تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی در ثبات بازار ارز


تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی در ثبات بازار ارز

عامل مهمی که در چند ماه گذشته باعث شده بود بازار ارز با نوسانات زیادی روبرو شود تحریم‌های ١٣ آبان بود و این موضوع در افزایش مخرب نوسانات نرخ ارز تأثیرگذار بود و باعث شد تا مردم از این موضوع وحشت کنند و حتی سرمایه‌های خودشان را به خارج از کشور منتقل کنند

به گزارش بنکر (Banker)، احمد حاتمی یزدی کارشناس بانکی در عصر اقتصاد نوشت؛ در واقع در آن شرایط جو به‌گونه‌ای پیش رفت و این‌گونه القاء شد که با آغاز دور دوم تحریم‌ها، وارد بن‌بست اقتصادی خواهیم شد، اما بعد از سیزده آبان آن بن‌بستی که مورد انتظار امریکا و دیگران بود از بین رفت و هیمنه آن‌ها شکسته شد و زمانی که عرصه واقعی تحریم‌ها مشخص شد مردم متوجه شدند آن‌چنان هم انتظاراتی که از تحریم‌ها مدنظر بود، تاثیرگذار نبود.
در هفته‌های اخیر شاهد کاهش نرخ دلار در بازار هستیم که این کاهش، حاصل تلاش هم‌زمان قوه قضائیه، مجریه و سیاست‌های بانک مرکزی است، علاوه بر این سیاست‌هایی که در این مورد اتخاذ شد باعث شد به این هدف دست یابیم.
در تشریح علت‌های این کاهش باید گفت دلایل مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن حضور مؤثر مقام ناظر در بازار است. بانک مرکزی در دو ماه گذشته عرضه ارز در بازار را در کنترل خود قرار داده است و این مسئله باعث شده تا تحرکات دلالان برای افزایش مجدد نرخ ارز خنثی شود. در روزهای گذشته شاهد بودیم که بعضاً اقدامات جدیدی از سوی سفته‌بازان برای افزایش نرخ ارز انجام شد اما بانک مرکزی با هوشمندی کامل در این زمینه مانع از تکرار تجربه تلخ نوسانات ارزی شد.
اتخاذ محدودیت‌های جدید بانک مرکزی در خصوص نقل و انتقالات پول‌های کلان و قوانین جدید در خصوص چک تضمینی از دیگر اقدامات مؤثر در بازار ارز بوده است.
از سویی دیگر مقابله با دلالان ارز توسط نیروی انتظامی و همچنین اعدام دو نفر از مفسدین فی‌الارض نیز از دیگر موارد تأثیرگذار بر کاهش نرخ ارز و ثبات در این بازار بوده است.
با انجام این اقدامات ، جذابیت بازار ارز برای سرمایه‌گذاری از بین رفته است و تعداد فروشندگان در این بازار افزایش‌یافته است.
روند کاهشی نرخ ارز باعث شد تا آن‌هایی که در پی گرانی دلار اقدام به خرید کرده بودند در جریان کاهش نرخ دلار فروشنده شدند و این موضوع هم به کاهش نرخ دلار کمک کرده است.
درمجموع، نتیجه این اقدامات، مؤثر واقع‌شده است و بازار ارز در شرایط ثبات به سر می‌برد و این مسئله از مواردی است که انتظارات تورمی در بازار را کاهش می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل