پروستات بزرگ در مردان، علائم و روش‌های درمان


پروستات بزرگ در مردان، علائم و روش‌های درمان

پروستات غده ای در سیستم ادراری آقایان است که مایعی را تولید می کند که اسپرم را در طول انزال حمل می کند.

پروستات غده ای در سیستم ادراری آقایان است که مایعی را تولید می کند که اسپرم را در طول انزال حمل می کند. غده پروستات مجاری ادرار یا لوله ای که ادرار را به خارج از بدن حمل می کند، را احاطه کرده است. پروستات بزرگ بدین معنی است که اندازه این غده بیشتر از حالت طبیعی شده است. با افزایش سن، پروستات بزرگ تقریبا در تمام آقایان دیده می شود. پروستات بزرگ با نام هایپرپلازی خوش خیم پروستات نیز شناخته می شود. این بیماری یک سرطان نیست و خطری برای سرطان پروستات محسوب نمی شود.

علت پروستات بزرگ
علت پروستات بزرگ به طور دقیق مشخص نیست. فاکتورهای مرتبط با افزایش سن و تغییراتی در سلول های بیضه ها در رشد غده پروستات و سطح تستوسترون نقش دارند. مردانی که در سن جوانی به علت سرطان بیضه، بیضه های خود را برداشته اند، دچار پروستات بزرگ یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات نمی شوند. همچنین اگر بعد از ابتلا به پروستات بزرگ برداشته شوند، اندازه پروستات کوچک تر می شود.
-پروستات بزرگ یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات تقریبا در همه آقایان با افزایش سن بروز می کند.
-پروستات بزرگ که اندازه آن اندکی افزایش یافته است، در بیشتر آقایان بالای 50 سال دیده می شود.
-90 درصد آقایان در 80 سالگی پروستات بزرگ دارند.

نکته مهم:
فاکتور خطری برای پروستات بزرگ دیده نشده است.
علائم پروستات بزرگ
علائم این بیماری در کمتر از نیمی از آقایان مبتلا بروز می کند.
علائم پروستات بزرگ عبارتند از:
-چکه کردن ادرار در پایان ادرار کردن
-ناتوانی در ادرار کردن
-تخلیه ناکامل مثانه
-بی اختیاری ادرار
-نیاز به ادرار کردن دو بار یا بیشتر در طول شب
-درد حین ادرار کردن یا ادرار خونی
-کندی یا تاخیر در شروع جریان یافتن ادرار
-نیاز شدید و ناگهانی به ادرار کردن
-زور زدن برای ادرار کردن
-جریان ادرار ضعیف

درمان پروستات بزرگ
درمان پروستات بزرگ بر پایه علائم شما و این که این علائم تا چه حد آزار دهنده هستند، انجام می شود. برای درمان این بیماری، پزشک همچنین سایر مشکلات پزشکی را بررسی می کند. اگر بالای 50 سال سن دارید، شما احتمالا دچار علائم پروستات بزرگ شده اید. اما بسیاری از آقایان با پروستات بزرگ، علائم خفیفی دارند و اقداماتی مثل مراقبت از خود می تواند برای درمان این بیماری کافی باشد. اگر پروستات بزرگ دارید، باید سالانه علائم خود و نیاز به درمان جدید را بررسی کنید.
1- دارو درمانی:
-آلفا بلاکرها، دسته دارویی هستند که علاوه بر درمان پروستات بزرگ، برای درمان فشار خون بالا نیز به کار می روند. این داروها، ماهیچه های گردن مثانه و پروستات را شل می کنند و بدین ترتیب ادرار کردن با پروستات بزرگ را راحت تر می سازند. بیشتر افرادی که آلفا بلاکرها را برای درمان پروستات مصرف می کنند، علائم ظرف 3-7 روز بعد از آغاز دارو بهبود یافته است.
-فیناستراید و دوتاستراید اندازه پروستات را کاهش می دهند، سرعت جریان ادرار را بالا می برند و علائم پروستات را کمتر می کنند. مصرف 3-6 ماهه این داروها علائم پروستات بزرگ را بهبود می بخشد. عوارض جانبی این دسته دارویی کاهش فعالیت و میل جنسی هستند.
-گاهی آنتی بیوتیک ها نیز برای درمان پروستاتیت مزمن که اغلب به همراه پروستات بزرگ اتفاق می افتد، تجویز می شوند.
2- جراحی:
جراحی پروستات بزرگ در شرایط زیر انجام می گیرد:
-وجود خون در ادرار به طور مکرر
-عفونت های مجاری ادراری
-کاهش عملکرد کلیه
-سنگ مثانه
-علائم آزار دهنده ای که به درمان پاسخ نمی دهند.

نکته مهم:
-انتخاب روش جراحی برای درمان پروستات بزرگ اغلب بر اساس شدت علائم پروستات و اندازه و شکل آن صورت می گیرد. بیشتر آقایان با انجام جراحی برای پروستات شاهد بهبود سرعت جریان ادرار و سایر علائم بوده اند.
برداشت پروستات از طریق مجرای ادراری: این یک روش جراحی پروستات بزرگ برای برداشت بخش داخلی غده است. این جراحی از طریق مجرای ادرار بدون برش در شکم انجام می شود. این راه درمان پروستات اغلب در کسانی انجام می شود که پروستات بزرگ دارند. سایر روش های جراحی با تهاجم کمتر از حرارت برای تخریب بافت پروستات بزرگ استفاده می کنند. روش دیگر در درمان پروستات عمل جراحی از طریق برش در شکم است. در این روش ها اغلب افراد 5-10 سال بعد به جراحی دیگری نیاز خواهند داشت. این روش های در درمان پروستات بزرگ برای افراد زیر انتخاب می شوند:
-مردان جوان
-افراد مسن
-افرادی که وضعیت پزشکی خطرناک دارند، همچون دیابت، سیروز، الکلیسم، سایکوز و بیماری های شدید قلبی، ریوی یا کلیوی
-آقایانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند.
-آقایانی که به علل دیگری جراحی برای آن ها خطرناک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی