رستمی چرا رقیب بهترین وزنه بردار جهان شد؟/ کیانوش-سهراب؛ جنگ بر سر بلیت توکیو!


رستمی چرا رقیب بهترین وزنه بردار جهان شد؟/ کیانوش-سهراب؛ جنگ بر سر بلیت توکیو!

از میان کیانوش رستمی و سهراب مرادی فقط یک نفر می تواند به المپیک توکیو اعزام شود؛ 2 وزنه برداری که در ریو 2 مدال طلا برای ایران به ارمغان آوردند.

به گزارش "ورزش سه"، کیانوش رستمی از سوی فدراسیون و با پادرمیانی رییس کمیته ملی المپیک بار دیگر مجوز گرفته تا در کنار تیم ملی حضور داشته باشد و با برنامه خودش تمریناتش را دنبال کند. اوت کردن در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ و غیبت در مسابقات جهانی عشق آباد کمی کیانوش رستمی را با وجود داشتن ۲ مدال طلای جهان و ۲ مدال المپیک از نگاهها دور کرده است.


این وزنه بردار دائما در صحبت‌های خود در یکی، ۲ سال اخیر هدفش را کسب مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ عنوان کرده است. رستمی که در المپیک لندن به مدال برنز رسیده بود، با دوپینگ نفر بالاتر خود به مدال نقره رسید. او در المپیک ریو به مدال طلا دست پیدا کرد. حالا اگر کیانوش بتواند در المپیک توکیو به مدال طلا دست پیدا کند، به پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در تاریخ المپیک تبدیل می شود.
این رکورد هم اکنون در اختیار هادی ساعی است که در المپیک ۲۰۰۰ به مدال برنز دست یافت و ۲ دوره بعدی با طلا به ایران بازگشت.

رستمی چرا رقیب بهترین وزنه بردار جهان شد؟/ کیانوش-سهراب؛ جنگ بر سر بلیت توکیو!


اما واقعا چقدر احتمال دارد که کیانوش رستمی به المپیک برود و با مدال طلا بازگردد؟


با تغییرات اوزان وزنه برداری در سال ۲۰۱۸ اوزان المپیکی بدین شکل مشخص شدند: ۶۱ کیلوگرم، ۶۷ کیلوگرم، ۷۳ کیلوگرم، ۸۱ کیلوگرم، ۹۶ کیلوگرم، ۱۰۹ کیلوگرم و ۱۰۹+ کیلوگرم.


کیانوش رستمی که سال ها در وزن ۸۵ کیلوگرم وزنه می زد و همه افتخارات خود در سال های اخیر را در این وزن به دست آورده بود، یا باید چند کیلوگرم وزن کم می کرد و به دسته ۸۱ کیلوگرم می رفت و یا با اضافه کردن وزن خود به ۹۶ کیلوگرم پای می گذاشت. این وزنه بردار راه دوم را انتخاب کرد؛ اما با توجه به حضور سهراب مرادی در این وزن تصمیم کیانوش با تعجب همگان همراه بود.


اولین تجربه کیانوش رستمی در وزن ۹۶ کیلوگرم بازی های آسیایی ۲۰۱۸ بود. او با رکورد ۱۷۵ کیلوگرم دریکضرب به کار خود پایان داد و در حرکت دوضرب اوت کرد! این اتفاق باعث شد تا او در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ هم حاضر نباشد.


از سوی دیگر سهراب مرادی هم در بازی های آسیایی و هم در مسابقات جهانی علاوه بر کسب مدال طلا، رکوردشکنی هم کرد.


این مسائل را بگذاریم کنار اینکه در المپیک ۲۰۲۰ وزنه برداری ایران در بخش مردان فقط ۲ سهمیه دارد. این ۲ سهمیه هم با توجه به قوانین فدراسیون جهانی باید به ۲ وزنه بردار در ۲ وزن متفاوت اعطا شود. در واقع کیانوش رستمی و سهراب مرادی نمی توانند همراه با یکدیگر در وزن ۹۶ کیلوگرم به المپیک توکیو بروند.


در واقع کیانوش رستمی با علم به اینکه باید با سهراب مرادی رقابت کند و برای المپیکی شدن باید بالاتر از او قرار بگیرد، تصمیم به رفتن به وزن ۹۶ کیلوگرم گرفته است. با این حال هم اکنون رکوردهای سهراب مرادی نه تنها با کیانوش رستمی بلکه با هیچ کدام از رقبایش در سطح جهان قابل مقایسه نیست.


اوج رکوردهای کیانوش رستمی که در مسابقات مختلف وزنه برداری به ثبت رسیده، ۱۷۸ کیلوگرم در یکضرب و ۲۲۰ کیلوگرم در دوضرب را به ثبت رسانده است. این در حالی است که سهراب مرادی با ۱۸۹ کیلوگرم در یکضرب و ۲۳۳ کیلوگرم در دوضرب رکورددار دسته ۹۴ کیلوگرم دنیا بود. در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ نیز با توجه به تغییر اوزان او در دسته ۹۶ کیلوگرم، توانست با ۱۸۶ کیلوگرم در یکضرب و ۲۳۰ کیلوگرم در دوضرب به مدال طلا برسد و رکوردهای جدیدی را ثبت کند.

رستمی چرا رقیب بهترین وزنه بردار جهان شد؟/ کیانوش-سهراب؛ جنگ بر سر بلیت توکیو!


فعلا که کیانوش رستمی با رکوردهای قبلی خود حتی نمی‌تواند رقیب نزدیکی به سهراب مرادی باشد. با این حال مشخص نیست چرا رستمی تصمیم گرفته به جای رفتن به یک وزن پایین‌تر رقیب وزنه برداری شود که در چند سال اخیر نه تنها ایران، بلکه علاقه مندان به وزنه برداری در سطح جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.


از ماه آینده سهراب مرادی و کیانوش رستمی در کنار یکدیگر در اردوی تیم ملی تمرین خواهند کرد. آنها هیچ وقت نه رابطه نزدیکی با هم داشتند و نه اختلاف و مشکلی در رفتارشان دیده می‌شود. باید دید این بار رقابت در اردو و مسابقه برای کیانوش و سهراب با رفاقت هم همراه خواهد بود یا خیر؟


به هر حال سهراب مرادی هم که نشان داده بدون توجه به حواشی کار خود را پیش می‌برد، حالا کیانوش رستمی را پشت سر خود می‌بیند. نزدیک به یک سال و نیم دیگر برنده رقابت دوگانه طلایی‌های وزنه برداری ایران در المپیک ریو برای اعزام به المپیک توکیو مشخص خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا