مطالبات مرزنشینان سیستانی موضوع سوال از ظریف


مطالبات مرزنشینان سیستانی موضوع سوال از ظریف

نماینده مردم خاش، نصرت آباد، میرجاوه، کورین در مجلس، از پیگیری مطالبات خانواده‌های مصیبت دیده مرزبانان و سایر مرزنشینان سیستانی در قالب سوال از وزیر امور خارجه خبر داد.

خانه ملت: نماینده مردم خاش، نصرت آباد، میرجاوه، کورین در مجلس، از پیگیری مطالبات خانواده‌های مصیبت دیده مرزبانان و سایر مرزنشینان سیستانی در قالب سوال از وزیر امور خارجه خبر داد.

علی کرد در تشریح متن سوالاتی که از وزیر امور خارجه در جهت پیگیری مطالبات مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان در نشست روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح کرده است، گفت: همان‌طور که یکی از وظایف نمایندگان طرح سوال برای ارائه توضیح از سوی وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی است، بنابراین بر حسب حق نمایندگی و تعهدی که نسبت به مردم در پی قرائت سوگندنامه دارم تا در هر لحظه و شرایطی مطالبات به حق مردم را با جرات و شفافیت و انجام کار کارشناسی پیگیری کنم، از وزیر امور خارجه سوالاتی داشتم.

نماینده مردم خاش، نصرت آباد، میرجاوه، کورین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه حوزه انتخابیه‌اش ۲۶۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان دارد، ادامه داد: عدم استقرار دیپلماسی سیاسی در مرز‌های شرقی به ویژه در مرز ایران و پاکستان و افغانستان باعث شد از وزیر امور خارجه سوالاتی داشته باشم که در هیات رئیسه اعلام وصول شده و روز گذشته بر حسب وظیفه در موعد مقرر در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کردم، اما از توضیحات ارائه شده از سوی آقای ظریف قانع نشدم.

وی تصریح کرد: در این نشست پیشنهاد برگزاری نشست تعامل کوچک مطرح شد، اما نپذیرفتم، بنابراین قرار شد وزیر امور خارجه در صحن مجلس به سوالاتم پاسخ دهد تا بتوانم مطالبات به حق مردم در حوزه تامین امنیت مرز‌ها و حقابه سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند را از وی که در این زمینه به وظایف خود به صورت شفاف و عملیاتی عمل نکرده است، پیگیری کنم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در بیان سوالاتی که از ظریف داشته است، خاطرنشان کرد: ۱-عدم برقراری دیپلماسی سیاسی پایدار در مرز‌های جنوب شرقی به ویژه بین سیستان و بلوچستان و پاکستان و افغانستان، ۲- عدم هماهنگی، تعامل، همفکری با نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در بحث‌های کلان دیپلماسی، ۳- عدم استفاده از ظرفیت‌های اقوام، علما، دانشگاهیان، فرهیختگان و بزرگان و مرزنشینان در برقراری دیپلماسی پایدار در مرز‌های شرقی، ۴- عدم استفاده از اقوام، مذاهب و به ویژه فرهیختگان هر استان همجوار در بحث سفرا در آن کشور همسایه، ۵- چرا حقابه ایران در رودخانه هیرمند رعایت نشده و نگرفته شده و تعیین تکلیف نشده است که باعث شده امروز سیستان بزرگ دچار بحران خشکسالی و مهاجرت شده و دریاچه همیشه زنده هامون خشک شود و آب کلانشهر زاهدان که از چاه نیمه‌های سیستان تامین می‌شود، دچار بحران شود؟

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به سایر سوالاتی که در این نشست از ظریف داشته است، افزود: ۶- راهبرد وزارت امور خارجه به عنوان دیپلماسی ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان چیست؟ بعد از گذشت سه و سال اندی از عمر این مجلس چه تعاملی با نمایندگان داشتید؟ چرا در بحث مسائل گروگان‌گیری مرزبانان و سه حمله‌ای که به مرز‌های شرقی توسط گروهک‌ها، معاندان نظام و تکفیری‌ها انجام شد، اقدام عملیاتی انجام نشد؟ چرا وقتی به پاکستان رفتید، نتوانستید مساله مرزبانان را روشن کنید؟ امروز بنده به عنوان نماینده مردم چه پاسخی به مصیبت‌دیدگان مرزبانان بدهم؟.

نماینده مردم خاش، نصرت آباد، میرجاوه، کورین در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ظریف باید برای پاسخ به این سوالات به صحن مجلس بیاید تا ملت ایران بتوانند تلاش نمایندگان در جهت وفای به عهدشان نسبت به موکلانشان را مشاهده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان