پرسیدند مگر می شود از یک عکس فیلم ساخت


پرسیدند مگر می شود از یک عکس فیلم ساخت

تهران- ایرنا- سومین قسمت از فصل سوم و جدید «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «شرح یک عکس» به کارگردانی ساتیار امامی از شبکه مستند پخش خواهد شد- فیلمی که کارگردانش در گفتگو با ایرنا گفت:خیلی ها از من پرسیدند مگر می شود درباره یک عکس فیلم ساخت.-

خبرنگار فرهنگی ایرنا، برنامه «شرح یک عکس» در جدید ترین فصل خود با روایتی متفاوت از ناگفته‌های حادثه تروریستی مجلس در قالب یک عکس، ماجرای نجات قهرمانانه پسر بچه خردسال از چنگ داعش و ناگفته‌های نجات «عماد اسماعیل‌زاده» از حادثه تروریستی مجلس به روی آنتن شبکه مستند می رود.
پس از پخش این مستند، سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و ساتیار امامی، کارگردان مستند شرح یک عکس، با موضوع حمله تروریستی داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه 1396صحبت خواهند کرد و ناگفته‌هایی از این ماجرا را برای مخاطبان بیان می‌کنند همچنین محمدتقی فهیم و سعید قطبی‌زاده به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت.
مستند «شرح یک عکس»، روایتی متفاوت از حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی در قالب تصویری دیده نشده از آن است. عماد اسماعیل‌زاده، پسر بچه خردسال گرگانی یکی از افرادی بود که در روز 17 خرداد 96 و همزمان با حمله تروریستی داعش به مجلس در آن جا حضور داشت. ماجرای نجات قهرمانانه او از داخل مجلس توسط نیروهای امنیتی و در مقابل چشمان تروریست‌ها داستان عکسی را رقم زد که تا سال‌های سال از ذهن هیچ مخاطبی پاک نخواهد شد. مستند «شرح یک عکس‌» به عکس مشهور امید وهاب‌زاده از نجات عماد و تأثیر این عکس بر زندگی این کودک می‌پردازد.
این مستند که به کارگردانی ساتیار امامی تولید شده است، موفق شد به فهرست نامزدهای بهترین فیلم مستند بلند یازدهمین دوره جشنواه سینماحقیقت راه یابد و در گروه هنر و تجربه نیز اکران شود.

** برای خیلی ها سوال این بود، مگر می شود درباره یک عکس، فیلم ساخت
ساتیار امامی کارگردان مستند «شرح یک عکس» درباره‌ بازخوردهایی که این مستند در جشنواره‌های مختلف داشت به ایرنا گفت: وقتی این مستند در جشنواره سینما حقیقت به نمایش در‌آمد، به این دلیل که موضوع روز بود و به موقع به نتیجه رسیده بود، بازتاب‌های بسیار خوبی داشت. برای خیلی از بینندگان این سوال پیش می‌آمد که مگر می‌شود در ارتباط با یک عکس، فیلم ساخت و آن را روایت کرد؟
این عکاس ادامه داد: جالب است بدانید که در روند تولید فیلم، وقتی به سراغ نهادهای مختلف می‌رفتم،‌ برایشان سوال پیش می‌آمد که با یک عکس، چه کاری می‌خواهی انجام بدهی و شاید به همین دلیل بود که خیلی از سازمان‌ها ما را حمایت نکردند.
امامی خاطر نشان کرد: البته در مواردی به دلیل پیگیری‌های ام موفق شدم حمایت بگیرم، اما 100 درصدی نبود. در این فیلم، دغدغه یک صنف که خودم نیز عضو آن هستم را به نمایش کشیدم و فکر می‌کنم از این جهت روایت خوبی داشت. تلاش کردم تا یک روایت سینمایی درستی از آن قصه، آن کودک و مسائل حاشیه‌ای آن داشته باشم. خوشبختانه بازتاب‌های امنیتی نداشتم اما بازتاب‌های فرهنگی مثبت زیادی داشتیم.
این کارگردان، عکاس و مستندساز به مستند جدیدی که در دست تولید دارد، اشاره کرد و گفت: قبل از ساخت مستند «شرح یک عکس»، در حال تولید مستند دیگری بودم که کمی زمان نیاز داشت و به همین دلیل، آن را متوقف کرده بودم و با اتمام تولید شرح یک عکس، تولید آن را مجددا از سر گرفتم. این فیلم، «یک عزاداری ساده برای آشوراده» نام دارد.
وی افزود: جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی در دریای خزر است که سال‌ها پیش، بومی‌های استان گلستان در آن زندگی می‌کردند و به دلیل آب‌گرفتگی جزیره مجبور می‌شوند که آن را ترک کنند اما حالا بعد از گذشت سال‌ها، آن بومی‌ها تلاش می‌کنند که دوباره به سرزمین خود برگردند اما اجازه برگشت به آنان داده نمی‌شود.
به گفته امامی، بومی‌ها اختلافاتی با سازمان محیط‌ زیست دارند که باعث شده نتوانند مجددا به آن‌جا برگردند. این مستند، روایت تلاش بومی‌ها برای بازگشت به سرزمین پدری‌شان است.

برنامه «به اضافه مستند» روزهای سه‌شنبه ساعت 20:30 از شبکه مستند پخش می شود و بازپخش آن نیز روزهای چهارشنبه ساعت 9 در همین شبکه است.

«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا و کارگردانی محمدرضا رضاییان 0:30 به روی آنتن شبکه مستند می‌رود.
فراهنگ**9210 ** 1418

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403