نقش مسئولان در هموار کردن مسیر ظهور و انس مردم با امام زمان(عج)


نقش مسئولان در هموار کردن مسیر ظهور و انس مردم با امام زمان(عج)

سرآغاز حکومت جهانی حضرت حجت(عج)، اجرای عدالت براساس دین است که به کارگزارانی عادل و نیکوکار نیاز دارد، لذا مسئولان و سیاسیون نظام باید برای برقراری عدالت در جامعه تلاش کنند و ابتدا خود عادل باشند.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: بنابر روایات بر جای مانده از معصومان علیهم السلام انتظار برای فرج امام عصر(عج) عمل است نه صرفاً حالت روحی و قلبی چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «أفضل أعمال شیعتنا انتظار الفرج»؛ این یعنی انتظار آن دولت موعود و زمینه سازی برای فرج حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه با دست روی دست گذاشتن و عمل نکردن نمی شود.

بی تردید عمل منتظرانه برای آنها که مسئول اند و در رقم خوردن سرنوشت کشور و ملت سهم دارند، پررنگ تر است و ای بسا منتظر بودن آنها است که رنگ انتظار به سبک زندگی مردم جامعه می زند.

از این رو، نقش سیاسیون و مسئولان نظام در زمینه سازی برای ظهور را با تنی چند از نمایندگان مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به بحث و بررسی گذاشته ایم که به حضورتان تقدیم می شود:

منفعت طلبی برخی از مسئولان، مردم را از ظهور دور می کند

نقش مسئولان در هموار کردن مسیر ظهور و انس مردم با امام زمان(عج)

آیت الله «سید محمدمهدی میرباقری» در تشریح نقش مسئولان و سیاسیون در زمینه سازی برای ظهور و حرکت به سمت دولت موعود، اظهار کرد: بنا بر روایات، ظهور امام زمان(عج) به آمادگی مردم بستگی دارد، پیامبر(ص) نیز زمانی مبعوث شدند که مردم آماده بودند، استعداد و ذهن مردم آن زمان از یک سو با افزایش ظلم و ستم و از سوی دیگر با نزول کتب مقدسی همچون تورات و انجیل آماده بعثت پیامبر(ص) بود.

نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای ظهور امام زمان (عج) مردم علاوه بر آمادگی باید از وضعیت جامعه سرخورده باشند، تصریح کرد: سرخوردگی مردم در پی ظلم، فساد، تبعیض و مستقر شدن مستکبران در جهان است که امروز تقریبا این مهم در دنیا رخ داده است، به طور مثال چندسال قبل در آمریکا جنبش 99 درصدی ها علیه یک درصد سرمایه دار این کشور و ظلم های آنان قیام کرده بود و این روزها نیز در فرانسه و دیگر شهرهای اروپا مردم به نشانه اعتراض به ظلم و فاصله طبقاتی در خیابان ها تجمعاتی دارند و همگی آنان آماده برقراری یک عدالت گسترده هستند.

آیت الله میرباقری اضافه کرد: زمانی که امام زمان (عج) ظهور می کنند، بعد از نمازگزاردنِ عیسی بن مریم(ع) پشت سر ایشان، مسیحیان اولین نفراتی هستند که به ایشان ایمان می آورند، البته مستکبران مخالف این اتفاق هستند زیرا در صورت تحقق ظهور، راه آنان برای ظلم و استکبار بسته خواهد شد، همانند آن که در زمان بعثت پیامبر(ص) جوانان به سرعت ایمان می آوردند اما روسای قبایل مانع بودند.

وی با بیان اینکه مردم باید طعم عدالت امام زمان (عج) را در پی اجرای احکام در جامعه اسلامی بچشند، تاکید کرد: مسئولان کشور باید به گونه ای عمل کنند که مردم بپذیرند تنها اسلام می تواند جهان را نجات دهد، امروز قوانین لیبرالی اروپا درحال شکست است و مردم از آن ناامید شده اند لذا باید در جهان نهادینه شود که اسلام حکومت عدل است که هیچ تبعیضی در آن وجود ندارد و شخص اول جامعه اسلامی با دیگر اقشار مردم تفاوتی ندارد و همگی تسلیم امر خداوند هستند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: مردم باید لمس کنند که حکومت و برنامه های مسئولان صرفا برای خدمت به آن هاست نه برای کسب سود و منفعت؛ امروز نگاه مردم در هر گروهی نسبت به مقام معظم رهبری این گونه است و روش و عملکرد ایشان را قبول دارند و علت این است که ایشان زندگی ساده ای دارند و تنها هدفشان پیشرفت و عزت جامعه است.

آیت الله میرباقری با ارائه راهکارهایی برای قدم برداشتن مسئولان در زمینه سازی ظهور امام زمان (عج)، بیان کرد: مسئولان در گام اول باید به طور کامل از غرب دل بُبرند چنان که قرآن کریم هم می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! یهود و نصاری را ولّی (و دوست و تکیه‌گاه خود،) انتخاب نکنید! آنها اولیای یکدیگرند؛ و کسانی که از شما با آنان دوستی کنند، از آنها هستند؛ خداوند، جمعیّت ستمکار را هدایت نمی‌کند».

استاد خارج فقه حوزه اضافه کرد: یهودیان در گذشته در اروپا منزوی بودند و امنیت نداشتند زیرا اروپایی ها معتقد بودند آنها قاتل عیسی بن مریم(س) هستند اما همین مسیحیان با یهودیان همراه شدند و اسرائیل را ایجاد کردند و آن را خط قرمز خود می دانند تا با کمک یکدیگر صدای حق را در دنیا قطع کنند؛ از این رو وظیفه ما است که راه نفوذ فرهنگی را بر آنها ببندیم.

وی در ادامه تصریح کرد: امام خمینی(ره) نیز همین نگاه را داشتند و همواره بر توجه به دین و خدای متعال تاکید داشتند و می فرمودند که ما وظیفه خود را انجام می دهیم. باید توجه داشت هر جا که دولتمردان کمتر به مسئله دین توجه کردند و به فکر خود بودند موجب دور شدن مردم از دین شدند.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه اسلام برنامه جامعی برای زندگی دارد و به دلیل اینکه برگرفته از کلام و علم خداوند است، هیچگاه با نقص مواجه می شود، تاکید کرد: ما با دارا بودن این برنامه جامع نیازی به غرب و برنامه های آنان مانند سند 2030 نداریم و باید بدانیم هرگونه وابستگی به آنان ما را از خداوند دور می کند و بزرگترین مانع برای زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) است.

نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: براساس روایات آخرالزمانی، در این دوران کفر جایگزین اسلام می شود یعنی وابستگی ها به کفر جهان اسلام را به فساد می کشاند لذا برای حل این مشکلات باید فرهنگ ناب اسلامی را اجرایی کنیم که در این صورت نیز تمام مردم جهان با تاسی و نظاره به ایران اسلامی عاشق ظهور امام زمان (عج) می شوند و با آماده شدن ذائقه دنیا، ظهور رخ می دهد.

وظیفه مسئولان و سیاسیون در تحقق دولت موعود

نقش مسئولان در هموار کردن مسیر ظهور و انس مردم با امام زمان(عج)

حجت الاسلام «احد آزادیخواه» نیز در این باره اظهار کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) در روایتی صفات کسانی را که با ایشان بیعت کرده و جزء کارگزاران حضرت(ع) می شوند، بیان کرده و فرمودند: «این کارگزاران دارای این ویژگی ها هستند؛ دزدی نکنند، زنا نکنند، به هیچ مسلمانی دشنام ندهند، خون حرامی نریزند، آبروی کسی را که احترامش لازم است، لگدمال نکنند، به خانه کسی حمله نکنند و کسی را به ناحق کتک نزنند...».

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حضرت امیر(ع) در ادامه این ویژگی ها بیان کردند: «طلا و نقره و گندم و جو ذخیره نکنند، مال یتیم نخورند، به چیزی که نمی دانند، گواهی ندهند، مسجدی را ویران نکنند، مشروبات الکلی نخورند، جامه حریر و ابریشم نپوشند، کمربند زرّین نبندند، راهزنی نکنند، راه ها را ناامن نکنند، هم جنس بازی نکنند، مواد خوراکی چون گندم و جو را احتکار نکنند، به مقدار اندک خشنود باشند، عطر بزنند، از پلیدی ها دوری کنند، مردم را به نیکی ها فرمان دهند، دیگران را از زشتی ها باز دارند، لباس خشن بپوشند، خاک را بالش خود قرار دهند، در راه خدا آن گونه که شایسته است جهاد کنند.»

وی تصریح کرد: این ویژگی ها باید ملاک و راهنمای عمل سیاسیون و مسئولان کشور باشد که اگر با شرایط روز جامعه آنها را تطابق دهیم، مختصاتی را ایجاد می کند که برخورداری هر یک از مسئولان از آن می تواند موجب دلگرمی مردم و زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) باشد.

آزادی خواه تاکید کرد: چنان که حکومت مهدوی نیز دارای ویژگی ها و ملاک های شاخصی همچون عدل و احسان، استحکام پیوندهای اجتماعی، ساماندهی اقتصادی، برقراری امنیت و رشد عقل و گسترش دانش است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برقراری عدالت یکی از ماموریت های ویژه امام زمان (عج) است چنان که پیامبر (ص) در حدیثی شریف فرمودند: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا؛ زمین را از عدل و داد پر مى‏کند بعد از آن که از ظلم و ستم پر شده باشد».

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر این، می توان گفت سرآغاز انقلاب اجتماعی و حکومت جهانی آن حضرت(عج)، اجرای عدالت براساس دین است و این اجرای عدالت نیازمند کارگزاران و کارکنانی عادل و نیکوکار است لذا مسئولان جمهوری اسلامی نیز برای برقراری عدالت در جامعه باید تلاش کنند و ابتدا نیز باید خود عادل باشند.

نقش مسئولان در هموار کردن مسیر ظهور و انس مردم با امام زمان(عج)

حجت الاسلام «محمد حاج ابوالقاسم» درباره نقش مسئولان در زندگی مردم به سبک انتظار، بیان کرد: هدف اصلی امام زمان (عج) تحقق عدالت و گسترش آن در سراسر جهان است که تحقق این هدف مهم نیازمند زمینه سازی های متعدد در سرزمین های اسلامی و حتی در سرزمین های غیراسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سرزمین های اسلامی خاستگاه اصلی حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است لذا بهترین زمینه سازی و قدمی که مسئولان می توانند برای تحقق و تسریع در ظهور ایشان بردارند، برقراری عدالت در سرزمین های اسلامی است تا با حاکمیت عدالت این خاستگاه اصلی حکومت مهدوی برای جاری و ساری کردن دیگر منویات حضرت بقیه الله الاعظم(عج) در سراسر جهان آماده شود.

حاج ابوالقاسم تاکید کرد: یاران اصلی امام زمان (عج) از همین سرزمین های اسلامی به ویژه شیعیان خواهند بود لذا طبیعتا این افراد در عصر غیبت نیز باید زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) باشند و مدل و ماکتی از حکومت بزرگ مهدوی را در مقیاسی کوچک برپا کنند تا مردم جهان را به سمت امام زمان (عج) مشتاق کنند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که یکی از ملاک ها و معیارها برای زمینه سازی ظهور، همگرایی و تلاش جمعی مردم برای تحقق ظهور است، در این زمینه مسئولان سیاسی کشور چگونه می تواند نقش آفرین باشند و مردم را همراه کنند، تصریح کرد: اولا مسئولان کشور باید مردم را به یاد امام زمان (عج) بیاندازند و نام و یاد حضرت(عج) را زنده کنند و ثانیا باید نمونه ای کوچک از حکومت عدل امام مهدی(عج) را در سطحی پایین تر محقق کنند.

وی اضافه کرد: برپایی یک حکومت با معیارهای ویژه حکومت مهدوی قطعا موجب جلب توجه مردم آزادی خواه جهان می شود.

حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد: حکومتی که داعیه دار زمینه سازی و انتظار برای ظهور امام زمان (عج) است باید بتواند مردم جهان را جذب و جلب کند که در این صورت امر زمینه سازی محقق می شود؛ بنابر این، باید با پدید آوردن حکومتی مشابه حکومت مهدوی و چشاندن شیرینی و حلاوت آن به مردم، دل ها و چشم های جهانیان را به سمت امام زمان (عج) جذب کنیم.

توجه مسئولان به عدالت زمینه ساز ظهور می شود

نقش مسئولان در هموار کردن مسیر ظهور و انس مردم با امام زمان(عج)

«علیرضا ابراهیمی» نیز تصریح کرد: مسئولان همچون مردم به مثابه منتظران ظهورِ امام زمان (عج) دارای وظایف و مسئولیت هایی هستند و از باب پست و مقامی که دارند این مسئولیت بیشتر و پررنگ تر است.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با هدف زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) شکل گرفته است لذا تمامی برنامه ها و اقدامات کشور و مسئولین باید همسو با این هدف کلان و آرمان باشد.

ابراهیمی با بیان اینکه امام زمان (عج) در نخستین گام بعد از ظهور به تشکیل حکومت می پردازند، گفت: تشکیل حکومت اسلامی آرزوی تمامی انبیای الهی بوده است و امام زمان (عج) این هدف را محقق و دولت کریمه را پایه گذاری می کنند و به واسطه آن عدل و داد را حاکم می کنند؛ امروز نیز انقلاب اسلامی به عنوان ماکت و نمونه کوچکی از این دولت بزرگ مهدوی، باید براساس اهداف و برنامه های آن تلاش کند.

نماینده مردم رامیان در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: کمک به مظلومان، برقراری عدالت، مبارزه با ظالم و ... از ویژگی های بارز حکومت مهدوی است که مسئولان انقلاب اسلامی نیز با الگو گرفتن از آن می توانند هم برنامه صحیحی را در کشور پیاده کنند و هم نمونه ای کوچک از این نظام را به جهانیان ارائه کنند تا ان شاء الله همه زمینه ساز ظهور باشیم.

عمل درست مسئولان به وظایف شان، مردم را با امام زمان(عج) مانوس می کند

نقش مسئولان در هموار کردن مسیر ظهور و انس مردم با امام زمان(عج)

«محمد اسماعیل سعیدی» نیز بیان کرد: انتظار واقعی ظهور به معنای زمینه سازی برای تحقق این امر مهم است یعنی زمینه سازی برای ایجاد حکومتی که مجری کامل عدالت خواهد بود.

نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون فرهنگیِ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مسئولان باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا در این کشور زمینه تحقق عدالت ایجاد شود که اگر این زمینه سازی در سطح مورد انتظار محقق شود، قدمی به سوی است.

سعیدی با بیان اینکه مسئولان باید از اقدامات و برنامه هایی که مانع و عامل در تاخیر ظهور است، پرهیز کنند، تصریح کرد: وظیفه اصلی مسئولان و سیاسیون اجرای برنامه ها و اقداماتی به منظور تسریع در امر ظهور است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مسئولان چگونه می توانند مردم را به یاد امام زمان (عج) انداخته و همراه در امر زمینه سازی ظهور کنند، گفت: مسئولان نیاز نیست کاری انجام دهند تا مردم به یاد امام زمان (عج) بیفتند بلکه آنان اگر وظایف خود را به درستی انجام دهند، مردم خود به خود به یاد حضرت حجت(عج) خواهند افتاد.

وی ادامه داد: مشکل امروز کشور این است که برخی از مسئولان توجهی به امام زمان (عج) ندارند و تنها حرف می زنند درحالی که طریقت به جز خدمت خلق نیست/به تسبیح و سجاده و دلق نیست.

سعیدی تاکید کرد: بسیاری از افراد متصورند که عبادت تنها در نماز و تسبیح خلاصه می شود، در صورتی که تمام این اعمال برای خدمت به خلق است، خداوند مخلوقات خود را دوست دارد وگرنه آنان را خلق نمی کرد لذا انتظار او از انسان ها، خدمت به یکدیگر است. لذا اگر مسئولان بتوانند رضایت مردم را در سایه خدمت صادقانه کسب کنند، زمینه برای یاد کردن امام زمان (عج) توسط مردم فراهم می شود و شیعه و سنی درپی این خدمات، به حضرت حجت(عج) که برپا کننده کامل عدالت هستند، توجه می کنند.

نماینده مردم تبریز در خانه ملت در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس برای زمینه سازی ظهور چه قدم هایی می توانند بردارند؟، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس دارای دو وظیفه اصلی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون هستند و یک وظیفه تبعی یعنی پل ارتباطی میان مردم و مسئولین را دارا هستند که اگر به این وظایف خود صحیح عمل کنند، کمک بسیار موثری به زمینه سازی ظهور می کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی تراکتور مشخص شد