دغدغه هایی از جنس دانشجویی


دغدغه هایی از جنس دانشجویی

سنندج - ایرنا - دیروز (16 آذر) به نامشان بود، هر چند خودشان می گویند این روز و روزهایی از این جنس به کام شان نیست، اما هنوز به همان رسالت اصلی خود پایبند هستند و دنیا را طور دیگری می خواهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شلوغی سالن دانشکده علوم انسانی حکایت از خبری دارد، هر چه به سمت تالار مولوی می روم همهمه و شلوغی ها بیشتر می شود، امروز بعضی ها لباسب متفاوت به تن دارند، لباس های محلی کُردی که دانشجویان دختر نیز به تن کرده اند محیط آموزشی را از روزهای دیگر متفاوت کرده است.
کم کم همه می رسند و دیگر جایی برای سوزن انداختن نیست، حتی جا برای نشستن هم نمانده و برخی یا سر پا ایستانده و یا روی زمین نشسته اند، هر چه باشد، روز آنها است.
بر خلاف همه برنامه ها، سخنران ها آغاز گر نیستند و برنامه با موسیقی آغاز می شود، گروه موسیقی هم از خود دانشجویان است که می نوازند.
سخنرانی مسئولان که به پایان رسید تریبون به نمایندگان تشکل های دانشجویی رسید تا حرف دل شان را بزنند و البته حرف دل همه همجنس هایشان را.

** از مسئولین جناحی بگذرید
مسئول بسیج جامعه دانشجویی دانشگاه کردستان اولین نفری بود که برای قرائت بیانیه پشت تریبون رفت و گفت: تا زمانی که شعار حق طلبی ابزار دست دشمنان باشد، امنیت ملی کشور مخدوش خواهد بود و نباید انتظار داشت که چرخ سانتریفیوژها بچرخد.
سید عنایت الله جویباری معضلات جدید اقتصادی، گرانی و فشار و تورم را به پای عملکرد نادرست دولتمردان نوشت و افزود: برجام و مذاکره با آمریکا و اروپا هم نتوانست کاری از پیش ببرد بلکه وضع بدتر هم شد.
وی به کوتاهی مسئولان در حل مشکلات هم اشاره کرد و خطاب به مسئولان اظهار داشت: پرداختن به منازعات حزبی مشکل مردم را حل نمی کند.
این دانشجوی بسیجی تنها راه مقابله و حل مشکلات اقتصادی را تکیه بر اقتصاد مقاومتی و مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست و تاکید کرد: ملت مبارز ایران، داغ سازش با آمریکا را بر دل یاوه گویان می گذارد.

** مسئولینی را که آنسوی مرز سرمایه دارند، نمی خواهیم
مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان دیگر نماینده دانشجویی بود که سپردن کلید حل مشکلات جامعه بدست بیگانگان را اشتباهی بزرگ دانست و گفت: برجام نمونه عینی این ناکامی بود.
ابوالفتحی خطاب به لیبرال ها هم تاکید کرد: ما، کسانی را که زندگی شان در آن سوی مرزهاست و کشور را بخاطر منافع شان میخواهند، نمی خواهیم.
وی بخش دیگری از انتقادش را متوجه نمایندگان مجلس کرد و اظهار داشت: اینها که رای شان را از مردم گرفته اند چرا در هنگام بررسی قانون و بودجه مردم را در نظر نمی گیرند و به فکر جناح بازی و حزب خود هستند؟
ابوالفتحی از مسئولان ارشد استان کردستان هم خواست با روحیه جهادی وارد کار شده و برای بیکاری جوانان استان فکری بکنند نه اینکه برای سرگرمی آنها برنامه های رقص و پایکوبی را بیشتر کنند.
این نماینده دانشجویان به مسئولان دانشگاه هم هشدار داد نظارت خود را بر خوابگاه های پسران بیشتر کنند تا تبدیل به کمپ های ترک اعتیاد نشود و خوابگاه های دخترانه هم به بهانه نظارت محل رفت و آمد آقایان نگردد.

** آموزش کالای بازار مکاره
نوبت به نماینده شورای صنفی دانشگاه کردستان که رسید، گفت: آموزش دانشگاه ها به کلایی قابل عرضه در بازار مکاره تبدیل شده و نه به عنوان جستجوی حقیقت که کلایی بسته بندی شده در خدمت دولتمردان در آمده است.
محمدی از رشد سرطانی دانشگاه های پولی و افت خدمات آموزشی انتقاد کرد و گفت: این بستر تنها به افت علمی و آموزشی در کشور منجر شده است.
وی به تبعیض در پذیرش دانشجو هم اشاره و آن را عامل کاهش ورود دانشجویان به دانشگاه های درجه یک دانست که بر نابرابری آموزشی دامن می زند و یادآور شد: این مساله در کردستان هم مشهود است.
محمدی از سامانه کارورز هم انتقاد کرد و در ادامه گریزی به سیاست پذیرش بی رویه دانشجو بدون پشتوانه در بازار کار را زمینه ای برای بهره گیری از نیروی کار ارزان دانست و گفت: ما می خواهیم دانشجویان در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های کلان بودجه ای دخالت داشته باشند.

** پای کولبران هم به دانشگاه باز شد
مسئول انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان وقتی میکروفن را به دست گرفت، پای کولبرن را به دانشگاه کشید و در بیان مشکلات جامعه اظهار داشت: چند دسته از مردم گرفتاری بسیار زیادی دارند از جمله کارگرانی که نانشان با سیاست های غلط آجر شده و کولبرانی که هیچگاه به رسمیت شناخته نشدند.
مسلم سلیمانی به اختلاس های میلیاردی هم اشاره کرد و گفت: دادگاه هایی که باید با حضور مردم و علنی برگزار می شد همیشه پشت درهای بسته مسکوت ماند و این مشکل جامعه ما است.
سوء مدیریت در بحران زلزله، استفاده نکردن بهینه از زمین های کشاورزی در کردستان با توجه به بیکاری جوانان در حالیکه منابع آبی غنی در استان وجود دارد و بهره گیری نادرست از نفت خوزستان از دیگر مواردی بود که این دانشجو آن را مایه سلب اعتماد مردم اعلام کرد.
سلیمانی افزود: در کشور مدیریت کارآمد نداریم چون تمام جریان ها با بازی های جناحی و سیاسی آمیخته شده است.
وی با انتقاد از تبدیل دانشگاه به بنگاه اقتصادی گفت: دانشگاه ها فقط برای کسب درآمد در حال افزایش ظرفیت های پذیرش هستند تا بیکاران آینده زیادتر شوند.
سلیمانی با بیان اینکه دانشجویان قبلا بهای خود را برای آزادی پرداخته اند، تاکید کرد: خطاب به کسانی که می خواهند جنبش دانشجویی خفه شود، می گوییم: دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد.

** مطالباتی که رنگ و بوی آشپزی داشت
نامه 2 هزار و 100 دانشجوی دانشگاه کردستان هم با کمی پا فشاری و اعمال نفوذ چند نفر از دانشجویان قرائت شد، چون قرار بود این نامه را هم شورای صنفی مطرح کند، اما دانشجویان معترض می خواستند که خودشان قرائت کنند.
افزایش هزینه های تحصیلی و کاهش کیفیت آموزشی، لغو افزایش قیمت 10 درصدی غذای دانشجویی، ارتقای سطح کیفی سلف سرویس ها، برگرداندن ودیعه خوابگاه به دانشجویان و کاهش شهریه خوابگاه و نیز گنجاندن میوه و سالاد در برنامه غذایی دانشجویان از مواردی بود که این دانشجویان در این نامه خواهان تحقق آن بودند.

** آقای نماینده دست به جیب شد
در ادامه این مراسم بیانیه کانون های پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم حول مطالبه و احقاق حقوق دانشجویان قرائت شد و سیاست های خصوصی سازی دانشگاه ها را به چالش کشید.
سید احسن علوی نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی وقتی درد دل دانشجویان را شنید، دست به جیب شد و 100 میلیون تومان برای ارتقای کیفیت غذا و سرویس های دانشجویان اختصاص داد.
دانشگاه کردستان بیش از 9 هزار دانشجو در 30 رشته دکتری، 104 رشته کارشناسی ارشد و 52 رشته کارشناسی مشغول به تحصیل دارد، این دانشگاه همچنین دارای 385 عضو هیات علمی است.
9937/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود