چهره های هنری که از ایران رفتند و دوباره بازگشتند!


چهره های هنری که از ایران رفتند و دوباره بازگشتند!

در این مطلب نگاهی داریم به بازیگرانی که از ایران مهاجرت کردند ولی قبل از آن که کارنامه کاری شان به…

در این مطلب نگاهی داریم به بازیگرانی که از ایران مهاجرت کردند ولی قبل از آن که کارنامه کاری شان به طور کامل نابود شود، بازگشتند

از رابعه اسکویی تا سولماز غنی، هنرمندان پشیمان از مهاجرت

از چند سال پیش مهاجرت برخی از بازیگران و دیگر عوامل سینمایی و تلویزیونی به خارج از کشور و به ویژه شبکه تلویزیونی جم آغاز شد. بازیگران عموما درجه چندمی که به امید شرایط بهتر کاری، تجربه فضای کاری متفاوت، کسب درآمد بیشتر و دور زدن برخی محدودیت ها راهی آن طرف آب شدند اما دیری نگذشت که شبکه ای که بیشتر این بازیگران به امید استخدام و گرفتن دستمزد ثابت و امنیت شغلی راهی آن شده بودند، اعلام کرد فقط می تواند با عوامل ایرانی به صورت پروژه ای کار کند و بدین ترتیب همه چیز عوض شد. اما این روزها تقریبا هیچ کدام از رفته ها، روزگار خوشی را سپری نمی کنند و خبری از درخشش بیشتر و شکوفایی استعدادهای نادیده گرفته شده شان نیست.

در این میان چند نفری از بقیه واقع گراتر بودند و قبل از این که پل های پشت سرشان خراب شود، برگشتند. جالب این که بازگشته ها هم به لحاظ سنی از بقیه پخته تر هستند و هم در داخل کشور شخصیت های مهم تری نسبت به بقیه محسوب می شدند. به بهانه بازگشت «رابعه اسکویی» و پست پربازدید او که سوژه مهم فضای مجازی در روزهای اخیر بود، در این مطلب نگاهی داریم به بازیگرانی که روی اشتباه شان پافشاری نکردند و قبل از آن که کارنامه کاری شان به طور کامل نابود شود، برگشتند.

بیشتر بدانید : بازیگرانی که از جم برگشتند: از اولین پیشیمان تا سپیده توفیق

هرمز سیرتی

در حالی که بیشتر بازیگرانی که ایران را به هوای کسب تجربیات جدید و شرایط کاری بهتر ترک می کردند، از قشر جوان یا درنهایت میان سال بودند که به امید شرایط بهتر در سال های آینده مهاجرت می کردند، تیرماه امسال ناگهان خبر مهاجرت «هرمز سیرتی»، بازیگر پیش کسوت متولد 1319 که سابقه حضورش در تلویزیون به قبل از انقلاب برمی گردد، منتشر شد.

کارنامه در ایران:
سیرتی که فعالیت هنری خود را از دهه چهل آغاز کرده، در سال های قبل از انقلاب فیلم «خانه قمرخانم» را کار کرده بود و تجربه همکاری با «واروژ کریم مسیحی» در سریال «سمک عیار» را هم داشت. او پس از انقلاب بیشتر در تلویزیون و رادیو حضور داشت و با حضورش در آثاری مانند «هشت ونیم شب»، «سازمان 4»، «نقش عشق»، «قانون» و «رنج و سرمستی» همکاری با چهره هایی مانند فرامرز قریبیان و جهانگیر الماسی را تجربه کرد.

چهره های هنری که از ایران رفتند و دوباره بازگشتند!
هرمز سیرتی

مهاجرت:
سیرتی که از سال 80 به بعد بسیار کم کار و در طول 16 سال اخیر فقط در 4-3 اثر دعوت به همکاری شده بود، به دلایل مالی و نبود پیشنهاد و امنیت شغلی تصمیم به ترک وطن گرفت. او به امید روزهای بهتر و تامین مالی در سال های پایانی فعالیت هنری اش به شبکه جم رفت و در پروژه تلویزیونی «شهر فرنگ» مهدی مظلومی سه ماه حضور یافت. با این حال و آن چنان که قابل پیش بینی بود، این حضور به غربت و تحمل شرایط عجیب این شبکه نمی ارزید. بدین ترتیب سیرتی خیلی زود به کشور برگشت و این روزها با حضور در دادسرای انقلاب به دنبال دریافت مجوز برای ادامه فعالیتش در پروژه های تلویزیونی و سینمایی است.

سولماز غنی

درباره این بازیگر نهایت احتیاط را رعایت می کنیم و هیچ چیزی را با قطعیت نمی گوییم چون منابع رسمی آن را تایید نکرده اند اما شنیده ها حاکی از آن است که غنی، به عنوان بازیگری که اگر در ایران مانده بود لااقل بیکار نمی ماند، سودای ترک وطن را داشت.

کارنامه در ایران:
اگر از متولدان دهه 60 یا قبل تر باشید، احتمالا به یاد دارید در سال 80 فیلم جوان پسند «اتانازی» با حضور حسام نواب صفوی که آن روزها در اوایل ستاره شدن بود، اکران شد. نقش اصلی زن آن فیلم سولماز غنی بود که دو سال بعد در سریال پربیننده «تب سرد» هم با شهاب حسینی همبازی شد. غنی پس از چند سال دوری و کم کار بودن در دهه 90 در آثار پرمخاطبی از جمله «دردسرهای عظیم» و «پنج کیلومتر تا بهشت» حضور یافت و به هیچ وجه بازیگر سیاهی لشکر نبود.

چهره های هنری که از ایران رفتند و دوباره بازگشتند!
سولماز غنی

مهاجرت:
سولماز غنی در موج مهاجرت ها ناگهان غیب و چندی بعد عکس های نامتعارفی از او در فضای مجازی منتشر شد؛ عکس هایی که انتشارش توسط خود او تقریبا قطعی به نظر می رسید و طبق سنتی نانوشته، یک بازیگر شناخته شده فقط زمانی اقدام به انتشار چنین عکس هایی می کند که قصد بازگشت به کشور را ندارد. در همین زمان بود که خبرهای غیررسمی از پیوستن او به شبکه جم هم منتشر می شد. اما خانم غنی هیچ وقت در هیچ اثری که متعلق به شبکه ای خارجی باشد، حضور نیافت و شنیده ها حاکی از آن است که این روزها به کشور بازگشته و با رفع برخی موانع ممکن است دوباره او را در سریال های تلویزیونی ببینیم.

سعید ابراهیمی فر

ابراهیمی فر یک بازیگر میان سال و پخته است که نه آن قدر جوان است که سودای پیشرفت و ترقی و رسیدن به هالیوود داشته باشد و نه آن قدر پیر که نگران هزینه ها و مشکلات سال های پایانی زندگی اش باشد. او حتی یک سینماگر تک بعدی هم نبود و هرگونه فعالیتی را از کارگردانی و ساخت فیلم کوتاه و تیزر گرفته تا بازیگری و نویسندگی و دستیاری، در کارنامه داشت. اما خبر رفتن او هم در موج مهاجرت ها اعلام شد.

کارنامه در ایران:
ابراهیمی فر از آن دسته اهالی سینما بود که جوانانی مانند شهرام مکری و پوریا آذربایجانی و حتی چهره هایی مانند پانته آ بهرام را از سال های دور می شناخت. او در دو فیلم شهرام مکری یعنی «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» و اثر تحسین شده «ماهی و گربه» بازی کرده بود و «خیلی دور، خیلی نزدیک» رضا میرکریمی و «سیزده 59» سامان سالور را هم در کارنامه داشت. چهار نویسندگی و شش کارگردانی هم در کارنامه این بازیگر سینمای مدرن دیده می شد.

چهره های هنری که از ایران رفتند و دوباره بازگشتند!
سعید ابراهیمی فر

مهاجرت:
از کارهایی که ابراهیمی فر در شبکه جم انجام داده، تقریبا هیچ اطلاعی در دست نیست و بعید به نظر می رسد شبکه ای که حتی دستمزد عواملش را هم با تأخیر پرداخت می کند، امکاناتی در اختیار او گذاشته باشد که به تولید اثری درخور توجه منجر شده باشد. ابراهیمی فر هم خیلی زود و پس از یک گشت وگذار تقریباً توریستی، به ایران بازگشت و با حضور در موزه سینما و اکران فیلم «شاید عشق نبود»، بازگشتش را به طور رسمی اعلام کرد. تعداد قابل توجهی از اهالی سینما هم با حضور در این مراسم به استقبالش رفتند تا به او برای تولدی دوباره قوت قلب و امیدواری بدهند.

رابعه اسکویی

بازیگر مکمل پرکار سریال های تلویزیونی عمدتا طنز، یکی از کسانی بود که خیلی زود هوای خارج از کشور به سرش زد ولی همین چند روز پیش با انتشار عکسی در حرم حضرت عبدالعظیم بازگشت خود به کشور را با جملاتی نادمانه و مملو از احساس به مردم اعلام کرد.

کارنامه در ایران:
اسکویی شاید در ایران هیچ وقت نقش اول و ستاره نبود اما از آن دسته بازیگرانی محسوب می شد که به واسطه فیزیک خاص و نقش های طنزش در سریال های سرگرم کننده تلویزیونی، به شدت در ذهن مردم مانده بود. او که با «پلاک 14» مهران مدیری به دنیای بازیگری معرفی شد، طی حدود 16 سال فعالیت کاری اش در سینما و تلویزیون، در نزدیک به 10 سریال و بیش از 20 فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد. اما اوج کارش حضور در فیلم «سگ کشی» بود که نامزدی بهترین بازیگر نقش مکمل زن در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر را هم برایش به همراه داشت.

چهره های هنری که از ایران رفتند و دوباره بازگشتند!
رابعه اسکویی

مهاجرت:
اسکویی از نخستین مهاجرت کنندگان به شبکه جم محسوب می شود که پس از بازی در چند اثر از جمله «پیاده روهای خالی» مهدی مظلومی و حضور در چند برنامه ساده، به این نتیجه رسید که در ایران محبوب تر و موفق تر بوده است و به تازگی به کشور بازگشت.


بیشتر بدانید : بازگشت رابعه اسکویی به ایران صحت دارد؟

بیشتر بدانید : رابعه اسکویی هم به شبکه GEM TV رفت!

بیشتر بدانید : همه بازیگرانی که به شبکه جم رفته اند از رابعه اسکویی تا صدف طاهریان



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه خراسان


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس