌ای است. با شنیدن ملیله کاغذی ناخودآگاه منجوق دوزی و ملیله دوزی‌های قدیم در ذهن تداعی می‌شود که البته تفاوت‌های زیادی با هم دارند.
تاریخچه این هنر به زمان رنسانس برمی‌گردد که راهبان و راهبه‌های فرانسوی و ایتالیایی با استفاده از ملیله و از جنس نوار‌های باریک زر و … به تزیین جلد کتاب‌ها و اقلام مذهبی خود می‌پرداختند؛ و در ایران رونق این هنر دستی از دوره سلجوقی آغاز و در دوره صفویه به اوج خود رسید و هنرمندان زیادی را در این عرصه پرورش داد از جمله شهر‌های معروف در هنر ملیله می‌توان به زنجان و اصفهان اشاره نمود. (Paper Quilling Tips for Beginners)


وسایل لازم برای ساخت کاردستی با ملیله کاغذی

قلم پیچ / قلم سوزنی / قلم شکاف‌دار چسب مایع یا چسب چوب بیرنگ انواع قیچی‌ها و کاتر تخته مخصوص کوئیلینگ و شابلون‌های موجود انواع مقوا‌های رنگی نازک که قابلیت پیچیده شدن بدون شکستگی را داشته باشند از جنس فابریانو، کانسون، اشتنباخ و …


البته این وسایل برای حرفه ای‌ها بیشتر مورد استفاده است. اگر بار اولی است که این کار را امتحان می‌کنید و فقط برای درست کردن یک کاردستی ساده قرار است از آن استفاده کنید احتیاجی به همه‌ی وسایل نیست. یکی از قلم‌ها (حتی می‌توانید از سیخ چوبی یا خلال دندان استفاده کنید)، یک چسب، یک قیچی، شابلون معمولی و مقوا‌ها کافی است تا به آنچه می‌خواهید برسید.

کاردستی با ملیله کاغذی

روش ساخت کاردستی با ملیله کاغذی

برای شروع به یک قلم مخصوص نیاز دارید که سرش دو شاخه باشد. همانطور که گفته شد می‌توانید قلم مخصوص به خودش را بگیرید و یا از سیخ یا خلال استفاده کنید. برای درست کردن قلم دوشاخه می‌توانید با قیچی یا کاتر سر سیخ یا خلال را از وسط نصف کنید.
به یک شابلون مخصوص ملیله کاغذی احتیاج دارید تا بتوانید دایره‌ها را در اندازه‌های مناسب که در همان شابلون معرفی شده، درآورید.

کاردستی با ملیله کاغذی


مرحله‌ی بعد برای ساخت ملیله‌های کاغذی استفاده از نوار‌های کاغذ یا مقوا‌های نازک با عرض هر نوار ۳ تا ۵ میلیمتر است. اگر کاغذ مخصوص پیدا نکردید برای تهیه نوار‌های کاغذی کاغذ یا مقوای فابریانو رو به فاصله ۳ یا ۵ میلیمتر خط کشی کنید و با کاتر برش بزنید. طول نوار‌ها بستگی به آنچه می‌سازید دارد.
سپس آن‌ها را با اندک چسب رقیق به نحوی با سلیقه به صفحه می‌چسبانید که ردی از چسب باقی نماند.

کاردستی با ملیله کاغذی


اینکار نیاز به تمرین و کسب مهارت دارد تا بتوانید طرح دلخواه را به وجود آورید.
این یک توضیح اولیه برای درست کردن کاردستی با ملیله کاغذی است که می‌توان با استفاده از آن طرح‌های زیبا و گوناگونی مانند گلها، حیوانات و هر آنچه باب سلیقه‌ی خودتان است را درست کرد. هرچیز ساده را می‌توانید با کمی ذوق و سلیقه به اثری هنری و قابل افتخار تبدیل کنید.

کاردستی با ملیله کاغذی

کاردستی با ملیله کاغذی



بسته کویل: اگر رول فشرده را کمی شل کنید پیچ‌ها از هم باز می‌شوند و به آن بسته کویل می‌گویند. با استفاده از آن می‌توانید انواع پیچ‌ها را امتحان کنید.

بیشتر بدانید: آموزش ملیله کاغذی (منبت کاغذی) یا کوئیلینگ + ویدیو


سخن آخر

همانطور که دیدید هنر ملیله تلفیقی از حوصله و ظرافت است که دارای تنوع فراوان بوده و با کمی تمرین می‌توانید اشکال گوناگونی را بسازید. در این هنر کاغذ‌ها به شکل‌های رول شده (لوله شده)، فر، پیچ خورده و طرح‌های مختلف دستکاری شده و اشکال برای طرحی نو شکل می‌گیرند. در هنر ملیله می‌توان با تکنیک‌های پیشرفته و با استفاده از کاغذ‌ها در اندازه‌های مختلف هنری سه بعدی و انتزاعی خلق کرده و آثاری نظیر تزیین کارت‌های تبریک، حاشیه تصاویر، جعبه‌های تزیینی، قاب‌های دیواری، زیورآلات و ... ایجاد نمود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کاردستی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر