حمله به محیط‌بانان کاشمری و دستگیری شکارچیان متخلف


حمله به محیط‌بانان کاشمری و دستگیری شکارچیان متخلف

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر گفت: سه متخلف شکار و صید به محیط‌بانان این شهرستان حمله کردند که عصر روز گذشته دستگیر شدند.

مهدی جمعه‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: پیرو گزارش مردمی مبنی بر تخلفات شکار و صید در ارتفاعات کوه‌سفید اوندر بخش کوهسرخ ماموران بلافاصله به منطقه اعزام شدند و هنگام پایش منطقه، متخلفان با چاقو به محیط‌بانان حمله کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر افزود: سه متخلف، پس از ضرب و شتم و وارد کردن جراحات به دست و صورت ‌دو محیط‌بان، با برداشتن تجهیزات حفاظتی از محل متواری شدند.

وی ادامه داد: صبح روز گذشته دو نفر از متخلفان که سابقه شکار و صید غیرمجاز داشتند، شناسایی شدند و حکم جلب این افراد از مقامات قضایی اخذ گردید.

جمعه‌پور عنوان کرد: شکارچیان متخلف سه نفر و محیط‌بانان دو نفر بودند، حال محیط‌بانان رو به بهبود است. هرچند این دو محیط‌بان هنوز بستری هستند اما اجازه نداده‌ایم خللی در حفاظت از منطقه ایجاد شود به طوری که شب گذشته با حضور فعال محیط‌بانان 5 متخلف شکار و صید غیر مجاز دیگر دستگیر شدند.

وی بیان کرد: متخلفان از سمت تربت‌حیدریه بوده‌اند و صبح روز 13 آذرماه محیط‌بانان حین گشت و پایش منطقه ارتفاعات اسماعیل بلوچ بالاسر ارتفاعات قوچ پلنگ از بخش مرکزی متوجه حضور متخلفان شکار و صید شدند. عصر روز گذشته با اعزام نیروهای کمکی به محل و ردزنی متخلفان زمانی که این افراد قصد خروج از منطقه توسط فردی که به دنبال آنان آمده بود، داشتند پس از دستور ایست خودرو توقیف و تمام افراد دستگیر شدند.

جمعه‌پور عنوان کرد: از این افراد یک راس قوچ وحشی و یک قبضه اسلحه گلوله‌زنی کشف شد که پس از هماهنگی با دادستان تحویل نیروهای‌انتظامی شدند. در این خصوص یک دستگاه خودرو 405 نیز توقیف گردید.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های قانونی لازم از سوی مقامات قضایی صورت می‌گیرد و برخوردها بازدارنده است، بیان کرد: اکنون چهار محیط‌بان در محیط‌بانی پیرعلیا، سه نفر در بخش کوهسرخ و یک نفر در محل اداره مستقر هستند و به طور شبانه‌روزی از منطقه حفاظت می‌کنند.

جمعه‌پور افزود: اکنون این هشت محیط‌بان از 100 هزار هکتار عرصه طبیعی حفاظت می‌کنند که 60 هزار هکتار آن مربوط به اراضی شکار ممنوع سیدمرتضی است. براساس استاندارد هر دو تا سه هزار هکتار باید یک محیط‌بان داشته باشد در صورتی که اکنون 100 هزار هکتار از عرصه‌های شهرستان با هشت محیط‌بان حفاظت می‌شود.

وی اظهار کرد: هر چه تجهیزات و تعداد محیط‌بانان افزایش یابد، وضعیت حفاظت از منطقه بهتر خواهد شد، حفاظت از محیط‌زیست تنها با حضور محیط‌بانان محیط‌زیست امکان پذیر نیست و حضور مستمر مردم در راستای کمک به محیط‌بانان بسیار موثر است.

وی با اظهار تاسف از اینکه برخی اهالی منطقه ناآگاهانه با متخلفان همکاری دارند و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند، افزود: به رغم اینکه عده‌ای به دنبال چپاول محیط‌زیست هستند اما مردم باید آگاهانه با محیط‌بانان همکاری کنند تا متخلفان جرات حضور در منطقه را برای شکار و صید غیر مجاز نداشته باشند.

جمعه‌پور از تشکیل هشت پرونده و تحویل آن‌ها به مراجع قضایی طی 2 ماه گذشته خبر داد و گفت: با وجود تمام مشکلات، محیط‌بانان به طور شبانه‌روزی از تنوع زیستی و حیات وحش منطقه حفاظت می‌کنند. از شهروندان می‌خواهیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف گزارش‌های خود را به طور شبانه‌روزی از طریق سامانه 1540 گزارش دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش