رفتن به ارتفاعات در بارداری، تله کابین و کوهنوردی بی خطره؟


رفتن به ارتفاعات در بارداری، تله کابین و کوهنوردی بی خطره؟

گاهی اوقات کوهنوردی با پیاده روی در شیب و صخره نوردی اشتباه گرفته می‌شود، اما مهارت و بنیه‌ای که می‌طلبد از آن فعالیت‌ها بیشتر است.

گاهی اوقات کوهنوردی با پیاده روی در شیب و صخره نوردی اشتباه گرفته می‌شود، اما مهارت و بنیه‌ای که می‌طلبد از آن فعالیت‌ها بیشتر است. پیاده روی ممکن است در زمین تپه‌ای و عمودی یا روی چمن و زمین صاف با پستی بلندی های کم انجام شود. صخره نوردی معمولا در باشگاه‌های سرپوشیده انجام می‌شود، اما در فضای باز هم می‌توان به آن پرداخت. کوهنوردی کمی متفاوت است، اما هم مقداری پیاده روی دارد و هم صخره نوردی. با این حال کوهنوردی بسیار دشوارتر است چراکه معمولا بالارفتنی فیزیکی است که اغلب در کوه‌های پرشیب برفی و یخی انجام می‌شود. برای یک فرد معمولی، کوهنوردی یک هدف بلندپروازانه است اما برای یک فرد باردار، زیاده‌ از حد است و در دوران بارداری توصیه نمی‌شود که دلیل آن را در زیر می‌خوانید.

کوهنوردی در دوران بارداری
وقتی به کوهنوردی می‌روید باید از قبل آموزش دیده باشید که در سرما بتوانید به مدت طولانی دوام بیاورید. همچنین باید بدانید که از ابزارک های تاکتیکی چطور استفاده کنید، نظیر تبرهای مخصوص یخ که کمک می‌کنند برف را هنگامی که تا زانو یا بالاتر در آن فرو رفته‌اید بردارید. این ابزار همچنین به شما کمک می‌کند تا از سر خوردن جلوگیری یا تعادل خود را حفظ کنید.
حتی اگر کوهنورد باتجربه‌ای هم باشید، باز هم خطرات زیادی در هنگام بارداری شما را تهدید می‌کند. همچنین احتمالا باید آموزش دیده باشید که چطور در یک گروه طنابی که روش دیگری برای محافظت از خود و افراد دیگر گروه در مقابل آسیب محسوب می‌شود، عمل کنید. باید در مورد پوشیدن لباس‌ها و تجهیزات مناسبت دوام آوردن در مقابل یخ زدگی و همچنین وسایلی که کمک می‌کند به مدت طولانی‌تری هوای بسیار سرد را تحمل کنید آموزش ببینید، مانند یخ‌شکن‌ها که به پوتین‌های خود می‌بندید و با فرو رفتن در یخ از سر خوردن شما جلوگیری می‌کنند.
کوهنوردی سخت است و مستلزم بنیه و شرایط فیزیکی بسیار خوب به همراه مهارت بالا است. حتی اگر در کوهنوردی تجربه هم داشته باشید، خطرات زیادی در دوران بارداری شما را تهدید می‌کند. از جمله افتادن، سر خوردن و لیز خوردن و همه می‌توانند به شکم شما آسیب برسانند، اما همچنین احتمال سرمازدگی و نرسیدن غذا و مایعات کافی در شرایطی که در آب و هوای نامناسب گیر کنید نیز وجود دارد.
یادتان باشد بارداری فقط ۹ ماه است و همیشه می‌توانید بعد از بدنیا آمدن نوزاد دوباره به کوه بروید.

آیا کوهنوردی در اوایل بارداری مجاز است؟
وقتی متوجه می شوید که به تازگی فرشته کوچکی را درون وجود خود می پرورانید و به زودی مادر خواهید شد، ناگزیر باید بسیاری از عادت های روزمره خود را برای مدت کوتاهی تغییر دهید. برای مثال اگر یک خانم فعال هستید و همواره به ورزش های همچون کوهنوردی و سنگ نوردی می پردازید، شاید لازم باشد که برای مدت 9 ماه تغییراتی در این روش ها ایجاد کنید.
در اوایل دوران بارداری، یعنی در واقع در سه ماهه اول بارداری بیشترین احتمال سقط جنین در اثر عوامل داخلی و محیطی وجود دارد، به همین دلیل توصیه می کنیم که حداقل برای این مدت از همه لحاظ جوانب احتیاط را رعایت کنید.
- اگر سابقه سقط جنین دارید رفتن به ارتفاعات بیشتر از 2800 متر برایتان ممنوع است.
- درصورتی که بارداری سالمی را پشت سر می گذرانید، لازم است پیش از هر چیز ابتدا با انجام یک آزمایش چکاپ ابتلا به کم خونی را بررسی کنید. در صورت ابتلا به کم خونی قبل از هر ورزشی که در ارتفاعات انجام می شود باید آن را درمان کنید. زیرا این عارضه تحت تاثیر ارتفاع زدگی ممکن است با کاهش خون رسانی به جنین صدمه وارد کند.
- بعد از 4 و 5 ماهگی به تدریج شکم تان بزرگ و بزرگتر شده و مرکز ثقل بدنتان تغییر خواهد کرد. احتمال سرخوردن، از دست دادن تعادل و ... به شدت افزایش می یابد.
- اگر در بارداری خود هیچ مشکلی ندارید هم اکیدا توصیه می شود به ارتفاع بالاتر از 3 هزار متر نروید. زیرا صعود به ارتفاعات بالاتر از 3000 و 3500 متر احتمال سقط خودبه خودی جنین را افزایش می دهد.
- به طور کلی فعالیت های بدنی شدید همچون کوهنوردی های طولانی و نفس گیر برای مادران باردار توصیه نمی شود.
- بهترین راهکار این است که برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، در طی این 9 ماه بارداری از ورزش های مناسب این دوران بهره ببرید.
- قبل از هر اقدامی ابتدا با پزشک مشورت کنید.

آیا سوار شدن تله کابین در بارداری ایمن است؟
تله کابین وسیله ای است که در آن با کمک کابل های فولادی و واگن های مخصوص دو ایستگاه را به هم وصل می کنند که معمولا یکی از آنها در بالای کوه یعنی در ارتفاعات و دیگری در پایین کوه است.
اگر قصد دارید در دوران بارداری خود با کمک تله کابین از مناظر بالای کوه لذت ببرید، نکته قابل ذکر، خطر قرار گرفتن در ارتفاع زیاد برای شما خواهد بود.
ارتفاعات بالا عموما به مکان های بالاتر از ۱۵۰۰متر اطلاق می شود. یعنی ارتفاعی بیشتر از یک کیلومتر. اکثر شهرهایی که در کشور هستند ارتفاع شان نسبت به سطح دریا بالا است. اگر محل زندگی شما در جای کم ارتفاع قرار گرفته و شما به محلی با ارتفاع بالا مثلا ۱۵۰۰ متر سفر می کنید احتمال دارد که در معرض مشکلات بارداری قرار بگیرید.
برخی از مطالعات نشان می دهد که زندگی کردن در ارتفاع حدود 2500 متر یا بیشتر، سبب تشدید و افزایش مشکلات بارداری می شود.
با اینحال، اگر در منطقه ای کم ارتفاع سکونت دارید و با تله کابین به مکانی به ارتفاع حدود ۱۵۰۰ متر صعود می کنید شما در معرض خطر خواهید بود زیرا به زندگی در مناطق مرتفع عادت ندارید.
یک نظرسنجی در مرکز پزشکی زنان در کٌلرادو نشان داد که زایمان زودرس و خونریزی طی بارداری از شایع ترین عوارض در میان مادران بارداری که به ارتفاعات سفر کرده اند است.

رفتن به ارتفاعات چه تاثیری بر بارداری پر خطر دارد؟
مادران باردار مبتلا به برخی مشکلات و بارداری پرخطر باید از سفر کردن به ارتفاعات بالا اجتناب کنند.
این شامل افرادی است که در معرض خطر زایمان زودرس، بارداری دوقلو، زایمان قبل از موعد در گذشته و جدا شدن جفت قرار دارند .
اگر نگران هستید که گذراندن وقت در ارتفاعات در هنگام بارداری برای شما خطرناک باشد باید پیش از سفر به اینگونه مناطق با پزشک خود صحبت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس