خطرات دیابت بارداری بر جنین، چه می تواند باشد؟


خطرات دیابت بارداری بر جنین، چه می تواند باشد؟

کمتر از 3 درصد از خانم های باردار به نوعی دیابت که مخصوص دوران بارداری است مبتلا می شوند.

کمتر از 3 درصد از خانم های باردار به نوعی دیابت که مخصوص دوران بارداری است مبتلا می شوند. در همه دیابتها بدن نمی تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند. انسولین هورمونی است که از پانکراس (لوزالمعده) ترشح می شود و به بدن اجازه می دهد گلوکز را به سوخت مفید تبدیل کند.

چرا در دوران بارداری بدن باید انسولین بیشتری تولید کند؟
در دوران بارداری بدن مادر باید انسولین بیشتری تولید کند تا انرژی مورد نیاز برای رشد کودک تأمین شود (مخصوصا از اواسط بارداری به بعد). در این زمان تغییرات هورمونی در کار انسولین دخالت می کنند و گاهی باعث می شوند میزان قند خون مادر بسیار بالا برود. خوشبختانه این نوع دیابت با یک آزمایش قند خون ساده قابل تشخیص است. معمولاً هیچ علائم هشدار دهنده ای هم ندارد فقط ممکن است تشنگی شدید و خستگی به همراه داشته باشد.

دیابت برای جنین چه خطری دارد؟
خطری که این بیماری برای کودک دارد این است که قند زیادی دریافت می کند و خودش برای تبدیل قند انسولین زیادی تولید می کند که به صورت چربی در بدن او ذخیره می شود. این حالت به وزن زیاد کودک منجر می شود. (به این حالت ماکروزومیا می گویند). اگر چه بیشتر کودکان درشت بدون هیچ مشکلی به طور طبیعی به دنیا می آیند ولی با این وجود خطر زایمان به روشهای دیگر و یا سزارین افزایش می یابد.
اگر دیابت حاملگی تشخیص داده شود، شما را به یک متخصص تغذیه معرفی می کنند تا او با بررسی عادات غذایی شما بر اساس وزن و مرحله بارداریتان تغییراتی را در رژیم غذاییتان بدهد. تمرینات ورزشی که برای دوران بارداری تأئید شده به کنترل میزان قند خون کمک بیشتری می کند. همچنین خون شما هفته ای یکبار یا بیشتر مورد آزمایش قرار می گیرد تا مشخص شود میزان قند خون ثابت شده است یا خیر.
اگر ثابت نشده باشد (که حدود 10 درصد موارد به این صورت است) نیاز به تزریق انسولین دارید که برای جنین هیچ ضرری ندارد. نحوه تزریق آن (حداقل دو بار در روز) و نیز چگونگی کنترل قند خون از طریق نوارهای تست خانگی به شما آموزش داده می شود.
اندازه کودک و ضربان قلب او هم کنترل می شود. حتی بعد از زایمان هم مورد آزمایش قرار می گیرید. در بیشتر موارد دیابت حاملگی بعد از زایمان از بین می رود ولی گاهی خطر پیشرفت دیابت در آینده افزایش می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا