در مورد لگد زدن جنین چه می دانید؟ چرا بعضی جنین ها در شکم مادرشان، کمتر لگد می زند؟ آیا می دانید علت لگد زدن جنین چیست؟ چقدر در طی روز جنین باید لگد بزند تا نشان دهنده سالم بودنش باشد؟ در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام به بررسی لگد زدن جنین می پردازیم و پس از آن به بررسی سوالات رایج و متداولی می پردازیم که اکثر کاربران در مورد لگد زدن جنین از ما می پرسند.

حقایق جالب در ارتباط با لگد زدن جنین

لگد زدن جنین از یک زندگی درون شکم مادر خبر می ‌دهند. این لگدها می‌ گویند که جنین در حال رشد است و به زودی آماده خروج از شکم می ‌باشد. همچنین این لگد ها نشان دهنده‌ سلامت جنین می ‌باشند.

لگد زدن جنین در دوران بارداری

لگد زدن جنین نشان دهنده رشد طبیعی و سلامت جنین می ‌باشد

لگد زدن جنین در دوران بارداری خبر از سلامت نوزاد در رحم می ‌دهد. شما می ‌توانید فعالیت جنین را هنگامی که می ‌چرخد، تکان می ‌خورد یا لگد می زند احساس کنید. علاوه بر اینها، هنگامی که جنین دست و پای خود را می ‌کشد، مادر می‌ تواند حس لرزش را تجربه کند. تمامی این حرکات با گذر زمان ملموس و واضح تر می ‌شوند.

جنین می ‌تواند به محرک های خارجی پاسخ دهد

لگد های جنین می ‌تواند پاسخی به برخی از تغییرات محیطی باشد. تمامی محرک های خارجی از جمله غذایی که می خورید یا صداهای مختلف می ‌توانند منجر به حرکت کودک در داخل رحم شوند.

پاسخ به صدا: جنین در حدود هفته های بیستم بارداری قادر است تا صدا های بم را بشوند و با گذر زمان قابلیت شنیدن صداهای زیر را نیز کسب می‌کند. تمامی این حرکات نشان از سلامت جنین دارد.

پاسخ به غذا: غذایی که مادر در دوران بارداری می‌ خورد می‌ تواند از طریق مایع آمنیونی، مزه های مختلف را به جنین عرضه کند. این مزه ها می ‌توانند منجر به حرکت جنین شوند.

لگد زدن جنین در دوران بارداری

هنگامی که به پهلو می ‌خوابید لگد زدن جنین بیشتر می ‌شود

هنگامی که مادر به پهلو دراز می‌کشد، تعداد ضربات جنین بیشتر می‌ شود. علت این امر افزایش میزان خون رسانی به جنین می ‌باشد که می ‌تواند تعداد ضربات یا حرکات را بیشتر کند.

پروفسور پیتر استون می‌ گوید: هنگامی که مادر به پشت می‌ خوابد، میزان فعالیت جنین کاهش می ‌یابد. بر اساس مطالعات ما کودکان تنها زمانی که مادر به سمت چپ یا راست دراز می‌ کشند، در شرایط فعال قرار می گیرند. هنگامی که مادر وضعیت خود را در خواب تغییر می ‌دهد، میزان فعالیت کودک به سرعت عوض می ‌شود.

لگدها پس از هفته نهم احساس می ‌شوند

در دوران اولیه بارداری هر گونه احساس لرزش در ناحیه شکم می ‌تواند نشان دهنده تکان های جنین باشد. حرکات جنین در حدود هفته های هفتم آغاز می ‌شود که برای مادر این حرکات ملموس نیستند. به طور معمول کودکان پس از هفته نهم بارداری می ‌توانند اندام های محوری ‌شان را تکان دهند که مادر می ‌تواند برخی از این حرکات را احساس کند. لگد زدن جنین در مرحله اولیه را می‌توان از طریق عکس برداری فراصوت به ثبت رساند. پس از هفته بیست و چهارم بارداری مادران می ‌توانند به راحتی لگد زدن جنین را احساس کنند.

لگد زدن جنین در دوران بارداری

کاهش تعداد لگد زدن جنین می ‌تواند نشان دهنده ناراحتی جنین باشد

پس از پایان هفته بیست و هشتم بارداری پزشک به مادر باردار توصیه می ‌کند که تعداد لگد زدن جنین را بشمرد. یک جنین به طور عادی می ‌تواند در طول 2 ساعت، 10 ضربه به مادر وارد کند. کاهش فعالیت جنین می ‌تواند نشان دهنده یکی از مشکلات زیر باشد:

اضطراب مادر یا مشکلات تغذیه

شرایط روحی و جسمانی شما می ‌تواند حرکات جنین را تحت تاثیر قرار دهد. به طور مشابه تغذیه نامناسب نیز می‌ تواند منجر به تکامل ناقص مغز و دستگاه عصبی جنین شود. اگر حرکات جنین را احساس نمی ‌کنید، زیاد آب بنوشید یا در اطراف خانه راه بروید.

گرفتگی جفت

این وضعیت می ‌تواند جریان خون و اکسیژن را به جنین محدود سازد. به این ترتیب جنین نمی ‌تواند به خوبی مراحل تکاملش را طی کند.

پاره شدن پیش از موعد پرده آمنیونی

این وضعیت می‌ تواند منجر به کاهش مایع آمنیونی شود. در نتیجه این اتفاق حرکات جنین کم تر می ‌شود.

هیپوکسی جنین و کاهش لگد زدن جنین

این وضعیت زمانی دیده می ‌شود که بند ناف گره بخورد یا از وضعیت عادی خود خارج شود. در این شرایط اکسیژن کمتری به جنین می ‌رسد.

عکس برداری های فراصوت می ‌تواند ضربان قلب جنین را نشان داده و علت کاهش فعالیتش را مشخص کند.

لگد زدن جنین در دوران بارداری

نگران کاهش لگد زدن در اواخر دوران بارداری نباشید

معمولاً جنین هر از گاهی به مدت 20 الی 40 دقیقه ( تا 90 دقیقه) داخل رحم استراحت می‌کنند. با این حال با گذر زمان و رشد بیشتر جنین، میزان تحرکش کمتر می‌ شود. در نتیجه طبیعی است که تعداد ضربه ها در اواخر دوران بارداری کاهش یابد. لازم به ذکر است که احتمال دارد در این دوران ضربات شدید و دردناکی را در ناحیه زیر دنده هایتان احساس کنید.

حرکات جنین می‌ تواند رفتار کودک در آینده را نشان دهد

بر اساس یکی از مطالعات انجام شده، حرکاتی که جنین داخل رحم دارد می‌ تواند بر رفتار او در دوران اولیه کودکی اش تاثیر بگذارد. با این حال عوامل بسیاری در کنار این حرکات، رفتار کودکان را شکل می ‌دهند.

لگد زدن جنین در دوران بارداری

پاسخ برخی از سوال های رایج در ارتباط با لگد زدن جنین

پس از هفته چندم بارداری می‌توان حرکات جنین را احساس کرد؟

شما می‌توانید اولین حرکات جنین را در حدود هفته‌ هجدهم بارداری احساس کنید. در اولین بارداری حرکات تا هفته بیستم ملموس می شوند اما در بارداری های بعدی این حرکات را می‌توان از هفته شانزدهم احساس کرد. اشکال حرکات جنین با گذر زمان تغییر می ‌کند. تعداد این حرکات می ‌تواند از 16 الی 45 تکان در ساعت متفاوت باشد.

اگر حرکات جنین کاهش پیدا کند، چه کار باید کرد؟

هر گونه تغییری در تعداد حرکات را نادیده نگیرید و با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند با توجه به مرحله بارداری راه کار های مناسبی ارائه دهد:

حدود هفته بیست و چهارم: اگر تا هفته بیست چهارم هیچ گونه حرکتی را احساس نمی‌ کنید با پزشکتان تماس بگیرید. عکس برداری فراصوت می ‌تواند سلامت جنین را در این دوره تائید کند. بین هفته های بیست و چهارم و بیست و هشتم: در این دوره پزشک برای شما آزمایشاتی مثل فشار خون، اندازه‌گیری رحم و سنجش سطح پروتئین در ادرار را تجویز می ‌کند. عکس برداری های فراصوت نیز در این دوره توصیه می ‌شود. پس از هفته بیست و هشتم: در این دوران یک چک آپ کامل پیش از تولد در کنار پایش ضربان قلب به مدت 20 دقیقه توصیه می ‌شود. با کمک عکس برداری فراصوت می‌توان میزان مایع داخل کیسه آمنیونی، اندازه رحم و جنین را مشاهده کرد. چه زمانی باید نگران حرکات جنین شد؟ جنین در طول 2 ساعت کمتر از 10ضربه وارد می ‌کند. پاسخ جنین به محرک های خارجی مثل صدا یا غذا کاهش می ‌یابد. در طول 2 روز پی در پی حرکات جنین کاهش یافته است.

لگد زدن جنین در دوران بارداری

چرا تعداد لگد زدن جنین در شب افزایش می‌یابد؟

جنین الگوهای حرکتی خاصی را در رحم دنبال می‌ کند. در روز شما درگیر فعالیت های متفاوتی هستند، در نتیجه هنگامی که حرکات شما در طول شب کمتر می‌شود جنین آگاه شده و تکان بیشتری می‌ خورد.

همچنین جنین می ‌تواند به صدا نیز پاسخ دهد. به همین خاطر سکوتی که در هنگام خواب وجود دارد، می‌ تواند در جنین ایجاد پاسخ کند.

در چه مواقعی حرکات جنین کم تر احساس می‌شود؟ در زمان فعالیت مادر، حرکات جنین احساس نمی‌ شوند. اگر جفت در مقابل رحم قرار بگیرد به احتمال زیاد حرکات جنین را حس نخواهید کرد. هنگامی که پشت جنین روبروی دهانه رحم باشد، تعداد لگد ها کاهش پیدا می‌کند. آیا لازم است که هر روز تعداد ضربات جنین شمارش شود؟

اگر در حال تجربه یک دوره بارداری عادی هستید، نیازی ندارد که هر لحظه حرکات جنین را بشمارید. با این حال اگر به مدت چند ساعت یا چند روز حرکتی احساس نکردید، لازم است که پس از صرف غذا یا هنگام خواب، تعداد لگد ها را شمارش کنید.