طرح کانون های سلامت محلات در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود


طرح کانون های سلامت محلات در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود

اورنگ ایلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کانون سلامت محله و مجمع سلامت در سطوح محله تا ملی برای پیگیری نیازهای واقعی بهداشتی مردم و مشارکت همگانی در زمینه سلامت در دستور کار قرار گرفته است.وی عنوان کرد:...

اورنگ ایلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کانون سلامت محله و مجمع سلامت در سطوح محله تا ملی برای پیگیری نیازهای واقعی بهداشتی مردم و مشارکت همگانی در زمینه سلامت در دستور کار قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: در این کانون ها از مشارکت جدی و تاثیرگذار قشرهای مختلف مردم برای ارتقای بهداشت جامعه و اجتماعی کردن سلامت استفاده می‌شود.
ایلامی بیان کرد: اجتماعی کردن سلامت یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی استان آن را در اولویت خود قرار داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اجتماعی کردن سلامت یک استراتژی برای تحقق شعار همگانی سلامت است اما برای رسیدن به این مهم دیگر نهاد ها نیز باید کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه پوشش همگانی و دسترسی همه مردم به خدمات سلامت فقط بر عهده وزارت بهداشت نیست بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌تواند برای ارتقای سلامت و شاخص‌ها به اهداف مورد نظر برسد چون 70 درصد مولفه‌های موثر بر سلامت خارج از این مجموعه است.
ایلامی افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان در سال‌های اخیر برای اینکه همه جامعه و نهادهای دولتی و غیردولتی را درگیر موضوع سلامت کند از هیچ تلاشی دریغ نکرده و این مهم را به عنوان یک اولویت خود قرار داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از راه اندازی مجمع خانه مشارکت مردم در سلامت در تمامی شهرستان‌ها خبر داد و عنوان کرد: راه اندازی کانون‌های سلامت محلات در شهرستان‌ها و روستاها، استفاده سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با سلامت برای تامین سلامت مردم استان از جمله جراحان و متخصصان موسسه مرهم در گچساران و موسسه محکم در یاسوج از جمله اقدامات انجام شده در راستای اجتماعی کردن سلامت است.
وی عنوان کرد: کانون سلامت محله به عنوان نقطه شروع مشارکت مردمی در اجتماعی کردن سلامت است که با حضور همه مردم در هر یک از محلات شهر یا روستا تشکیل می شود.
ایلامی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با مجمع خیرین سلامت برای ساخت مراکز درمانی و موسسه نور برای درمان بیماران سرطانی تصریح کرد: سند اجتماعی شدن سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با هدف بررسی عوامل اجتماعی موثر بر آن تدوین شده و باید مورد تایید نهایی وزارت بهداشت قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: ساخت مراکز درمانی و بهداشتی در استان با جذب خیرین سلامت از جمله مرکز بهداشتی منصور خانی کاکان، بوستان باشت و همراه سرای بیمارستان امام سجاد(ع) و تدارک ساخت کلینیک تخصصی بیماران خاص شهید بهشتی در یاسوج نیز برای اجتماعی کردن سلامت بوده است.
ایلامی با اشاره به استفاده از تیم دندانپزشکی سیار برای درمان در روستاهای استان، بیان کرد: هدفمندتر شدن و تقویت شورای سلامت و امنیت غذایی در استان و تمام شهرستان‌ها در این راستا اجرایی شده است.
وی افزود: پیگیری برای برگزاری مجمع استانی اجتماعی شدن سلامت، ساخت سرای سازمان‌های مردم نهاد و خرید اتوبوس سلامت محلات برای بویراحمد، گچساران و کهگیلویه از جمله برنامه‌های در دستور کار است.
ایلامی با اشاره به اینکه مقدمات لازم از طریق استانداری و مدیریت بحران برای خرید این اتوبوس‌ها انجام شده است، گفت: اتوبوس سلامت محلات به تمامی امکانات، پزشک و ماما مجهز بوده و به مردم خدمات لازم از جمله درمان و انجام تست‌های مختلف را ارائه می‌دهند.
وی ابراز کرد: تقویت آموزش سلامت در راستای خودمراقبتی، خانواده مراقبتی و تامین سلامت کارکنان و جامعه و نهادینه کردن مددکاری اجتماعی از برنامه‌های پیش بینی شده برای آینده است.
9928
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان