چه چیز مانع از «آمریکایی شدن» ارمنستان می‌شود؟


چه چیز مانع از «آمریکایی شدن» ارمنستان می‌شود؟

پاشینیان و دولت جدیدش که اکثریت کرسی‌های پارلمانی را در اختیار دارد، برای حل مشکلات داخلی، منتظر پیشنهادات خاص از سوی غرب و مسکو می‌ماند، البته نمی‌تواند تمایلات مردم و نقش روسیه در حفظ حاکمیت ارمنستان را نادیده بگیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو نوشته است: در ارمنستان نیروهایی به قدرت رسیده‌اند که مایلند به سمت نزدیک شدن به آمریکا حرکت کنند، ولی اکثریت مردم ارمنستان از طرح‌ها چه اقتصادی و چه فرهنگی نمایندگان «لیبرال‌» جامعه حمایت نمی‌کنند. البته موانع دیگری نیز برای آمریکایی شدن ارمنستان وجود دارد. "نیکول پاشینیان" منتظر پیشنهادات خاص از طرف غرب و از طرف مسکو خواهد ماند.

پاشینیان، رهبر انقلاب مخملین و نخست وزیر سابق ارمنستان باردیگر و بدون هیچ مشکلی قدرت در این کشور را بدست گرفت. ائتلاف «گام من» تحت رهبری وی در انتخابات پیش از موعد پارلمانی در ارمنستان به پیروزی رسید و موفق شد بیش از 70 درصد آراء را به خود اختصاص دهد. در حالیکه حزب جمهوری‌خواهان، حزب حاکم گذشته و مخالف کنونی دولت برای نخستین بار در تاریخ ارمنستان اصلا نتواست به پارلمان راه پیدا کند. ائتلاف «گام من» اکنون می‌تواند با اکثریت آراء پارلمان دولت خود را تشکیل دهد.

پاشینیان از اعتماد مردمی بالایی، در حد اعتبار "ولادیمیر پوتین" در روسیه برخوردار است، البته نفوذ و منابع کمتری در اختیار دارد. رهبر ارمنستان دشمنان تاریخی و یک مناقشه نظامی حل و فصل نشده را به ارث برده و در داخل کشور نیز با ضعف اقتصاد، کمبود انرژی و مردمی شدیدا طرفدار روسیه روبرو است.

بعد از حوادث یک سال گذشته در ارمنستان، مردم این کشور در انتظار بهبود وضعیت زندگیشان هستند. حال باید دید دولت جدید تدابیر لازم در این زمینه را از حساب مسکو تامین خواهد کرد یا با اعتبارات مالی غرب؟

ارمنستان بعید است عروسک دست‌نشانده آمریکا شود

سیاستمدارانی که در ارمنستان به قدرت رسیده‌اند امیدوارند تا با کمک مالی غربی‌ها مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را حل و فصل کنند. ولی پاشینیان درک کرده که بدون مشارکت روسیه حفظ قره باغ کوهستانی تحت حاکمیت ارمنستان، عملا غیرممکن است. از سوی دیگر این کشور حجم قابل توجهی پول از سوی میلیون‌ها مهاجر ارمنی ساکن روسیه دریافت می‌کند و همچنین دارای لابی‌های خوبی در پارلمان، دولت و محافل تجاری روسیه است. ارمنستان در حال حاضر در حال دریافت کمک‌ها، اعتبارات مالی، ساختاری خوبی از طرف مسکو است. ولی مشخص نیست دولت "دونالد ترامپ" چه وعده‌ای می‌تواند به پاشینیان بدهد.

نیکول پاشینیان نیز ممکن است مانند "میخائیل ساآکاشویلی" (رئیس جمهوری سابق گرجستان) سیاست خارجی خود را به سمت غرب تغییر جهت بدهد. اخیرا وزارت دفاع ارمنستان از امکان خرید تجهیزات و فناوری‌های نظامی آمریکایی خبر داد. ولی قطعا در ازای آن انتظاراتی نیز ار ایروان وجود خواهد داشت، برای مثال- تعطیلی پایگاه نظامی روسیه در خاک ارمنستان و یا خارج شدن این کشور از اتحادیه اقتصادی اورآسیا. "سرژ سرکسیان" رئیس جمهوری ارمنستان پیش از این موفق شده بود سیاست دوجانبه‌ای را اجرا کرده و در عین حفظ روابط نزدیک با مسکو، با ناتو نیز مشارکت داشته باشد.

مسلما دولت جدید ارمنستان مایل نیست که اعتراضات اجتماعی رخ داده در فرانسه، در این کشور نیز تکرار شود و به همین دلیل تمام تلاش خود را خواهد کرد تا رضایت مردم را جلب کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا