اولین آمبولانس رسمی حیوانات در کشور


اولین آمبولانس رسمی حیوانات در کشور

این روزها صفحات مجازی در اینستاگرام و سایر پیام رسان‌ها‌ پر شده از افرادی که خود را مدافع حقوق حیوانات می‌دانند و در این بین کم نیستند سلبریتی‌ها‌یی که شعار حیوان دوستی سر می‌دهند اما کسانی که به طور واقعی دوستدار حیوانات باشند و خود جوش برای کمک به آن‌ها‌ تلاش کنند بسیار کم هستند! کمیل شهامت دوست، متولد ۱۳۶۳ ساکن تهران یکی از افرادی است که به صورت خودجوش برای کمک به حیوانات اقدام می‌کند و این کار را بدون حمایت‌ها‌ی دولتی و کسب در آمد صرفا با کمک‌ها‌ی مردمی انجام می‌دهد اما موضوع جالب این است که کمیل برای کمک به حیوانات یک آمبولانس مخصوص آن‌ها‌ تهیه و تجهیز کرده است. موضوعی که در کشور ما برای نخستین بار است که اتفاق می‌افتد و با واکنش‌ها‌ی مختلفی از سوی مردم رو به رو شده است. در ادامه گفت‌وگوی آفتاب یزد با کمیل شهامت دوست را می‌خوانیم.

کمی درباره اقداماتی که درخصوص حیوانات انجام می‌دهید توضیح دهید؟

کار ما امداد، نجات و درمان این حیوانات است، مردم در خصوص این حیوانات به ما اطلاع رسانی می‌کنند و ما برای درمان آنها اقدام می‌کنیم. ساز و کار به این صورت است که مردم طی سال‌های اخیر به حیوانات و محیط زیست علاقه مند شده و نسبت به حیوان آزاری حساسیت نشان می‌دهند، از این رو عکس‌ها‌ی مربوط به حیواناتی که مورد آسیب قرار گرفته‌اند را در فضای مجازی به صفحه‌ها‌ی حامی حیوانات می‌فرستند و ما از طریق رصد فضای مجازی از وجود حیوانات آسیب دیده مطلع می‌شویم و برای کمک به آنها اقدام می‌کنیم. البته من شماره تماسم را در صفحه اینستاگرامی ام قرار داده ام و کسانی که دنبال کننده صفحه من هستند اگر از موضوع اینچنینی باخبر شوند حتماً برای من عکس و مشخصات حیوان را می‌فرستند و من به‌اندازه‌ای که در توانم است برای کمک به حیوانات اقدام می‌کنم.

موسسه حمایتی‌ای که در صفحه اینستاگرامتان درباره آن صحبت کرده اید به چه صورت است و چه کارکردی دارد؟

نزدیک به یک سال است که ما موسسه‌ای تحت عنوان موسسه حامی حیوانات و محیط زیست راه‌اندازی کرده‌ایم که به واسطه آن به حیوانات آسیب دیده کمک می‌کنیم. این موسسه ثبت شده و کاملاً قانونی است. تا قبل از ثبت موسسه و گرفتن مجوز‌ها‌ی لازم، ما به همین منوال امدادرسانی به حیوانات را انجام می‌دادیم اما از یک سال پیش تا کنون با مجوز و زیر مجموعه این موسسه اقدام به امداد رسانی می‌کنیم. ما با توجه به اقدامات گسترده و وسیعی که در حوزه کمک به حیوانات طی سالیان گذشته داشتیم، در نظر داشتیم تا یک کار رسمی را آغاز کنیم و به همین دلیل این موسسه را ثبت کردیم و از یک سال پیش تاکنون کارمان را به صورت رسمی انجام می‌دهیم.

از چه زمانی کمک به حیوانات را آغاز کردید؟

من از بچگی به حیوانات علاقه مند بودم و از همان سن کم هم به حیوانات کمک می‌کردم؛ اما فعالیت رسمی ما از حدود هفت سال پیش آغاز شد و در حال حاضر یک سال است که مجوز گرفتیم و زیرمجموعه موسسه حمایت از حیوانات اقدامات امداد رسانی خود را انجام می‌دهیم.

موضوع آمبولانس حیواناتی که در صفحه اینستاگرام‌تان عکس آن را منتشر کرده اید به چه صورت است؟

من همیشه به این موضوع فکر می‌کردم که یک ماشین درست کنم که مخصوص حیوانات باشد، یعنی تجهیزات لازم که در اورژانس و آمبولانس برای انسان‌ها وجود دارد، در یک ماشین برای حیوانات تهیه کنم. به نظرم رسید که آمبولانسی برای حیوانات درست کنم و در حال حاضر نزدیک به یک سال است که ماشین را تهیه و تجهیز کرده‌ام و برایش مجوز گرفته ام. در حال حاضر تنها آمبولانس حیوانات رسمی کشور است که مجوز دارد و مخصوص حیوانات است. تمام امکانات پزشکی برای حیوانات در این ماشین مهیا است.

واکنش مردم نسبت به آمبولانس حیوانات که شما راننده آن هستید چگونه است؟

در چند ماه اول واکنش‌ها‌ خیلی بد بود خیلی از افراد جامعه ما را مسخره می‌کردند خیلی‌ها‌ به ما می‌خندیدند یا حتی به ما توهین می‌کردند اما بودند افرادی که از دیدن این آمبولانس خوشحال می‌شدند و از ما استقبال می‌کردند حتی در برخی از موارد شماره یا راه‌ها‌ی ارتباطی با ما می‌گرفتند، ولی الان که یک سال و نیم است که من با آمبولانس در سطح شهر تردد می‌کنم خیلی رفتارها متفاوت شده است. در برخی از موارد ماشین را در اماکن شلوغ و محل‌های پر رفت و آمد پارک می‌کنم تا در معرض دید عموم باشد.

هدف شما از این کار چیست؟

من عاشق حیوانات هستم چون آنها زبان ندارند که دردشان را بیان کنند به نظر من ما باید همانطور که به انسانها کمک می‌کنیم به حیوانات هم کمک کنیم و زبان آنها باشیم. مسئولین که به این حیوانات رسیدگی نمی‌کنند بنابراین بهتر است خودمان به فکر این بچه‌ها باشیم.

حوزه فعالیت تان کجا است؟

ما در همه کشور اقدامات مربوط به امداد و نجات حیوانات را انجام می‌دهیم اما حوزه فعالیت ما بیشتر در تهران، کرج و حومه است.

بعد از اینکه حیوانات آسیب دیده را پیدا می‌کنید آنها را کجا برده و چه اقداماتی برای آنها انجام می‌دهید؟

آنها را به بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های دامپزشکی منتقل می‌کنیم اما انتقال آنها به بیمارستان یا کلینیک بستگی به حال حیوانات دارد اگر آسیب آنها جدی نباشد به کلینیک منتقل می‌شوند اما اگر آسیب دیدگی شدید و جدی باشد به بیمارستان‌ها‌ی شبانه روزی دامپزشکی منتقل می‌شوند. همه بیمارستانهای دامپزشکی شبانه‌روزی هستند.

خرج و مخارج مربوط به رسیدگی به حیوانات را از کجا تامین می‌کنید؟

۹۰ درصد خرج و مخارج از کمک‌ها‌ی مردمی تهیه می‌شود. از آنجایی که ما سالیان دراز است که در راستای کمک به حیوانات اقدام می‌کنیم مردم به ما اعتماد دارند و کمکهای خود را برای حیوانات به حساب ما واریز می‌کنند. مردم می‌بینند که ما تا چه‌اندازه برای کمک به حیوانات تلاش می‌کنیم. فیلم‌ها‌ی مربوط به رسیدگی به حیوانات از لحظه اول تا زمان بهبود آنها را در صفحه اینستاگرام من منتشر می‌شود از همین رو مردم به ما اعتماد دارند. اگر مردم نباشند ما هم نیستیم.

آیا تاکنون کمکی از جانب مسئولین یا سلبریتی‌ها‌ به شما شده است؟

تاکنون هیچ کمکی از جانب هیچ مسئولی به ما نشده است؛ سلبریتی‌ها‌ هم در بهترین حالت صفحه اینستاگرامی ما را به مردم معرفی می‌کنند تا مردم در صورت علاقه بتوانند عضو صفحه ما شده و ما را در کمک به حیوانات یاری کنند، ولی ما هیچ کمکی از مسئولین، ارگانها و سازمانها تاکنون دریافت نکردیم و همه مبالغ از کمک‌ها‌ی مردمی تامین می‌شود.

آیا از این راه درآمد کسب می‌کنید؟

نه، ما هیچ درآمدی از این کار نداریم، شغل من فروش پخش لوازم آرایشی است و من هیچ گونه درآمدی از این کار کسب نمی‌کنم بلکه در کنار کارهای روزانه ام وقت‌ها‌ی آزادم را صرف کمک به این حیوانات آسیب دیده می‌کنم.

وضعیت حیوان آزاری را در کشور چگونه می‌بینید؟

حیوان آزاری در کشور بسیار زیاد است اما کم کم در حال فرهنگ سازی این موضوع هستیم، با توجه به اینکه اطلاع رسانی در این خصوص به صورت گسترده در فضای مجازی صورت می‌گیرد، فرهنگ‌سازی در رابطه با حیوانات و کمک به آنها نیز در حال افزایش است. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که حداقل حیواناتی که در سطح شهر تهران و حومه آن مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند را کمک کنیم تا بهبود پیدا کنند.

aftabeyazd​.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر