عمر برای شناخت زیبایی در آسمان کوتاه است


 عمر برای شناخت زیبایی در آسمان کوتاه است

  کوروش محمدپوریکی از کارشناسان نام‌آشنای هواشناسی در جعبه جادویی تلویزیون است.وی علاوه بر کارشناسی هواشناسی در زمینه شعروادبیات هم فعالیت دارد.

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

کوروش محمدپور یکی از کارشناسان نام‌آشنای هواشناسی در جعبه جادویی تلویزیون می باشد که آسمان سیاست در کشور را بررسی می کند. وی بعد از گرفتن لیسانس، بر آن شد در رشته فوق لیسانس هواشناسی هم درس بخواند. این کارشناس هواشناسی با چهره شناخته شده اش در قسمت های گوناگون خبری نگاه همه را به خود و گزارشش از آب و هوا خیره می کند. از سال 83 به عنوان کارشناس هواشناسی به تلویزیون آمد و اجرایش با صدای چشمگیرش سبب محبوبیت او شد.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه سالی در سازمان هواشناسی مشغول به کار شدید؟

** کورش محمدپور هستم کارشناس ارشد آب و هواشناسی، من از سال ۸۲ وارد سازمان هواشناسی شدم و از سال ۸۳ به تلویزیون و شبکه خبر وارد شدم و از همان سال تا کنون در خدمت مردم عزیزم هستم. در حال حاضر ۱۴ سال است که مجری گزارش هواشناسی شبکه خبر هستم.

 عمر برای شناخت زیبایی در آسمان کوتاه است

چطور شد که جلوی نقشه های هواشناسی در تلویزیون ایستادید و اخبار هواشناسی را اجرا کردید؟

** در سال ۸۳ در شبکه خبر تکنیک پخش گزارش های هواشناسی به صورت کروماکی بود و نقشه های هواشناسی بصورت مجازی و پرده سبز نمایش داده می شد و حدود ۱۴ سال پیش استارت این کار زده شد و خداروشکر تا به حال توانستیم با کمک همکاران شبکه خبر و هواشناسی این مجموعه را پیش ببریم.

قبل از آنکه خودتان کارشناس و مجری اخبار هواشناسی شوید چقدر به اخبار هواشناسی اعتماد می کردید؟
** خوب در آن زمان مثل امروز تکنولوژی سرعت پیشرفت نداشت و قاعدتا درصد خطا در اعلام پیش بینی ها در تمام دنیا ضعیف تر از امروز بود،در نتیجه درصد موفقیت پیش بینی ها مثل امروز نبود و گزارش ها هم بر طبق همین پیش بینی ها بود،اما امروز با رشد تکنولوژی ، کارشناسان برجسته مرکز پیش بینی و توانمندیهای سازمان هواشناسی درصد موفقیت و صحت پیش بینی ها رشد قابل توجهی داشته،البته باید به این نکته اشاره کنم که در دهه های گذشته با اینکه دانش تکنولوژی و ارتباطات به گستردگی امروز نبود اما با همان امکانات وقت، کارشناسان مرکز پیش بینی با تمام توان پیش بینی های موفقی را در کارنامه سازمان به یادگار گذاشته اند.

مهم است مخاطب رسانه، پیش بینی وضع هوا را از زبان چه کسی بشنود؟
** فکر نمی کنم در گزارش های هواشناسی و خبری ، شخص مجری اهمیتی داشته باشد،مهم اطلاع رسانی و مطلبی است که باید درست ، کامل و جامع و قابل فهم عامه مردم ارائه شود ،تلویزیون رسانه ارتباط جمعی و اطلاع رسانی است و در درجه اول خبر و اطلاع رسانی اهمیت دارد، این درست نیست که بنده برای دیده شدن از وظیفه اصلی خود که اطلاع رسانی به مخاطب است فاصله بگیرم و این موضوع در درجه دوم اهمیت برای من قرار بگیرد.برنامه سرگرمی با برنامه رسمی متفاوت است.

 عمر برای شناخت زیبایی در آسمان کوتاه است

اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار می دهید چقدر داغ و تازه از تنور بیرون آمده است؟

** تمامی اطلاعاتی که از من و همکارانم در شبکه های رادیویی و تلویزیونی ارائه می شود لحظه ای و برخط است و جز به جز بر طبق آخرین بررسی های انجام شده در مرکز پیش بینی است.

سبک و اجرای کارشناسان هواشناسی در کشور ما چند سالی است تغییر کرده و به نظر جذاب تر شده است. آیا الگو برداری خاصی از نحوه اجرا در سایر کشور ها صورت گرفته است؟

** خوب بدلیل تنوع گرافیکی ، ارتقاء مدلهای عددی و نقشه های هواشناسی ، تلاش شبکه های تلویزیونی در انعکاس زیباتر گزارش هواشناسی و ازطرفی اجرای مجریان هواشناسی دست بدست هم داده تا تنوع جالب تری نسبت به گذشته در گزارش ها دیده شود، البته باید به این نکته توجه داشت که در هر کشوری مجریان تلویزیونی قالب فرهنگی و بیان تکنیکی همان اقلیم را دارند که متناسب با آن فرهنگ است و قابل پذیرش،اما به نظر بنده نباید هر کلام و هر فیگوری را در بیان گزارش هواشناسی ارائه کرد زیرا شاید برخی از واژه ها و جملات در کوتاه مدت جالب باشد اما باید دید جامعه تا چند سال تاریخ انقضا برای آن تعیین می کند، هر گزارشی معنا و قالب استانداردی دارد که همیشه آوانگارد بودن و شکستن قاب های کلاسیک موفقیت آمیز نیست.

در حال حاضر مدت زمانی که می توانید وضع هوا را با درصد خطای کمتری پیش بینی و اعلام کنید و با شهامت هم پای حرفتان بایستید، چقدر طولانی تر شده است؟
** من در سالهای گذشته این جمله را بارها گفته ام که ما پیش بین هستیم نه پیشگو، همیشه پیش بینی وضع هوا در تمام دنیا با درصدی خطا همراه است اما در سالهای اخیر با پیشرفت های تکنولوژی و ارتقا تجارب کارشناسان مرکز پیش بینی به طور حتم دقت ها بالاتر و در نتیجه گزارش ها نتیجه بهتری را به خود دیده است،معمولا در گزارش هواشناسی با توجه به اینکه هر روز پخش دارد، گزارش های بیش از چند روز و یک هفته برای مخاطب قابل استفاده نیست، سازمان هواشناسی توان ارائه پیش بینی روزانه،هفتگی،ماهانه،فصلی و بلند مدت در حوزه های متنوع از جمله هوانوردی ، کشاورزی،آب،خشکسالی،اقلیمی و امثالهم را داراست.

چقدر به آسمان نگاه می کنید؟

** به دلیل فعالیت های هنری که دارم معمولا نگاهم به آسمان است و از آن یاد می گیرم و زندگی می کنم زیرا آنقدر زیبایی در آسمان وجود دارد که عمر برای شناخت آن بسیار کوتاه است.

از زاویه دید شما، بسته خبری آب و هوا بیرون از حوزه خبر هم در قالب یک برنامه روتین مستقل، زمینه و ظرفیت جذب و همراهی مخاطب را دارد؟
** بله در این زمینه کارهای بسیاری می توان انجام داد که تا امروز برنامه هایی نیز تهیه و تولید شده به طور مثال بنده مجموعه برنامه ۳۰ قسمتی معادله را با موضوع بررسی پدیده های هواشناسی تولید کردم و مورد توجه مخاطبین قرار گرفت،در آن مجموعه بنده نویسنده و تهیه کننده بودم، پس از آن مجموعه ۴۰ قسمتی بصورت زنده به نام توصیه های هواشناسی کشاورزی را تولید کردم که در آن مجموعه برنامه بنده محری و تهیه کننده بودم،به جرات باید بگویم آنقدر این مجموعه مورد اقبال مخصوصا کشاورزان قرار داشت که در هر روز ما بیش از ۷۰۰ پیام در روابط عمومی داشتیم، مجموعه بعدی که تهیه کننده و مجری آن بودم اقلیم نام داشت که بررسی خشکسالی، آبهای سطحی، بیابان زایی، و موضوعات پیرامون بود که با حضور پرفسور کردوانی در شبکه خبر اجرا میشد.متاسفانه در این مسیر هیچکس مشوق و پشتیبان من نبود و کاملا شخصی و در مجموع با گروه دو الی سه نفره این کارها با این حجم مخاطب ارائه می شد.

جایی که دوست داشته باشید همواره از وضع آب و هوایش با خبر باشید؟
** من طبیعت را دوست دارم و به نظر من اقلیم زیباست چه کویر باشد چه جنگل،چه در زیر زمین باشد چه در قله کوه، من در گزارشهایم تک تک استانهای ایران را دوست دارم زیرا مجموع تنوع اقلیمی ایران در کمتر کشوری در جهان یافت می شود.

 عمر برای شناخت زیبایی در آسمان کوتاه است

شما اشاره به فعالیت های هنری کردید غیر از تهیه کنندگی و برنامه سازی در تلویزیون چه فعالیت دیگری داشته اید ؟
** فعالیت من در حوزه برنامه سازی بدلیل داشتن مدرک بین المللی کارگردانی سینما و شناخت کاملی از فیلم سازی و برنامه سازی است، من دوره متوسطه را در هنرستان صداوسیما گذراندم و از اولین فارغ التحصیلان دوره های تلویزیونی آن مرکز بودم، پس از آن چندین تاتر را در مرکز تاتر شهر کارگردانی کردم و در جشنواره های متعددی چه تاتر و چه فیلم شرکت کردم، فعالیت موازی من در آهنگسازی و موسیقی هم مکمل درست و خوبی برای فعالیت در برنامه سازی بود. آهنگسازی ۱۰ فیلم و سریال را در کارنامه خود دارم، از آن جمله میتوانم به آهنگسازی فیلم سینمایی ناشناس با بازی امین تارخ و شهاب حسینی اشاره کنم،آهنگسازی فیلم تا اول مهر، آهنگسازی سریال تلنگر در شبکه یک سیما، آهنگسازی نماهنگ حقیقت سرخ،آهنگسازی نماهنگ ایران کالا، آهنگسازی فیلم حاجی فیروز، آهنگسازی فیلم مسافر، آهنگسازی قطعاتی برای خواننده های مختلف،آلبوم اخیرم که وارد بازار شده آهنگسازی برای آلبوم رازونیاز هست که در تیراژ قابل توجهی به بازار آمده است.

فکر نمی‌ کنید فقط استفاده از یک مجری ـ کارشناس ثابت باعث جلب بیشتر اعتماد مردم و در نتیجه ممتاز ‌شدن موقعیت این آیتم در رسانه ‌شود؟
** در چند سوال پیشین هم عرض کردم مجری هواشناسی پیش بینی نمیدهد و باید بررسی های گروهی در مرکز پیش بینی را انعکاس دهد و اعتماد مخاطب بطور حتم به سازمان هواشناسی است نه بنده و امثال بنده،ما گزارش را ارائه می کنیم زیرا وظیفه ما این است.

 عمر برای شناخت زیبایی در آسمان کوتاه است

شما در زمینه شعروادبیات هم فعالیت دارید؟

** بله بنده دو کتاب شعر در بازار دارم به نام های تاخ و بید مجنون، در برخی از آهنگ ها نیز بعنوان ترانه سرا آثاری را ارائه کردم.

بعنوان سوال آخر چه چیزی را دوست دارید به مخاطب بگویید؟

** امیدوارم در این ۱۴ سال که در خدمت هموطنان عزیزم بوده ام از کار من رضایت داشته باشند و آرزو می کنم توانسته باشم با فعالیت های هنری ام لحظات آرام و زیبایی را برای آنان ترسیم کرده باشم. زیباترین و شایسته ترین آرزوها را که نگاه پروردگار است برای مردمم آرزو می کنم.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا