فقط موسسات جامع تصویربرداری فعال در بیمارستان مجوز می گیرند


فقط موسسات جامع تصویربرداری فعال در بیمارستان مجوز می گیرند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در روزهای آینده در موسسات مرتبط با بیمارستان ها شاهد چند تغییر خواهیم بود و از این پس آن دسته از موسسات جامع تصویربرداری مجوز می گیرند که در قالب بیمارستان ها فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، علی رضا عسگری روز دوشنبه در پنجمین کنگره تخصصی و دومین کنگره بین المللی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مجزا بودن فعالیت این دسته از موسسات، خدمات القایی را افزایش می دهد. همچنین سطح دسترسی مردم را کاهش، زمان دسترسی را افزایش و تسلط و تمرکز تولیت را دچار مشکل می کند.
وی ادامه داد: این اقدام به نفع مردم، مجموعه و تولیت خواهد بود و در بهبود کیفیت تجهیزات این مراکز که قبلا مجوز گرفته و مستقل شده اند نیز این شرط لحاظ خواهد شد. بر همین اساس از این به بعد به آن دسته از دی کلینیک ها و مراکز جراحی محدودی مجوز داده خواهد شد که در قالب بیمارستان ها فعالیت کنند.

*رویکرد جدید فرآیند اعتباربخشی
عسگری همچنین بیان کرد: امروزه فرآیند اعتباربخشی رویکرد جدیدی به خود گرفته و به شکل ممیزی های سالیانه و بازدیدهای ادواری درآمده است؛ رویکردی که طی آن، ایجاد ظاهرسازی چند روزه برای دریافت گواهی دائمی رنگ باخته و ارزیابی ها شکل مستمر و پویا می گیرد.
وی افزود: تلاش ما ایجاد ضمانت اجرایی بر اساس وجدان و تعهد کاری است که در میثاق موسسات درمانی و بیمارستانی کشور وجود دارد و تمام این سازمان ها باید به این نتیجه برسند که برای بهتر شدن لزوما احتیاج به کنترل بیرونی نیست، بلکه تعهد به میثاق خدمت براساس وجدان کاری است.

*خطاهای 28 گانه درمانی
مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: موضوع دیگر که مرتبط با حوزه کیفی بیمارستان ها است، نظام مراقبتی جدید در زمینه مدیریت پیشگیری از بروز خطاهای پزشکی به نام خطاهای 28 گانه درمانی است که در حدود یک سال پیش در سطح کشور پیاده شده و روز به روز شاهد پویایی آن هستیم. در این مورد، 28 آیتم از خطاهای پزشکی شناسایی شدند که تیم بیمارستانی را به سمت فرآیندهایی سوق می دهد که از بروز این خطاها در مجموعه درمانی جلوگیری کند.

* نظام گزارش دهی خطاها در بیمارستان قابل قبول نیست
عسگری درباره نظام گزارش دهی خطاها در بیمارستان نیز اظهار داشت: نظام گزارش دهی خطاها بعد از سال ها که از عملکرد نظام سلامت می گذرد به هیچ وجه قابل قبول نیست. نظام مراقبتی جدید در خصوص مدیریت پیشگیری از بروز خطاهای پزشکی به گونه ای تعریف شده که ترس و واهمه گزارش دهی ها به عنوان گام اول از بین می رود. زیرا شرط ارتقای کیفیت، پذیرش اشتباه است‌ و در گام دوم با انجام تحلیل ریشه ای خطا، تلاش می شود از بروز خطا و یا خطاهای مشابه پیشگیری شود.
وی گفت: امیدواریم با دنبال کردن این نظام، یک نظام مراقبتی قابل قبول در سطح کشور ایجاد شود که تکیه به فرد و مدیریت خاص نداشته نباشد تا به قله مورد انتظار نزدیک شویم و ایمنی بیمار و در نتیجه کیفیت تضمین شده ای از خدمات که در شان مردم است، حاصل شود.
اجتمام*9482*1193

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر