بازی درمانی ترس کودکان، یک روش مناسب


بازی درمانی ترس کودکان، یک روش مناسب

بازی هایی که در آنها، کودکان یک شغل را بازی می کنند، یک راه ایده ال برای بهبود مهارت های اجتماعی و رشد قابلیت های تعامل با جامعه بشمار می روند.

بازی هایی که در آنها، کودکان یک شغل را بازی می کنند، یک راه ایده ال برای بهبود مهارت های اجتماعی و رشد قابلیت های تعامل با جامعه بشمار می روند. یکی از آنها بازی در نقش دکتر یا به اصطلاح " دکتر بازی " است که ضمن افزایش قوه تخیل و تقویت مهارت های اجتماعی، به کودک کمک می کند تا بر ترس خود غلبه کند؛ محدودیت ها را درک کند و با چالش ها درگیر شود. این بازی ها مطمئنا به والدین نیز کمک میکند.
تخیلات کودک شما در واقع سلاح شماست. دکتر بازی یک روش مناسب برای کم کردن ترس کودکان از دکتر و آماده کردن او برای چکاپ های سالانه است. در واقع شما با این کار هم با کودک خود ارتباط برقرار کرده اید و هم به او کمک کرده اید تا ترس های خود را مدیریت کند.

بیماران چه کسانی هستند؟
برای این کار می توانید از اسباب بازی های حیوانات کمک بگیرید. البته خودتان را در انتخاب اسباب بازی محدود نکنید. اسباب بازی های شخصیت های سوپرقهرمان، کاراکترهای تخیلی و هر نوع اسباب بازی که کودک بتواند با آن بازی کند.

فضای مناسب ایجاد کنید
شبیه سازی مراکز درمانی و محیطی که پزشکان در آن کار می کنند؛ با اهمیت است . حتی قسمتی از اتاق را به عنوان اتاق انتظار در نظر بگیرید. روی تخت یک پتو یا ملحفه سفید پهن کنید و کنار آن صندلی بگذارید. برای وارد شدن بیمار و نوبت بعدی، کودک باید درب بزنید و یا اگر به زنگ دسترسی دارید؛ زنگ بزند . این نوع بازی و سرگرمی ها برای آموزش نوبت و صف برای کودکان عالی هستند.

ابزاری که به آن نیاز ندارید
انواع ابزارهای پزشکی اسباب بازی در بازار موجود است. برای شروع از این نوع اسباب بازی ها استفاده نکنید . می توانید از یک خلال دندان به عنوان وسیله جراحی استفاده کنید. به محضی که از اسباب بازی های مشابه با تجهیزات پزشکان استفاده کنید، تخیلات و خلاقیت کودک را محدود کرده اید. اگر می خواهید کودکتان را با ابزار پزشکی که در یک ویزیت استفاده می شود، آشنا کنید؛ از یک چراغ قوه برای معاینه گوش و چشم و از یک گوشی پزشکی استفاده کنید.

به کودکان دیگر نیز در بازی نقش بدهید
یکی دیگر از راهکاری فوق العاده، نقش دادن به کودکان دیگر (می تواند خواهر و برادر یا همکلاسی باشد) به عنوان دستیار پزشک است. شما می توانید آنها را به سمت دیگر اتاق بفرستید تا برخی ابزارها یا کارهای دیگر را انجام دهند. آنها برای این کار فوق العاده هستند و گاهی نیز برای بهبود حال بیماران پیشنهادات خیلی خوبی می دهند!

نقش های کودکان را تغییر دهید
اگر چه پیشنهاد ما این است که خودتان (یک بزرگسال) به عنوان یک دکتر بازی کنید؛ اما در انتخاب نقش آزاد هستید. بزرگترین کودک شما می تواند دکتر بشود و خانواده را معاینه کند. بازی هایی که در آنها یک شخصیت بازی می شود(مانند دکتربازی) ، یک راه بسیارعالی برای آموزش ارتباط و تعامل با دیگران است.

پایان پیروزمندانه
همیشه مطمئن شوید که پایان بازی پیروزمندانه بوده است. به عنوان مثال شترمرغ می تواند راه برود، ماهی می تواند نفس بکشد؛ و کفشدوزک همه ی خال های سیاه خودش را دارد.
کودکان عاشق نمایش دادن قابلیت های بهبود بخشی و درمانی خود هستند و کودکانی که نقش کمک پرستار را نیز بازی می کنند به همان اندازه از یک پایان پیروزمندانه لذت می برند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی