شربت سایمتیکون چیست در چه مواردی استفاده می‌شود؟


شربت سایمتیکون چیست در چه مواردی استفاده می‌شود؟

شربت سایمتیکون (Simethicone) از داروهای ضد نفخ است که درد ناشی از نفخ‌های شکمی را کاهش داده و از این طریق به دفع گاز از روده کمک می‌کند. این دارو بیشتر برای رفع دل درد نوزادان استفاده می‌شود.

شربت سایمتیکون چیست در چه مواردی استفاده می‌شود؟
ستاره |
سرویس سلامت - مشکلات گوارشی سن و سال نمی‌شناسد و ممکن است برای هر فردی ایجاد شود. متاسفانه نوزادان با آن جثه نحیف و کوچک هم از این عارضه در امان نیستند. از مهمترین دلایل بروز مشکلات گوارشی می‌توان به یبوست و نفخ شکم اشاره کرد. نفخ باعث ایجاد گاز اضافی درون روده‌ها شده و نتیجه آن بروز دل درد برای نوزاد است.

همانطور که می‌دانیم گوارش غذا یک وظیفه بزرگ برای دستگاه جدید گوارشی نوزاد است و گاهی ممکن است، غذا به سرعت از دستگاه گوارش عبور کند و یا به طور کامل تجزیه نشود، که حاصل آن، درد و گاز در روده است. اگرچه مشکلات گوارشی نوزاد که در پزشکی یه آن "کولیت" گفته می‌شود معمولا تا سن یک سالگی و یا قبل از آن بهبود می‌یابد؛ اما باید برای کاهش ناراحتی و درد شکم، به پزشک مراجعه و از داروهای تجویزی در این زمینه استفاده کرد. یکی از این داروها که برای نوزادان استفاده می‌شود شربت سایمتیکون است. در ادامه با این دارو بیشتر آشنا می‌شویم.

شربت سایمتیکون چیست در چه مواردی استفاده می‌شود؟


شربت سایمتیکون چیست؟

شربت یا قطره سایمتیکون از داروهایی است که درد ناشی از نفخ‌های شکمی را کاهش داده و از این طریق به دفع گاز از روده کمک می‌کند. این دارو با از بین بردن حباب‌های گاز اضافی در روده به کاهش علائم نفخ و دل درد کمک می‌کند.

سایمتیکون به اشکال مختلفی همچون کپسول، قرص جویدنی و قطره یا شربت وجود دارد. شربت سایمتیکون برای از بین بردن نفخ و دل درد نوزادن تجویز می‌شود. این دارو به شکستن حباب‌های گاز در روده کمک کرده و التهاب، ناراحتی یا درد ناشی از گاز اضافی موجود در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.


نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام‌های دیگر
Bicarsim
موارد مصرف درمان نفخ شکم و دل درد در نوزادان
عوارض آروغ زدن و یا دفع گاز از رکتوم، اسهال و تهوع خفیف
تداخل دارویی عارضه جانبی خاصی گزارش نشده است. تنها مکن است باعث کاهش جذب داروی لووتیروکسین شود.


مقدار و نحوه مصرف شربت سایمتیکون

در خصوص مقدار و نحوه مصرف این دارو، حتما باید با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. به طور معمول برای رفع نفخ معده در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال مقدار ۴۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم از این دارو به صورت خوراکی مصرف می‌شود. اگر این دارو بعد از وعده غذایی و در زمان خواب استفاده شود بهترین عملکرد را خواهد داشت. چنانچه قطره سایمتیکون را برای رفع دل درد نوزاد استفاده می‌کنید، باید قطره‌چکان را با دوز مناسب (بر اساس سن و وزن کودک تعیین می‌شود) پر کرده و مایع را به آرامی داخل دهان کودک بریزید. علاوه بر این، می‌توانید این مقدار را با ۳۰ میلی‌لیتر آب سرد یا شیر مخلوط کرده و محلول را به نوزادتان بدهید.

شربت سایمتیکون چیست در چه مواردی استفاده می‌شود؟


نکاتی که در رابطه با مصرف شربت سایمتیکون باید بدانید

در صورتی که سابقه هر نوع حساسیت را نسبت به این دارو داشته و همچنین در صورت داشتن حساسیت کودک به به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ‌ها، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید و قصد مصرف این دارو را دارید، قبل از اقدام به این کار با پزشک مشورت کنید. پزشک را از هر گونه دارو اعم از آنتی‌اکسید یا داروهای گوارشی که کودک شما از آن استفاده می‌کند، مطلع کنید، زیرا ترکیب بعضی از داروهای دیگر ممکن است خود حاوی سایمتیکون باشد. در صورتی که استفاده از یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، دارو را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی معمول که پزشک تعیین کرده است، بازگردید. دارو را دقیقا مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید. اگر با وجود مصرف سایمتیکون بهبودی در علائم خود مشاهده نکردید، به پزشک مراجعه کنید. استفاده از این دارو به صورت بیشتر از ۱۲ قطره در روز برای کودک، مجاز نیست. هرگز داروی سایمتیکون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان، تجویز نکنید. از آنجاییکه سایمتیکون ممکن است شما را گیج یا خواب‌آلود کند، برای رانندگی و سایر کارهایی که به هوشیاری بالا نیازمندند، احتیاط کنید. این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید. چنانچه با مصرف این دارو دچار علائمی نظیر تنگی نفس، غش و ضعف (از حال رفتن) شدید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. اگر از این دارو برای بهبود وضعیت گوارش کودک خود استفاده کرده و نتیجه‌ای نگرفتید، باید به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. شاید کودک شما نیاز به تغییر دارو داشته باشد. اگر داروی تیروئید (لووتیروکسین) مصرف می‌کنید، حداقل ۴ ساعت قبل یا بعد، از سایمتیکون استفاده کنید.


درمان دل درد و نفخ شکم نوزاد با راهکارهای طبیعی

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید بدون استفاده از دارو، نفخ شکم نوزاد را بگیرید. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند بهتر است مادر از خوردن غذاهایی که در دستگاه گوارش کودک ایجاد نفخ می‌کنند، خودداری کند. این تنها یکی از راهکارهای ممکن است. در لینک‌های زیر با دیگر روش‌های آسان برای برطرف کردن نفخ شکم نوزاد آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: درمان دل درد نوزاد زیر یک ماه با ۵ راهکار آسان

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتی که تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این‌باره دارید، تجربیات خود را در انتهای همین صفحه در قسمت "ارسال نظر" با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق