مراکز نگهداری معتادان در شهرداری به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌است/ اعتبارات تخصیص‌یافته کجا هزینه شده‌ است؟


مراکز نگهداری معتادان در شهرداری به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌است/ اعتبارات تخصیص‌یافته کجا هزینه شده‌ است؟

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در تهران تا پایان سال خبر داد و گفت: 16 سرپناه از سوی سازمان بهزیستی برای پذیرش افراد بی‌خانمان در سطح شهر تهران آماده شده است.

آرمان-به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، فرید براتی سده (رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور) در خصوص همکاری سازمان بهزیستی و شهرداری تهران برای نظارت بر گرمخانه‌ها و سامان‌سراهای شهرداری تهران گفت: در حال حاضر مسئولیتی در خصوص گرمخانه‌های شهرداری نداریم، اما چندین جلسه با مسئولان شهرداری برگزار کردیم و قرار شد به نوعی با شهرداری در خصوص گرمخانه‌ها همکاری کنیم. این همکاری نیز در چند سطح است. مطابق قوانین موجود ما می‌توانیم این زیرساخت‌ها را در اختیار بگیریم، اما تامین منابع مالی آن با ما نیست و باید در خصوص منابع آن نیز تعیین تکلیف شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت این سامان‌سراها و گرمخانه‌ها باید به بخش غیردولتی واگذار شود، خاطرنشان کرد: 16 سرپناه در بهزیستی نیز در فصل سرما برای پذیرش افراد بی‌خانمان آماده شده است. تیم‌های سیار نیز برای جمع‌آوری افراد بی‌خانمان و انتقال آنها به این سرپناه‌ها نیز سامان‌دهی شده‌اند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: بیش از 8 هزار ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر از سوی سازمان بهزیستی در تهران ایجاد شده است، اما مراکز بهاران شهرداری به صورت تعطیل و نیمه تعطیل است اگر هم استفاده شود نزدیک به 500 الی 600 نفر ظرفیت دارند، در حالی که البته طبق قانون برنامه ششم و مصوبات شورای اجتماعی کشور شهرداری باید در زمینه کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر و افراد بی‌خانمان فعالیت بیشتری داشته باشد.

براتی سده خاطرنشان کرد: ما با منابع بسیار محدودی اقدمات‌مان را در سازمان بهزیستی پیش می‌بریم و برای فعال کردن 22 مرکز توانمندسازی در سراسر کشور یک میلیارد و 300 میلیون فقط منابع مالی در اختیار داریم، در حالی که شنیده می‌شود برای مراکزی مانند بهاران رقم‌های بسیاری اختصاص داده شده بود.

وی ادامه داد: معتقدم باید به صورت روشن و شفاف مشخص شود که این منابع به چه اشخاصی داده شده و چگونه هزینه شده است چراکه با این منابع می‌توان اقدامات زیادی انجام داد. اگر به بخش غیرخصوصی نیز واگذار شده است نظارت از این مراکز را به سازمان بهزیستی بسپارند تا براساس پروتکل‌های سازمان بهزیستی نظارت انجام شود.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره ظرفیت مراکز نگهداری زنان کارتن‌خواب و بی‌خوانمان گفت: ممکن است زن آسیب دیده در شهر تهران بسیار باشد اما ما فقط متولی زنان معتاد متجاهر هستیم و در تهران براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر هزار زن معتاد متجاهر وجود دارد. در حال حاضر نیز هر تعدادی که جمع‌آوری و به ما تحویل دادند ما نگفتیم جا نداریم و همه آنها را نگهداری کردیم. در یک دوره 400 نفر جمع‌آوری شدند و اخیرا حدود 120 زن معتاد متجاهر به ما تحویل داده شده است. در حال حاضر نیز ظرفیت خالی برای زنان معتاد متجاهر داریم.

براتی‌سده با تاکید براینکه مراکز معتادان متجاهر فقط برای ارائه خدمات به آنها در نظر گرفته شده است و محل جمع آوری همه آسیب دیدگان، متکدیان، بی‌خانمان‌ها و ... نیست، تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که بین دستگاه‌های متولی صورت گرفته ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در تهران تا پایان سال افزایش پیدا خواهد کرد و بیش از 5 هزار ظرفیت جدید در تهران ایجاد خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن